MDN605 - KİL MİNERAL. FİZİKOKİM. ÖZELLİKLERİ ve END. UYG.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KİL MİNERAL. FİZİKOKİM. ÖZELLİKLERİ ve END. UYG. | MDN605 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Abdullah Obut | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, kil minerallerinin yapıları-fizikokimyasal özellikleri ile endüstriyel uygulamaları arasındaki ilişkileri öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kil mineralleri hakkında genel bilgi. Kil minerallerinin sınıflandırılması ve yapıları. Kil minerallerinin fizikokimyasal özellikleri ve test yöntemleri. Killerin endüstriyel kullanım alanları. Killerin endüstriyel kullanım alanları ile fizikokimyasal özellikleri arasındaki ilişkiler. | |||||
Kaynaklar | Bergaya, F., Theng, B.K.G. and Lagaly, G., 2006, Handbook of Clay Science, Vol I, Elsevier. Giese, R.F. and van Oss, C.J., 2002, Colloid and Surface Properties of Clays and Related Minerals, Marcel Dekker. Grim, R.E., 1962, Applied Clay Mineralogy, McGraw-Hill. Grim, R.E., 1968, Clay Mineralogy, 2nd Ed., McGraw-Hill. Murray, H.H., 2007, Applied Clay Mineralogy, Elsevier. Wypych, F. and Satyanarayana, K.G., 2004, Clay Surfaces - Fundamentals and Applications, Elsevier. Konu ile ilgili diğer yayınlar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kil minerallerine giriş. Kil minerallerinin kristal yapıları ve sınıflandırılması. |
2. Hafta | Kil minerallerinin aletsel yöntemlerle (XRD, TG/DTA, FTIR) tanımlanması. |
3. Hafta | Kil minerallerinin fiziko-kimyasal özellikleri ve belirleme yöntemleri (tane boyu dağılımı, anyon ve katyon değişim kapasiteleri). |
4. Hafta | Kil minerallerinin fiziko-kimyasal özellikleri ve belirleme yöntemleri (pH, yüzey alanı, tabaka yükü, çözünürlük). |
5. Hafta | Kil minerali ile su veya organik moleküllerin etkileşimleri (hidrasyon, şişme, jelleşme, organokiller). |
6. Hafta | Kil minerallerinin ısıl özellikleri (de-hidrasyon, re-hidrasyon, ısıtma sonrası oluşan yeni fazlar). |
7. Hafta | Birinci ara sınav. |
8. Hafta | Seramik, döküm ve peletlemede killerin kullanımı. |
9. Hafta | Sondaj ve boyada killerin kullanımı. |
10. Hafta | Kağıt, ağartma ve deterjanda killerin kullanımı. |
11. Hafta | İlaç ve kozmetik sektöründe killerin kullanımı. Katalizör olarak killerin kullanımı. |
12. Hafta | İkinci ara sınav. |
13. Hafta | Yapıştırıcı, mürekkep, gıda ve plastik sektörlerinde killerin kullanımı. |
14. Hafta | Kil minerallerinin endüstriyel kullanım alanlarının belirlenmesi için gerekli diğer testler. |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık. |
16. Hafta | Genel sınav. |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 7 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 12 | 24 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 30 | 87 | 215 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Maden mühendisliği lisans bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bunları kullanır. | X | ||||
2. Alanında geçerli olan güncel teknikler ve yeni gelişmeler hakkında bilgi sahibidir ve gerektiğinde bunları öğrenir. | X | ||||
3. Eldeki sınırlı ve eksik veriyi, bilimsel yöntemler kullanarak tamamlar ve uygular. | X | ||||
4. Alanındaki uygulamalarda açığa çıkan sorunların nedenlerini ve çözüm yöntemlerini araştırma teknikleri kullanarak belirler. | X | ||||
5. Sahip olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir, diğer disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirebilir, yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | ||||
6. Çok disiplinli takımlarda çalışabilir, karmaşık ve öngörülmeyen sorunlara çözümler geliştirebilir. | X | ||||
7. Uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütüp ve sonlandırır. | X | ||||
8. Sahip olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | ||||
9. Çalışmalarını nitel ve nicel verilerle destekleyerek farklı gruplara yazılı veya sözlü olarak sunar. | X | ||||
10. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilişim-iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
11. Alanında edindiği her türlü çalışmayı toplumsal, bilimsel, çevresel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek