TAR661 - KLASİK DÖNEM İSLAM TARİHİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KLASİK DÖNEM İSLAM TARİHİ | TAR661 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Nagihan Doğan | |||||
Dersin amacı | Klasik dönem İslam tarihini bir bütünlük içinde öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İslam'ın doğuş ve gelişim süreci | |||||
Kaynaklar | Lapidus, Ira M. (2010). İslam Toplumları Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul. Hourani, Albert (2020). Arap Halklarının Tarihi, çev. Yavuz Alogan, İletişim Yayınları, İstanbul. Hodgson, M. G. S. (1993). İslam'ın Serüveni, çev. İzzet Akyol ve diğerleri, İz Yayıncılık, İstanbul. Cahen, C. (1990). İslamiyet I, çev. Esat Nermi Erendor, Bilgi Yayınevi, İstanbul. Watt, M. (2001). İslam'da Siyasal Düşüncenin Oluşumu, çev. Ulvi Murat Kılavuz, Birey Yayınları. Humphreys, Stephen R. (2004). İslam Tarih Metodolojisi, çev.Murtaza Bedir, Fuat Aydın, Litera Yayıncılık, İstanbul. Bosworth, C. Edmund (2005). Doğuşundan Günümüze İslâm Devletleri Tarihi, Kaknis Yayınları, İstanbul. Hitti, P. (1989). Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İslam öncesi Arabistan'ın siyasal, toplumsal, ekonomik, kültürel ve dinî durumu |
2. Hafta | İslamın doğuşu ve İslam Peygamberinin tarihsel şahsiyeti |
3. Hafta | Mekke dönemi, Hicret olayı ve Medine dönemi, savaşlar, antlaşmalar. Mekke'nin fethi, İslam'ın nihai üstünlüğü, Peygamber'in ölümü |
4. Hafta | Dört Halife dönemi, fetihler çağının başlaması ve gelişmesi, Ridde harpleri, Mısır, Suriye ve İran'ın fethi, İç savaş (3. Halife Osman'ın katli, Hz. Ali'nin dönemi, Cemel ve Sıffin muharebeleri), Emevi-Haşimi çekişmesi |
5. Hafta | Emevilerin iktidarı devralması, Emevi Devleti'nin kuruluşu ve Muaviye, Kerbela olayı, Emevi hilafetinin kökleşmesi Abdülmelik b. Mervan ve sonrası |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Abbasi ihtilali ve Emevi Hilafeti'nin yıkılışı, Abbasi Hilafeti'nin kuruluş ve gelişmesi, Ebu Müslim'in öldürülmesinden sonraki isyanlar. |
8. Hafta | Harun er-Reşid, Emin, Me'mun ve Mu'tasım devirleri |
9. Hafta | Abbasiler ve Bizans |
10. Hafta | Bölgesel kopuşlar |
11. Hafta | Ara Sınav |
12. Hafta | Geç Abbasi dönemi, Abbasi Hilafeti'nin çöküşü |
13. Hafta | Endülüs Emevileri, Murabıtlar ve Muvahhidler |
14. Hafta | Fatımi Hilafeti, Fatımi-Abbasi rekabeti, Eyyubiler ve Haçlılar |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 16 | 32 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 32 | 73 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Tarih bilimiyle ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar ve açıklar. | X | ||||
2. Temel tarih kaynaklarını, bunların dil ve özelliklerini bilir, tarihi kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle analiz edip değerlendirir. | X | ||||
3. Tarihi olay ve olguları dün, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
4. Farklı tarih ekollerinin ortaya çıkış sebeplerini açıklar ve bunlar tarafından üretilen tarihi bilgiyi yöntem ve içerik olarak eleştirel bir yaklaşımla karşılaştırır. | X | ||||
5. Küresel ve yerel ölçekte, siyasî, sosyal, ekonomik ve bilimsel gelişmeleri izleyerek tarihî perspektiften açıklar ve değerlendir. | X | ||||
6. Güncel bir problemin geçmişini araştırmak üzere kendi başına proje geliştirir ve tamamlar, bulguları yorumlayarak çözüm geliştirir. | X | ||||
7. Ekip çalışması öğrenir, diğer sosyal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Tarihle ve diğer sosyal bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar, farklı veri ve yöntemlerle bildiri, makale ve proje raporu gibi çalışmalar hazırlar. | X | ||||
9. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, öz eleştiri yapar, bulgu ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek