İST651 - ARDIŞIK ÇÖZÜMLEME

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ARDIŞIK ÇÖZÜMLEME İST651 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Sevil Bacanlı 
Dersin amacıKalite kontrolünde, tıpta, sosyal araştırmalarda kullanılan ardışık örnekleme temel yapısını ve olasılık oranları ardışık test (OOAT) sürecinin tanıtılması. Kalite kontrol sürecinde , kabul red doğrularının elde edilmesi Kesikli ve sürekli dağılımlarda test süreci uygulanması ve temel kavramların verilmesi. Yaşam testlerinde ve açısal verilerde sürecin işleyişi ve avantajlarının gösterilmesi. Sıralı küme örneklemesinde hipotez test sürecinin incelenmesi. Grup ardışık test süreci ve avantajları. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, 1. Sabit örneklem genişlikli test süreci 2. Ardışık test sürecine ilişkin temel kavramlar 3. Kesikli ve sürekli dağılımlarda ardışık test süreci 4. Açısal verilerde ardışık test süreci 5. Sıralı Küme örneklemesinde hipotez testi 6. Grup ardışık test süreci konuları üzerinde bilgi sahibi olur ve uygulayabilir düzeye gelir.
Dersin içeriği1. OOAT ilişkin temel tanım ve kavramlar
2. Kalite kontrol sürecinde OOAT kullanımı
3. Kesikli ve Sürekli dağılımlarda OOAT
4. Yaşam testlerinde kullanılan dağımlar için OOAT
5. Açısal (Dairesel ) verilerde OOAT
6. Sıralı küme örneklemesinde hipotez testi
7. Grup ardışık test süreci 
Kaynaklar1. Wald, A. Sequential Analysis, Dover Publications, New- York, 1947; Second Edition, 1973..?
2. Govindarajulu, Z., The Sequential Statistical Analysis of Hypothesis Testing, Point and Interval Estimation and Decision Theory, American Science Press, Columbus, Ohio,1982.
3. Jennison C. Turnbull BW (2000) Group sequential methods with applications to ciinicaJ trials. Chapman & Hall.

4. Çıngı H.; Kadılar, C., (2005 ). Ardıs?ık Çözümleme. Bizim Büro Basımevi.
5. Peker,Ö.K., Bacanlı, S., (2015). A Group Sequential Test of Circular Data Using the Von-Mises Distribution ,Hacettepe Journal of Mathematics and Statistic.?
6. Karadağ,Ö.,Bacanlı,S., (2020) Hypothesis testing for the inverse Gaussian distribution mean based on ranked set sampling ,Journal of Statistical Computation and Simulation 2020, Vol. 90, No. 13, 2384?239 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOlasılıksal ve olasılıksal olmayan örnekleme yöntemleri
2. HaftaSabit örneklem genişlikli test süreci OOAT temel tanımlar
3. HaftaOlasılık Oranlarının ardışık testi (OOAT)- Temel tanım kavramlar
4. HaftaKalite kontrol sürecinde OOAT ? Kabul ve red doğruları
5. HaftaKesikli dağılımlarda OOAT
6. HaftaSürekli dağılımlarda OOAT
7. HaftaYaşam testlerinde OOAT
8. HaftaARA SINAV
9. HaftaAçısal (Dairesel ) verilerde OOAT
10. HaftaSıralı Küme Örneklemesinde (SKÖ) hipotez test süreci
11. HaftaKesikli dağılımlarda SKÖ- Hipotez test süreci
12. HaftaSürekli dağılımlarda SKÖ- Hipotez test süreci
13. HaftaGrup Ardışık Test süreci (GAT)
14. HaftaKesikli dağılımlarda GAT
15. HaftaSürekli dağılımlarda GAT
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler215
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5210
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama16060
Proje000
Ödevler41040
Ara sınavlara hazırlanma süresi13838
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü26163240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İstatistik lisans düzeyinde edindiği kuramsal ve uygulamalı yeterlilikleri geliştirme.   X 
2. Belirli bir alana yönelerek o alanda detaylı araştırma yapabilme ve uzmanlaşma   X 
3. İstatistiksel problemlere ilişkin yeni çözüm yöntemleri geliştirme    X
4. İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme    X
5. İstatistik alanındaki bir konuyu belirli süre içerisinde etkin bir şekilde sunabilme    X
6. İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleme. Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilme.    X 
7. Bilimsel irdeleme yetisine sahip olma   X 
8. Analitik düşünme becerisine sahip olma   X 
9. Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilme    X
10. İstatistik literatürünü takip edebilme    X
11. Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma   X 
12. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma   X 
13. Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahip olma ve takım liderliği yapabilme   X 
14. Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde çalışmalar yapabilecek ve bu çalışmaları sunabilecek düzeyde geliştirme.    X 
15. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek