SPD710 - ÇEVRE ve ÇOCUK SAĞLIĞI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÇEVRE ve ÇOCUK SAĞLIĞI | SPD710 | 3. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası Diğer: Seminer, Vaka Tartışması | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. S. Songül Yalçın, Prof. Dr. Elif N. Özmert | |||||
Dersin amacı | Çevreyi oluşturan faktörler, bunların kirlilik nedenleri, çocukların hassasiyeti ve çevre kirliliğinin çocuk sağlığı ve hastalıkları üzerindeki etkilerini tanımlayabileceklerdir | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Çevreyi oluşturan faktörler, çocukların neden erişkinlerden farklı olduğu, çevreyi oluşturan bileşenlerin (hava, su, toprak) kirlilik nedenleri ve etkileri, önemli kirleticilerden olan, metal, elektromanyetik alan ve kimyasalların (KOK, endokrin bozucu) sağlık etkileri, çevre kirliliğinin kanser ve diğer kronik hastalıkların oluşmasındaki rolü, kapsamlı bir çevre değerlendirmesi, tanı,tedavi ve önleme için çevre öyküsünün alınması | |||||
Kaynaklar | Nelson Textbook of Pediatrics, AAP Environmental Health, WHO ve UNICEF dökümanları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Çevreyi oluşturan faktörler ve kirlilik nedenleri |
2. Hafta | Neden çocuklar |
3. Hafta | Kapalı ortam hava kirliliği |
4. Hafta | Dış ortam hava kirliliği |
5. Hafta | Su kirliliği |
6. Hafta | Toprak kirliliği |
7. Hafta | Gıda Kirliliği |
8. Hafta | Endokrin bozucular |
9. Hafta | Kalıcı organic kirleticiler |
10. Hafta | Elektromanyetik kirlilik |
11. Hafta | Metaller ve çocuk sağlığı |
12. Hafta | Gürültü kirliliği |
13. Hafta | Kanser ve çevre kirliliği |
14. Hafta | Diğer kronik hastalıklar ve çevre kirliliği |
15. Hafta | Çevre öyküsünün alınması |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 12 | 40 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 12 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 6 | 72 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 11 | 2 | 22 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 12 | 4 | 48 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 50 | 24 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hastalıklara yaklaşım, sağlık, iyi olma hali ve yaşam kalitesini geliştirmede bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etmede sosyal pediatri bilimi ile ilgili ileri düzeyde kanıta dayalı mesleki ve akademik bilgi ve beceri kazanır. | X | ||||
2. Kanıta dayalı bağımsız araştırmalar yapar, bunları uluslararası ve ulusal platformlarda sunar. | X | ||||
3. Danışman, klinisyen, yönetici ve araştırmacı olma becerilerini ve tutumlarını kazanır. | X | ||||
4. Etik değerleri, standartları ve mesleki bağımsızlığı koruyacak şekilde hareket eder | X | ||||
5. Hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlarla interdisipliner çalışır, sahada ve klinikte öğrenci gözetimi ve denetimi için gerekli beceriyi kazanır, sosyal pediatrist olarak kendisi ve birlikte çalıştığı diğer meslek gruplarının rollerini ve sorumluklarını anlar, ayırt eder ve denetleme rolünü üstlenir. | X | ||||
6. Sosyal pediatri hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesinde yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun şekilde hareket eder. | X | ||||
7. Kendi bilgisini eleştirir, sosyal pediatriyi savunma, geliştirme ve temsil etme becerilerini geliştirir. | X | ||||
8. Toplum dışına itilmiş kişi ve grupların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) aktivite ve toplumsal rollere katılım haklarını geliştirici ulusal ve uluslar arası politikaların geliştirilmesine katkı verir ve çeşitli platformlarda aktif rol oynar. | X | ||||
9. Kültürel, fiziksel, ekonomik, sosyal, politik, coğrafi ve demografik faktörlerin kişisel faaliyetler üzerindeki etkilerini analiz eder ve toplumun sağlığını geliştirmek için halkı eğitir. | X | ||||
10. Güncel sosyal pediatrik uygulamalara ilişkin çeşitli bilgi kaynaklarına ulaşır ve yeni, yenilikçi çözümler önerir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek