MDN605 - KİL MİNERAL. FİZİKOKİM. ÖZELLİKLERİ ve END. UYG.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KİL MİNERAL. FİZİKOKİM. ÖZELLİKLERİ ve END. UYG. MDN605 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr. Abdullah Obut 
Dersin amacıBu dersin amacı, kil minerallerinin yapıları-fizikokimyasal özellikleri ile endüstriyel uygulamaları arasındaki ilişkileri öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bu dersin sonunda kil minerallerinin yapıları ve fizikokimyasal özelliklerini açıklar (PY2).
  2. Öğrenciler bu dersin sonunda kil minerallerinin fizikokimyasal özelliklerini belirleme yöntemlerini öğrenir (PY2).
  3. Öğrenciler bu dersin sonunda kil minerallerinin fizikokimyasal özellikleri ile endüstriyel kullanımları arasındaki ilişkileri kavrar (PY1, PY2, PY5, PY6, PY8, PY11).
Dersin içeriğiKil mineralleri hakkında genel bilgi.
Kil minerallerinin sınıflandırılması ve yapıları.
Kil minerallerinin fizikokimyasal özellikleri ve test yöntemleri.
Killerin endüstriyel kullanım alanları.
Killerin endüstriyel kullanım alanları ile fizikokimyasal özellikleri arasındaki ilişkiler. 
KaynaklarBergaya, F., Theng, B.K.G. and Lagaly, G., 2006, Handbook of Clay Science, Vol I, Elsevier.
Giese, R.F. and van Oss, C.J., 2002, Colloid and Surface Properties of Clays and Related Minerals, Marcel Dekker.
Grim, R.E., 1962, Applied Clay Mineralogy, McGraw-Hill.
Grim, R.E., 1968, Clay Mineralogy, 2nd Ed., McGraw-Hill.
Murray, H.H., 2007, Applied Clay Mineralogy, Elsevier.
Wypych, F. and Satyanarayana, K.G., 2004, Clay Surfaces - Fundamentals and Applications, Elsevier.
Konu ile ilgili diğer yayınlar.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKil minerallerine giriş. Kil minerallerinin kristal yapıları ve sınıflandırılması.
2. HaftaKil minerallerinin aletsel yöntemlerle (XRD, TG/DTA, FTIR) tanımlanması.
3. HaftaKil minerallerinin fiziko-kimyasal özellikleri ve belirleme yöntemleri (tane boyu dağılımı, anyon ve katyon değişim kapasiteleri).
4. HaftaKil minerallerinin fiziko-kimyasal özellikleri ve belirleme yöntemleri (pH, yüzey alanı, tabaka yükü, çözünürlük).
5. HaftaKil minerali ile su veya organik moleküllerin etkileşimleri (hidrasyon, şişme, jelleşme, organokiller).
6. HaftaKil minerallerinin ısıl özellikleri (de-hidrasyon, re-hidrasyon, ısıtma sonrası oluşan yeni fazlar).
7. HaftaBirinci ara sınav.
8. HaftaSeramik, döküm ve peletlemede killerin kullanımı.
9. HaftaSondaj ve boyada killerin kullanımı.
10. HaftaKağıt, ağartma ve deterjanda killerin kullanımı.
11. Haftaİlaç ve kozmetik sektöründe killerin kullanımı. Katalizör olarak killerin kullanımı.
12. Haftaİkinci ara sınav.
13. HaftaYapıştırıcı, mürekkep, gıda ve plastik sektörlerinde killerin kullanımı.
14. HaftaKil minerallerinin endüstriyel kullanım alanlarının belirlenmesi için gerekli diğer testler.
15. HaftaGenel sınava hazırlık.
16. HaftaGenel sınav.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12784
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14040
Ara sınavlara hazırlanma süresi21224
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü3087215

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Maden mühendisliği lisans bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bunları kullanır. X   
2. Alanında geçerli olan güncel teknikler ve yeni gelişmeler hakkında bilgi sahibidir ve gerektiğinde bunları öğrenir.  X  
3. Eldeki sınırlı ve eksik veriyi, bilimsel yöntemler kullanarak tamamlar ve uygular. X   
4. Alanındaki uygulamalarda açığa çıkan sorunların nedenlerini ve çözüm yöntemlerini araştırma teknikleri kullanarak belirler. X   
5. Sahip olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir, diğer disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirebilir, yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.    X
6. Çok disiplinli takımlarda çalışabilir, karmaşık ve öngörülmeyen sorunlara çözümler geliştirebilir.   X 
7. Uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütüp ve sonlandırır. X   
8. Sahip olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.  X  
9. Çalışmalarını nitel ve nicel verilerle destekleyerek farklı gruplara yazılı veya sözlü olarak sunar.  X  
10. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilişim-iletişim teknolojilerini kullanır.X    
11. Alanında edindiği her türlü çalışmayı toplumsal, bilimsel, çevresel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek