THB605 - ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ THB605 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Metin Özarslan 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrenciye Aşıklık geleneğinin başlangıcından günümüze gelişim sürecini ve kökenini kavratmak ve âşıkların seçilen eserlerini tema, bağlam, yapı, işlev, dil ve anlatım tutumu bakımından detaylı olarak tahlil etmeyi öğretmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ? Geleneğin kökenleri ve Ozan-baksı?dan bu yana gelişimini açıklayabilecek
  2. ? Geleneğin kahvehane merkezli olarak geliştiğini bilecek
  3. ? Karacaoğlan, Köroğlu, Âşık Ömer, Gevheri, Sümmani, Âşık Şenlik, Seyrani, vd. âşıkların seçilen eserlerini halkbilimsel olarak çözümlenmesini yapabilecektir.
Dersin içeriği? Geleneğin kökenleri ve Ozan-baksı?dan bu yana gelişimi
? Aşıklığın icra ortamları
? Aşıklık geleneğinin beslendiği kaynakları
? Geleneğin önde gelen temsilcilerinden seçilen eserlerin tema, bağlam, yapı, işlev, dil ve anlatım tutumu bakımından detaylı olarak tahlili. 
Kaynaklar? Köprülü, Fuat (1965), Türk Saz Şairleri I-1I-III, IV,V, Ayyıldız Matbaası.
? Çobanoğlu, Özkul (2000), Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ Yay.
? Günay, Umay (1986), Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ Yay.
? Özarslan, Metin (2001),Erzurum Âşıklık Geleneği, Ankara: Akçağ Yay. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSözlü, Yazılı ve Elektronik Kültür Kavramları
2. HaftaOzanlık Geleneğinin Kökeni, Oluşumu ve Gelişimi, Temel Özellikleri
3. HaftaOzanlık Geleneğinde Tekke Kurumuna Bağlı Değişim ve Dönüşümler
4. HaftaOzanlık Geleneğinde Kahvehane Kurumuna Bağlı Değişim ve Dönüşümler
5. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Divan ve Tekke Tarzı Kültür Gelenekleriyle Müşterek ve Farklılıkları
6. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Divan ve Tekke Tarzı Kültür Gelenekleriyle Müşterek ve Farklılıkları
7. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Sözlü Kültür Ortamında Yapısal Şekilleniş Özellikleri ve Sosyo-Kültürel İşlevleri
8. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Sözlü Kültür Ortamında Yapısal Şekilleniş Özellikleri ve Sosyo-Kültürel İşlevleri
9. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği'nin Sözlü Kültür Ortamında Yapısal Şekilleniş Özellikleri ve Sosyo-Kültürel İşlevleri
10. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (16. Yüzyıl)
11. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (17. Yüzyıl)
12. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (18. Yüzyıl)
13. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (19. Yüzyıl)
14. HaftaÂşık Tarzı Kültür Geleneği: Temsilciler ve Mevcut Edebi Ürünlerin Değerlendirilmesi (20. Yüzyıl)
15. HaftaFinal Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı340
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler14646
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14646
Toplam İş Yükü31119210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Edindiği ileri düzeydeki kültürel çözümleme becerisini kendi araştırmalarında uygular; Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı alanlarında uzmanlık bilgisi geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Edindiği ileri düzeydeki bilgileri Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı disiplinlerinden elde ettiği bilgilerle eklektik olarak geliştirir.     
3. Dünya halkbilimi çalışmaları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur.     
4. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak kültürel ve kültürler arası problemlerin çözümüne dair sunum, makale ve tez çıktıları oluşturur.    X
5. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini eğitim, kültür ve sanat alanındaki kültürel ekonomik, etnik, tarihi ve sosyal sorunların çözümünde kullanır.     
6. Kültür bilimi alanında edindiği uzmanlık bilgisini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde; kültürel koruma ve yaşatma, kültürel ekonomi vb. etkileşimli alanlarda kullanır.    X
7. Kültürel çalışmaların gerçekleştirilmesinde liderlik veya takım üyesi rolünü üstlenerek analitik ve çözümcü işbirliği içine girer.     
8. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.     
9. Beşerî Bilimler alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.    X
10. Kültürel alanda toplumsal bilinçlenme için çalışır. Medya okur-yazarlığı vb. güncel konularda danışmanlık yapar.    X
11. Evrensel kültür politikalarını bilimsel, toplumsal ve kültürel etik değerleri gözeterek tartışır, uygunluk süreçlerinde aktif rol alarak evrensel haklar çerçevesinde danışmanlık yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek