SPD710 - ÇEVRE ve ÇOCUK SAĞLIĞI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇEVRE ve ÇOCUK SAĞLIĞI SPD710 3. Yarıyıl 2 2 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
Diğer: Seminer, Vaka Tartışması  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. S. Songül Yalçın, Prof. Dr. Elif N. Özmert 
Dersin amacıÇevreyi oluşturan faktörler, bunların kirlilik nedenleri, çocukların hassasiyeti ve çevre kirliliğinin çocuk sağlığı ve hastalıkları üzerindeki etkilerini tanımlayabileceklerdir 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Hava, su, gıda, toprak kirliliğinin çocuk sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini tanımlayabilecek,
  2. çevre kirleticilerinden olan, kimyasal ve metallerin kaynakları ve etkilerini sıralayabilecek,
  3. çevrenin çocukluk döneminde ve daha sonraki dönemde kanser ve diğer kronik hastalıklar ile ilişkisini kurabilecek,
  4. çevrenin çocuk sağlığı üzerindeki etkisinin klinik değerlendirmesi ve gerekli önlemlerin alınabilmesi için çevre öyküsünü alabilecektir.
Dersin içeriğiÇevreyi oluşturan faktörler, çocukların neden erişkinlerden farklı olduğu, çevreyi oluşturan bileşenlerin (hava, su, toprak) kirlilik nedenleri ve etkileri, önemli kirleticilerden olan, metal, elektromanyetik alan ve kimyasalların (KOK, endokrin bozucu) sağlık etkileri, çevre kirliliğinin kanser ve diğer kronik hastalıkların oluşmasındaki rolü, kapsamlı bir çevre değerlendirmesi, tanı,tedavi ve önleme için çevre öyküsünün alınması 
KaynaklarNelson Textbook of Pediatrics, AAP Environmental Health, WHO ve UNICEF dökümanları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÇevreyi oluşturan faktörler ve kirlilik nedenleri
2. HaftaNeden çocuklar
3. HaftaKapalı ortam hava kirliliği
4. HaftaDış ortam hava kirliliği
5. HaftaSu kirliliği
6. HaftaToprak kirliliği
7. HaftaGıda Kirliliği
8. HaftaEndokrin bozucular
9. HaftaKalıcı organic kirleticiler
10. HaftaElektromanyetik kirlilik
11. HaftaMetaller ve çocuk sağlığı
12. HaftaGürültü kirliliği
13. HaftaKanser ve çevre kirliliği
14. HaftaDiğer kronik hastalıklar ve çevre kirliliği
15. HaftaÇevre öyküsünün alınması
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum1240
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1240
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama12672
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)11222
Sunum / Seminer Hazırlama12448
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü5024180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hastalıklara yaklaşım, sağlık, iyi olma hali ve yaşam kalitesini geliştirmede bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etmede sosyal pediatri bilimi ile ilgili ileri düzeyde kanıta dayalı mesleki ve akademik bilgi ve beceri kazanır.    X
2. Kanıta dayalı bağımsız araştırmalar yapar, bunları uluslararası ve ulusal platformlarda sunar.    X
3. Danışman, klinisyen, yönetici ve araştırmacı olma becerilerini ve tutumlarını kazanır.     X
4. Etik değerleri, standartları ve mesleki bağımsızlığı koruyacak şekilde hareket eder    X
5. Hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlarla interdisipliner çalışır, sahada ve klinikte öğrenci gözetimi ve denetimi için gerekli beceriyi kazanır, sosyal pediatrist olarak kendisi ve birlikte çalıştığı diğer meslek gruplarının rollerini ve sorumluklarını anlar, ayırt eder ve denetleme rolünü üstlenir.     X
6. Sosyal pediatri hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesinde yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun şekilde hareket eder.    X
7. Kendi bilgisini eleştirir, sosyal pediatriyi savunma, geliştirme ve temsil etme becerilerini geliştirir.    X
8. Toplum dışına itilmiş kişi ve grupların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) aktivite ve toplumsal rollere katılım haklarını geliştirici ulusal ve uluslar arası politikaların geliştirilmesine katkı verir ve çeşitli platformlarda aktif rol oynar.    X
9. Kültürel, fiziksel, ekonomik, sosyal, politik, coğrafi ve demografik faktörlerin kişisel faaliyetler üzerindeki etkilerini analiz eder ve toplumun sağlığını geliştirmek için halkı eğitir.    X
10. Güncel sosyal pediatrik uygulamalara ilişkin çeşitli bilgi kaynaklarına ulaşır ve yeni, yenilikçi çözümler önerir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek