ANT653 - İNSANDA BÜYÜME ve GELİŞME SORUNLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İNSANDA BÜYÜME ve GELİŞME SORUNLARI ANT653 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Ödevler ve sunumlar  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Ali Metin Büyükkarakaya 
Dersin amacıİnsanda büyüme döneminde karşılaşılan çeşitli sorunların biyoarkeolojik tespiti, analizi ve değerlendirme yöntemlerinin öğretmek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci;
  2. Eski toplumlarda bebek ve çocuk ölümlülüğünü değerlendirebilir,
  3. Arkeolojik toplulukların büyüme durumları hakkında bilgi sahibi olur,
  4. Büyüme durumu ve sütten kesme dönemi ilişkisinin eski insan topluluklarında nasıl ele alındığını öğrenir,
  5. Bebek ve çocukların karşılaşmış oldukları beslenme ve sağlık problemleri hakkında bilgi sahibi olur,
  6. Bebek ve çocuk iskeletlerinde gözlemlenebilecek çeşitli patolojik lezyonları tanımlayabilir ve yorumlayabilir.
Dersin içeriğiİnsanda büyüme dönemi ve büyüme döneminde karşılaşılan çeşitli beslenme ve sağlıkla ilişkili sorunların biyoarkeolojik açıdan ele alınması, arkeolojik topluluklarda büyümenin takibi anlatılması ve çeşitli patolojik lezyonların büyüme ve gelişme durumlarının değerlendirilmesi bağlamında incelenmesi.  
Kaynaklar1)Lewis, M.E. (2007). The Bioarchaeology of Children: Perspectives from Biological and Forensic Anthropology. Cambridge University Press, Cambridge.
2)Larsen, C.S. (1997). Bioarchaeology, interpreting behavior from the skeleton. Cambridge University Press, Cambridge.
Konuyla ilgili çeşitli kitaplar, güncel makaleler. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBiyoarkeolojide bebek ve çocuk ölümlülüğü
2. HaftaEski topluluklarda büyüme
3. HaftaKemik gelişimi ve büyüme
4. HaftaBeslenme ve büyüme
5. HaftaMalnütrisyon
6. HaftaSütten kesme dönemi
7. HaftaSpesifik enfeksiyonlar
8. HaftaSpesifik olmayan enfeksiyonlar
9. HaftaMine hipoplazileri
10. HaftaRaşitizm
11. HaftaAnemi
12. HaftaC vitamini eksikliği
13. HaftaHormonal bozukluklar
14. HaftaSunumlar
15. Hafta
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler370
Sunum330
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı6100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama3515
Proje000
Ödevler32575
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3438202

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak insan, kültür ve toplum çeşitliliği konusunda farkındalık sahibi olur. X    
2. Toplumsal ve kültürel olguları yerel ve küresel ölçekte değerlendirebilme becerileri kazanır. X    
3. Dünyadaki farklı toplumlar, kültürler ve gelenekler hakkında bilgi sahibi olur.   X  
4. Analitik düşünme ve düşündüklerini sözlü ve yazılı olarak iletebilme becerileri geliştirir.   X 
5. Alan araştırması yürütebilir. X    
6. Eski insan topluluklarının yeniden canlandırılması konusunda yöntem ve tekniklere hâkim olur.     X
7. Bilimsel bir sorunu ele alabilme, araştırmayı planlama, yürütme ve raporlama konusunda deneyim sahibi olur.   X  
8. Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgi alanları oluşturabilme yeteneğine sahip olur.   X  
9. Bilimsel etik değerlere sahip ve saygılı olur. X    
10. Hastalık ve sağlık, şiddet, yaşlılık, göç, eğitim, ekoloji ve çevre, yerel kültürler ve gelenekler, kültürel miras gibi bilgi alanlarını güncel ve yok olmuş topluluklara uyarlayabilir.    X
11. Bilimsel bir çalışmayı ve deneyimi aktarabilme yeteneğine sahip olur.    X 
12. İnsanın biyokültürel tarihi ve çeşitliliği hakkında bilgi sahibi olur.  X   
13. Antropolojinin çeşitli uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek