EFK631 - TEMEL ENSTRÜMANTASYON
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TEMEL ENSTRÜMANTASYON | EFK631 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Birsen Tozkoparan Köprücü, Prof. Dr. Rahime Şimşek, Prof. Dr. Nesrin Gökhan Kelekçi | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı ilaç analizinde kullanılan bazı enstrümental tekniklerin (ultraviyole, infrared, nükleer manyetik rezonans ve kütle spekroskopisi gibi) temel esaslarının verilmesi ve uygulamalarının yapılmasıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İlaç etken maddelerinin analizlerinde kullanılan ultraviyole, infrared, nükleer manyetik rezonans ve kütle spektroskopi yöntemlerinin temel prensiplerinin kazandırılmasını, pratik uygulamalarını ve problem çözümlerini kapsar. | |||||
Kaynaklar | 1. Creswel CJ, ?Spectral Analysis of Organic Compounds? Minneapolis, 1972. 2. Silverstein RM, ?Spectrophotometric Identification of Organic Compounds? New York, 1987. 3. Williams DH, Fleming I, ?Spectroscopic Methods in Organic Chemistry? London, 1995. 4. Yıldız A, ?Enstrumantal Analiz Yöntemleri? Ankara, 1997. 5. Ergenç N, ?İlaçların Tanınması ve Kantitatif Tayini ?, İstanbul, 1999. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Spektroskopiye giriş, genel tanımlar, enstrümantasyonun temel ilkeleri , ışık, ışık spektrumu, ışık-madde etkileşmesi |
2. Hafta | Ultraviyole ve görünür bölge spektrometrisi, Woodward-Fieser kuralları |
3. Hafta | Infrared spektrometrisi |
4. Hafta | Nükleer manyetik rezonans spektrometrisine giriş |
5. Hafta | 1H-Nükleer manyetik rezonans spektrometrisi |
6. Hafta | IR ve 1H-NMR içeren örnek çözümü |
7. Hafta | 13C-Nükleer manyetik rezonans spektrometrisi |
8. Hafta | 13C-Nükleer manyetik rezonans spektrometrisi |
9. Hafta | IR , 1H-NMR ve 13C-NMR içeren örnek çözümü |
10. Hafta | Kütle spektroskopisine giriş |
11. Hafta | Genel parçalanma yolları |
12. Hafta | Genel parçalanma yolları |
13. Hafta | Kütle spektroskopisinde uygulama ve interpretasyon |
14. Hafta | Kombine teknikler kullanarak yapı çözümü |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 70 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü | 30 | 76 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimyasal, enstrümental ve farmakolojik verileri yorumlayıp anlayabilecek düzeyde bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. İlaç tasarımı, reseptör-ilaç etkileşmesi gibi medisinal kimya konuları hakkında temel kavramları bilir. | |||||
3. Bilim etiği konusunda uyması gereken kurallara hakimdir. | X | ||||
4. Konvansiyonel ve yeni geliştirilen sentez yöntemlerini etkin bir şekilde kullanır. | |||||
5. Deney düzeneği kurma ve laboratuvar cihazlarını kullanabilme konularında belirli bir beceri ve el alışkanlığına sahiptir. | X | ||||
6. Laboratuvarda güvenli çalışma ve olası kazaları önleme konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | X | ||||
7. Laboratuvar çalışmaları sırasında karşılaştığı öngörülemeyen sorunlara çözüm üretir. | X | ||||
8. Literatür tarama, formül çizim programları ile online kütüphane olanaklarını uzman düzeyde kullanır. | X | ||||
9. Yaptığı çalışmanın verilerini hakemli dergilerde yayınlanacak bir makale haline getirir ve bu çalışmaları, ulusal ve uluslararası sempozyumlarda etkin bir şekilde sunar. | |||||
10. Bir araştırma projesinde çalışma, elde ettiği sonuçları yorumlama ve rapor şeklinde düzenleme becerilerine sahiptir. | X | ||||
11. Yabancı bir dildeki kaynakları takip edecek düzeyde yabancı dil hakimiyeti vardır. | X | ||||
12. Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek