İST651 - ARDIŞIK ÇÖZÜMLEME
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ARDIŞIK ÇÖZÜMLEME | İST651 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Sevil Bacanlı | |||||
Dersin amacı | Kalite kontrolünde, tıpta, sosyal araştırmalarda kullanılan ardışık örnekleme temel yapısını ve olasılık oranları ardışık test (OOAT) sürecinin tanıtılması. Kalite kontrol sürecinde , kabul red doğrularının elde edilmesi Kesikli ve sürekli dağılımlarda test süreci uygulanması ve temel kavramların verilmesi. Yaşam testlerinde ve açısal verilerde sürecin işleyişi ve avantajlarının gösterilmesi. Sıralı küme örneklemesinde hipotez test sürecinin incelenmesi. Grup ardışık test süreci ve avantajları. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. OOAT ilişkin temel tanım ve kavramlar 2. Kalite kontrol sürecinde OOAT kullanımı 3. Kesikli ve Sürekli dağılımlarda OOAT 4. Yaşam testlerinde kullanılan dağımlar için OOAT 5. Açısal (Dairesel ) verilerde OOAT 6. Sıralı küme örneklemesinde hipotez testi 7. Grup ardışık test süreci | |||||
Kaynaklar | 1. Wald, A. Sequential Analysis, Dover Publications, New- York, 1947; Second Edition, 1973..? 2. Govindarajulu, Z., The Sequential Statistical Analysis of Hypothesis Testing, Point and Interval Estimation and Decision Theory, American Science Press, Columbus, Ohio,1982. 3. Jennison C. Turnbull BW (2000) Group sequential methods with applications to ciinicaJ trials. Chapman & Hall. 4. Çıngı H.; Kadılar, C., (2005 ). Ardıs?ık Çözümleme. Bizim Büro Basımevi. 5. Peker,Ö.K., Bacanlı, S., (2015). A Group Sequential Test of Circular Data Using the Von-Mises Distribution ,Hacettepe Journal of Mathematics and Statistic.? 6. Karadağ,Ö.,Bacanlı,S., (2020) Hypothesis testing for the inverse Gaussian distribution mean based on ranked set sampling ,Journal of Statistical Computation and Simulation 2020, Vol. 90, No. 13, 2384?239 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Olasılıksal ve olasılıksal olmayan örnekleme yöntemleri |
2. Hafta | Sabit örneklem genişlikli test süreci OOAT temel tanımlar |
3. Hafta | Olasılık Oranlarının ardışık testi (OOAT)- Temel tanım kavramlar |
4. Hafta | Kalite kontrol sürecinde OOAT ? Kabul ve red doğruları |
5. Hafta | Kesikli dağılımlarda OOAT |
6. Hafta | Sürekli dağılımlarda OOAT |
7. Hafta | Yaşam testlerinde OOAT |
8. Hafta | ARA SINAV |
9. Hafta | Açısal (Dairesel ) verilerde OOAT |
10. Hafta | Sıralı Küme Örneklemesinde (SKÖ) hipotez test süreci |
11. Hafta | Kesikli dağılımlarda SKÖ- Hipotez test süreci |
12. Hafta | Sürekli dağılımlarda SKÖ- Hipotez test süreci |
13. Hafta | Grup Ardışık Test süreci (GAT) |
14. Hafta | Kesikli dağılımlarda GAT |
15. Hafta | Sürekli dağılımlarda GAT |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 15 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 2 | 10 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 60 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 38 | 38 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 26 | 163 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İstatistik lisans düzeyinde edindiği kuramsal ve uygulamalı yeterlilikleri geliştirme. | X | ||||
2. Belirli bir alana yönelerek o alanda detaylı araştırma yapabilme ve uzmanlaşma | X | ||||
3. İstatistiksel problemlere ilişkin yeni çözüm yöntemleri geliştirme | X | ||||
4. İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme | X | ||||
5. İstatistik alanındaki bir konuyu belirli süre içerisinde etkin bir şekilde sunabilme | X | ||||
6. İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleme. Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilme. | X | ||||
7. Bilimsel irdeleme yetisine sahip olma | X | ||||
8. Analitik düşünme becerisine sahip olma | X | ||||
9. Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilme | X | ||||
10. İstatistik literatürünü takip edebilme | X | ||||
11. Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma | X | ||||
12. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma | X | ||||
13. Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahip olma ve takım liderliği yapabilme | X | ||||
14. Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde çalışmalar yapabilecek ve bu çalışmaları sunabilecek düzeyde geliştirme. | X | ||||
15. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek