İDE634 - ÇAĞDAŞ ELEŞTİRİ AKIMLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇAĞDAŞ ELEŞTİRİ AKIMLARI İDE634 Herhangi Yarıyıl/Yıl 4 0 4 7.5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
Diğer: Metin analizi  
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üyeleri 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencinin 20. ve 21. yüzyıl çağdaş edebî eleştirisinin temel ilkelerini ve yaklaşımlarını inceleyebilecek bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanmasını ve edebî eleştiri ve onun edebî metinleri yorumlamadaki rolü hakkında eleştirel farkındalık geliştirmesini sağlamaktır. Ayrıca, öğrencinin edebî metinleri okuma ve yorumlama hakkındaki çağdaş tartışmalar üzerine geniş bir bakış açısı edinmesini sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. çağdaş yaklaşımların temelini oluşturan başlıca kuramsal kavramları açıklar.
  2. 2.muhtelif kuramsal yaklaşımlar arasındaki belli başlı farklılıkları tanımlar.
  3. 3.çağdaş edebî eleştirinin 20. yüzyılın başından günümüze gelişimini inceler.
  4. 4.edebî ve eleştirel metinler hakkında fikirler üretir ve açık bir şekilde ifade eder.
  5. 5. bu tür fikirlerin altında yatan temel dayanakları ve varsayımları açıklar.
  6. 6.çağdaş edebiyat kuramcılarının (Yeni Eleştiri'den Ekoeleştiriye) belli başlı metinlerini edebî metinlere uygular.
Dersin içeriğiBu derste, edebî eleştirinin belli başlı akımları, önemli kuramsal kavramları ve çeşitli edebî kuramların terminolojisi tanıtılır. Çağdaş edebî eleştirisinin belli başlı felsefi akımları ve bunların edebî metinleri anlamaya katkısı tartışılır. Çağdaş edebî eleştiri akımları ışığında, edebî metinler yorumlanır ve değerlendirilir.  
KaynaklarHazard Adams ve Leroy Searle (eds). Critical Theory Since 1965.
Peter Barry. Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory.
Charles Bressler. Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice.
Cheryl Glotfelty ve Harold Fromm (eds). Ecocriticism: A Reader.
Raman Selden. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory.
Raman Selden. Practising Theory and Reading Literature.
İlgili diğer kitap ve/veya makaleler
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGenel giriş, önemli kuramsal kavramlar ve edebi eleştiri terminolojisi
2. HaftaYeni Eleştiri (ironi, belirsizlik, paradoks, yakın okuma)
3. HaftaRus Biçimciliği (edebîlik, fabula ve süjet)
4. HaftaYapısalcılık (ikili karşıtlık, benzetme-düzdeğişmece, eşsüremli ve artsüremli yaklaşımlar)
5. HaftaPostyapısalcılık (yapıbozum, söylem, metinlerarasılık, sözmerkezcilik, sesmerkezcilik différance)
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaYeni Tarihselcilik
8. HaftaKültürel Materyalizm
9. HaftaOkur Merkezli Eleştiri ve Alımlama Estetiği
10. HaftaHermeneutik/Yorumlamacılık
11. HaftaFeminist edebî eleştiri
12. HaftaAra Sınav
13. HaftaEkoeleştiri
14. HaftaGenel değerlendirme
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama11414
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi22448
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü33110225

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İngiliz dili ve edebiyatı ve İngiliz kültürü hakkında hakkında uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahiptir.    X
2. Edebiyat, edebi türler, terimlerle ilgili uzmanlık düzeyinde bilgiye sahiptir.   X 
3. İngiliz edebiyatının farklı türlerdeki metinlerini tarihsel, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi, felsefi, ekolojik bağlamda araştırarak açıklamak ve yorumlamak için gerekli kuramsal disiplinlerarası bilgiye sahiptir.    X
4. Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerilerini geliştirir.    X
5. Bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini kullanarak İngiliz dili, edebiyatı ve kültürü hakkında bireysel ve/veya takım çalışmasıyla bilgi toplar, bu bilgileri mesleki ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında paylaşır.    X
6. Edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları uygulayarak disiplinlerarası bir anlayışla inceler ve yorumlar.    X
7. İngiliz edebiyatı ve kültürünün ulusal ve uluslararası ortamlarda öğretilebilmesi için gerekli güncel bilgi ve becerilere sahiptir.   X 
8. .Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileriyle disiplinlerarası araştırma yapar, problem çözer ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası mesleki ve sosyal ortamlarda sunar.    X
9. İngiliz edebiyatını, kültürünü, tarihini ve toplumunu müfredat içi ve dışı faaliyetlerle inceleyerek, kendi kültürüne ve diğer kültürlere karşı ön yargısız ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.   X 
10. Temel evrensel değerler çerçevesinde farklı din, dil, ırk, cinsiyet ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek