İKA720 - SÖMÜRGECİLİK DÖNEMİ İNGİLİZ KÜLTÜRÜ ve EDEBİYATI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SÖMÜRGECİLİK DÖNEMİ İNGİLİZ KÜLTÜRÜ ve EDEBİYATI İKA720 Herhangi Yarıyıl/Yıl 4 0 4 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Diğer: Araştırma Ödevi, İnceleme Yazısı, Sözlü Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üyeleri 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencinin, İngiliz sömürgelerini tanıma, 16. yüzyıldan 20.yüzyıla sömürgeciliğin sömürgeler üzerinde yarattığı etkileri değerlendirme, emperyalizmin kültürel, ideolojik ve edebi boyutlarını yorumlama ve analiz etme, edebiyat metinlerinde tanıma, belirtme ve yorumlama beceri ve yetkinliklerini kazanmasını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Sömürgecilik ve emperyalizm gibi temel kavramları tanır ve ayırt eder.
  2. İngiliz sömürge anlayışını ve sömürgelerini ayrıntılı olarak inceler ve tartışır.
  3. 16. yüzyıldan 20.yüzyıla, İngiliz sömürgeciliğin sömürgeler üzerinde yarattığı etkileri değerlendirir.
  4. Emperyalizmin kültürel, ideolojik ve edebi boyutlarını yorumlar ve analiz eder.
  5. Emperyalizmin sömürgeler üzerindeki etkilerini edebiyat metinlerinde teşhis eder ve yorumlar
Dersin içeriğiDerste, İngiliz Emperyalizmi ve İngiliz Sömürgecilik tarihi; İngiliz sömürgelerinde
eğitim, dil, kültür ve sosyal konular; sömürgeciliğin çevre üzerindeki etkileri;
edebi eserlerde sömürgecilik ve emperyalist yansımalar ile sömürgecilik üzerine
temel kavramlar anlatım ve sözlü sunumlarla tanıtılır ve tartışılır. 
KaynaklarNicholas B. Dirks, ed. Colonialism and Culture.
Albert Memmi. The Colonizer and the Colonized.
Edward Said. Culture and Imperialism.
İlgili diğer kitap ve/veya makaleler. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİngiliz sömürgecilik dönemine ve emperyalist ideolojiye genel giriş, sömürgecilik dönemine ait temel tanımlar ve ana konular
2. Haftaİngiliz emperyalizminin kökenleri, İngilizlerin deniz gücü; Atlantik köle ticareti ve Karayipler; İrlanda'da açlık ve ulusçuluk akımı; Amerikan Devrimi; East India Company ve Hindistan?da sömürgecilik; Afrika için savaş, altın ve Güney Afrika?da sava
3. Hafta16. ve 19. yüzyıllar arasında İngiliz sömürgeciliğini yansıtan örnek metinlerin incelenmesi ve sözlü sunumlar
4. Haftaİngiliz sömürgeciliğini yansıtan 19. yüzyıl sonlarında ve 20. yüzyıl başlarında yazılmış, örneğin Rider Haggard ya da Rudyard Kipling tarafından, seçilen bir eserin incelenmesi ve sözlü sunumlar
5. Haftaİngiliz sömürgeciliğini yansıtan 20. yüzyılda yazılmış, örneğin Joseph Conrad tarafından, seçilen bir eserin incelenmesi ve sözlü sunumlar
6. Haftaİngiliz sömürgeciliğini yansıtan 20. yüzyılda yazılmış, örneğin E. M. Forster ve/veya George Orwell tarafından, seçilen bir eserin incelenmesi ve sözlü sunumlar
7. HaftaAra Sınav
8. Haftaİngiliz sömürgeciliğini yansıtan 20. yüzyılda yazılmış, örneğin Lawrence Durrell ve/veya Doris Lessing tarafından, seçilen bir eserin incelenmesi ve sözlü sunumlar
9. Haftaİrlandalı bir yazar tarafından, örneğin Brian Friel, İngilizce yazılmış seçilen bir eserin ya da oyunun incelenmesi ve sözlü sunumlar
10. HaftaAfrikalı bir yazar tarafından, örneğin Chinua Achebe veya Wole Soyinka, İngilizce yazılmış seçilen bir eserin ya da oyunun incelenmesi ve sözlü sunumlar
11. HaftaKarayipli bir yazar tarafından, örneğin V. S. Naipaul, Derek Walcott veya Jamaica Kincaid, İngilizce yazılmış seçilen bir eserin ya da oyunun incelenmesi ve sözlü sunumlar
12. HaftaGüney Afrikalı bir yazar tarafından, örneğin J. M. Coetzee, İngilizce yazılmış seçilen bir eserin incelenmesi ve sözlü sunumlar
13. HaftaAra Sınav
14. HaftaGenel Değerlendirme
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama21530
Proje000
Ödevler23060
Ara sınavlara hazırlanma süresi23060
Genel sınava hazırlanma süresi13838
Toplam İş Yükü35121300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İngiliz dili ve İngiliz kültürü hakkında doktora düzeyinde, İngiliz edebiyatı hakkında uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahiptir.    X
2. Genel kültür ve İngiliz kültür kavramları ve terimleriyle ilgili doktora düzeyinde güncel bilgiye sahiptir.   X 
3. İngiliz kültürüne ve edebiyatına ait metinleri tarihsel, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi, felsefi, ekolojik bağlamda araştırarak açıklamak ve yorumlamak için gerekli güncel kuramsal disiplinlerarası bilgiye sahiptir.    X
4. Eleştirel, yaratıcı, analitik düşünme ve sentez yapabilme becerilerini kullanır.    X
5. Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemleriyle İngiliz dili, kültürü ve edebiyatı hakkında bireysel ve/veya takım çalışmasıyla bilgi toplar, bu bilgileri mesleki ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında paylaşır.    X
6. Edebi ve kültürel metinleri disiplinlerarası kuramları uygulayarak özgün bilgi üretmek için kullanır ve ürettiklerini akademik yayınlarıyla paylaşır.    X
7. İngiliz kültürünün ve edebiyatının ulusal ve uluslararası ortamlarda öğretilebilmesi için gerekli güncel bilgi ve becerileri kullanır.   X 
8. Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileriyle disiplinlerarası araştırma yapar ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası mesleki ve sosyal ortamlarda ifade eder.    X
9. İngiliz kültürünü, edebiyatını, tarihini ve toplumunu inceleyerek, kendi kültürüne ve diğer kültürlere karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.   X 
10. Temel evrensel değerler çerçevesinde farklı din, dil, ırk, cinsiyet ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek