THB605 - ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ | THB605 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Metin Özarslan | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, öğrenciye Aşıklık geleneğinin başlangıcından günümüze gelişim sürecini ve kökenini kavratmak ve âşıkların seçilen eserlerini tema, bağlam, yapı, işlev, dil ve anlatım tutumu bakımından detaylı olarak tahlil etmeyi öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Geleneğin kökenleri ve Ozan-baksı?dan bu yana gelişimi ? Aşıklığın icra ortamları ? Aşıklık geleneğinin beslendiği kaynakları ? Geleneğin önde gelen temsilcilerinden seçilen eserlerin tema, bağlam, yapı, işlev, dil ve anlatım tutumu bakımından detaylı olarak tahlili. | |||||
Kaynaklar | ? Köprülü, Fuat (1965), Türk Saz Şairleri I-1I-III, IV,V, Ayyıldız Matbaası. ? Çobanoğlu, Özkul (2000), Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ Yay. ? Günay, Umay (1986), Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ Yay. ? Özarslan, Metin (2001),Erzurum Âşıklık Geleneği, Ankara: Akçağ Yay. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sözlü, Yazılı ve Elektronik Kültür Kavramları |
2. Hafta | Ozanlık Geleneğinin Kökeni, Oluşumu ve Gelişimi, Temel Özellikleri |
3. Hafta | Ozanlık Geleneğinde Tekke Kurumuna Bağlı Değişim ve Dönüşümler |
4. Hafta | Ozanlık Geleneğinde Kahvehane Kurumuna Bağlı Değişim ve Dönüşümler |
5. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Divan ve Tekke Tarzı Kültür Gelenekleriyle Müşterek ve Farklılıkları |
6. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Divan ve Tekke Tarzı Kültür Gelenekleriyle Müşterek ve Farklılıkları |
7. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Sözlü Kültür Ortamında Yapısal Şekilleniş Özellikleri ve Sosyo-Kültürel İşlevleri |
8. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Sözlü Kültür Ortamında Yapısal Şekilleniş Özellikleri ve Sosyo-Kültürel İşlevleri |
9. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Sözlü Kültür Ortamında Yapısal Şekilleniş Özellikleri ve Sosyo-Kültürel İşlevleri |
10. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (16. Yüzyıl) |
11. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (17. Yüzyıl) |
12. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (18. Yüzyıl) |
13. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (19. Yüzyıl) |
14. Hafta | Âşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (20. Yüzyıl) |
15. Hafta | Final Hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 46 | 46 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 46 | 46 |
Toplam İş Yükü | 31 | 119 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Edindiği ileri düzeydeki kültürel çözümleme becerisini kendi araştırmalarında uygular; Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı alanlarında uzmanlık bilgisi geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Edindiği ileri düzeydeki bilgileri Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı disiplinlerinden elde ettiği bilgilerle eklektik olarak geliştirir. | |||||
3. Dünya halkbilimi çalışmaları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. | |||||
4. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak kültürel ve kültürler arası problemlerin çözümüne dair sunum, makale ve tez çıktıları oluşturur. | X | ||||
5. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini eğitim, kültür ve sanat alanındaki kültürel ekonomik, etnik, tarihi ve sosyal sorunların çözümünde kullanır. | |||||
6. Kültür bilimi alanında edindiği uzmanlık bilgisini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde; kültürel koruma ve yaşatma, kültürel ekonomi vb. etkileşimli alanlarda kullanır. | X | ||||
7. Kültürel çalışmaların gerçekleştirilmesinde liderlik veya takım üyesi rolünü üstlenerek analitik ve çözümcü işbirliği içine girer. | |||||
8. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||
9. Beşerî Bilimler alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
10. Kültürel alanda toplumsal bilinçlenme için çalışır. Medya okur-yazarlığı vb. güncel konularda danışmanlık yapar. | X | ||||
11. Evrensel kültür politikalarını bilimsel, toplumsal ve kültürel etik değerleri gözeterek tartışır, uygunluk süreçlerinde aktif rol alarak evrensel haklar çerçevesinde danışmanlık yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek