TAR661 - KLASİK DÖNEM İSLAM TARİHİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KLASİK DÖNEM İSLAM TARİHİ TAR661 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Nagihan Doğan 
Dersin amacıKlasik dönem İslam tarihini bir bütünlük içinde öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. İslam'ın doğuş ve gelişim sürecini siyasal ve toplumsal temelde kavrar.
  2. İslamiyet öncesi Arap dünyasını tanır.
  3. Dört Halife dönemi olaylarını değerlendirir.
  4. Emeviler ve Abbasiler döneminin siyasi olaylarını yorumlar.
  5. Arap coğrafyası dışında gelişen İslam siyasi tarihini analiz eder.
Dersin içeriğiİslam'ın doğuş ve gelişim süreci  
KaynaklarLapidus, Ira M. (2010). İslam Toplumları Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul.
Hourani, Albert (2020). Arap Halklarının Tarihi, çev. Yavuz Alogan, İletişim Yayınları, İstanbul.
Hodgson, M. G. S. (1993). İslam'ın Serüveni, çev. İzzet Akyol ve diğerleri, İz Yayıncılık, İstanbul.
Cahen, C. (1990). İslamiyet I, çev. Esat Nermi Erendor, Bilgi Yayınevi, İstanbul.
Watt, M. (2001). İslam'da Siyasal Düşüncenin Oluşumu, çev. Ulvi Murat Kılavuz, Birey Yayınları.
Humphreys, Stephen R. (2004). İslam Tarih Metodolojisi, çev.Murtaza Bedir, Fuat Aydın, Litera Yayıncılık, İstanbul.
Bosworth, C. Edmund (2005). Doğuşundan Günümüze İslâm Devletleri Tarihi, Kaknis Yayınları, İstanbul.
Hitti, P. (1989). Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİslam öncesi Arabistan'ın siyasal, toplumsal, ekonomik, kültürel ve dinî durumu
2. Haftaİslamın doğuşu ve İslam Peygamberinin tarihsel şahsiyeti
3. HaftaMekke dönemi, Hicret olayı ve Medine dönemi, savaşlar, antlaşmalar. Mekke'nin fethi, İslam'ın nihai üstünlüğü, Peygamber'in ölümü
4. HaftaDört Halife dönemi, fetihler çağının başlaması ve gelişmesi, Ridde harpleri, Mısır, Suriye ve İran'ın fethi, İç savaş (3. Halife Osman'ın katli, Hz. Ali'nin dönemi, Cemel ve Sıffin muharebeleri), Emevi-Haşimi çekişmesi
5. HaftaEmevilerin iktidarı devralması, Emevi Devleti'nin kuruluşu ve Muaviye, Kerbela olayı, Emevi hilafetinin kökleşmesi Abdülmelik b. Mervan ve sonrası
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaAbbasi ihtilali ve Emevi Hilafeti'nin yıkılışı, Abbasi Hilafeti'nin kuruluş ve gelişmesi, Ebu Müslim'in öldürülmesinden sonraki isyanlar.
8. HaftaHarun er-Reşid, Emin, Me'mun ve Mu'tasım devirleri
9. HaftaAbbasiler ve Bizans
10. HaftaBölgesel kopuşlar
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaGeç Abbasi dönemi, Abbasi Hilafeti'nin çöküşü
13. HaftaEndülüs Emevileri, Murabıtlar ve Muvahhidler
14. HaftaFatımi Hilafeti, Fatımi-Abbasi rekabeti, Eyyubiler ve Haçlılar
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar250
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler12020
Ara sınavlara hazırlanma süresi21632
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3273180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tarih bilimiyle ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar ve açıklar. X   
2. Temel tarih kaynaklarını, bunların dil ve özelliklerini bilir, tarihi kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle analiz edip değerlendirir.  X  
3. Tarihi olay ve olguları dün, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.    X
4. Farklı tarih ekollerinin ortaya çıkış sebeplerini açıklar ve bunlar tarafından üretilen tarihi bilgiyi yöntem ve içerik olarak eleştirel bir yaklaşımla karşılaştırır. X   
5. Küresel ve yerel ölçekte, siyasî, sosyal, ekonomik ve bilimsel gelişmeleri izleyerek tarihî perspektiften açıklar ve değerlendir.    X
6. Güncel bir problemin geçmişini araştırmak üzere kendi başına proje geliştirir ve tamamlar, bulguları yorumlayarak çözüm geliştirir.    X
7. Ekip çalışması öğrenir, diğer sosyal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik ortaklaşa çalışmalar yürütür.X    
8. Tarihle ve diğer sosyal bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar, farklı veri ve yöntemlerle bildiri, makale ve proje raporu gibi çalışmalar hazırlar.    X
9. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, öz eleştiri yapar, bulgu ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek