PDR683 - ALAN ÇALIŞMASI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ALAN ÇALIŞMASI I PDR683 2. Yarıyıl 1 4 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Alan Gezisi
Takım/Grup Çalışması
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. İbrahim YILDIRIM 
Dersin amacıOkul başta olmak üzere farklı kurumların rehberlik hizmetlerinde bireyi tanıma araçları olarak test tekniklerinin ve test dışı tekniklerin geliştirilmesi ve uygulanması, psikolojik bir ölçme aracının geliştirilmesi, grup rehberliği programlarının hazırlanması ve uygulanmasıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bireyi tanıma tekniği olarak davranış testi ve derecelendirme ölçeği geliştirir.
  2. Psikolojik ölçme araçlarını ve geliştirmekte olduğu ölçeği uygular.
  3. Psikolojik ölçme araçlarının ve geliştirmekte olduğu ölçeğin sonuçlarını yorumlar.
  4. Ölçme araçlarına ilişkin norm çıkartarak profil hazırlar.
  5. Bireyleri grup içinde değerlendirir.
  6. Grup rehberliği programı hazırlar.
  7. Hazırladığı grup rehberliği programındaki etkinlikleri uygular.
Dersin içeriğiBireyi tanıma yolları olarak test ve test dışı teknikler. Psikolojik bir ölçme aracı geliştirme. Geliştirilen ölçme aracının istatistiksel analizlerini yapma, norm geliştirme ve profil hazırlama. Grup rehberliği uygulamaları ve grup rehberliği programları hazırlama.
 
KaynaklarCronbach, L. J. (1984). Essentials of psychological testing. New York: Happer & Row
Publishers.
Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routlenge.
Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar
Derneği Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin ve içeriğinin tanıtımı, derse ve döneme ilişkin beklentilerin konuşulması
2. HaftaTest ve test dışı teknikler Psikolojik ölçme aracı geliştirme süreci
3. HaftaLiteratür taraması ve ölçme aracı geliştirmek üzere bir konu belirleme
4. HaftaÖlçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler
5. HaftaÖlçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler
6. HaftaÖlçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler
7. HaftaÖlçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler
8. HaftaÖlçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler
9. HaftaÖlçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler
10. HaftaÖlçme aracı geliştirme sürecine, süreçten elde edilen veri ve sonuçlara ilişkin rapor yazma
11. HaftaGrup rehberliği programı hazırlamak üzere hedef kitle üzerinde problem tarama listesi uygulama, ihtiyaç belirleme ve sonuçları raporlandırma
12. Haftaİhtiyaç doğrultusunda grup rehberliği etkinlikleri hazırlama
13. HaftaGrup rehberliği programı hazırlama ve programı bir kurumda kullanılmak üzere raporlandırma
14. HaftaRaporların teslimi ve geribildirimler
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGENEL SINAV

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)142
Laboratuar00
Uygulama28
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler250
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1860
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14456
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması21326
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14114
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler22550
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4764180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyecek derinlikte bir bilgi birikime sahiptir.      
2. Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışan güçlüklerini kavramlaştırarak uygun psikolojik danışma müdahalelerini seçer.      
3. Psikolojik danışma alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir    X
4. Psikolojik danışma alt alanlarına ilişkin derin ve kapsamlı bir bilgiye sahiptir.     X
5. Bilimsel yöntem ve tekniklere, bilimsel etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir    X
6. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.    X
7. Bireysel ve grupla psikolojik danışma becerilerini bağımsız bir uzman-uygulayıcı düzeyinde sergileyebilir.      
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun psikolojik danışma ve rehberlik programları hazırlayıp uygulayabilir    X
9. Danışanlar veya öğrencilerin yanı sıra ilgili paydaşlarla da iş birliği kuracak sosyal becerileri sergileyebilir.      
10. Kuramsal bakış açılarını değişen toplumsal koşullara uyarlayarak hizmet verdiği bireylerin gelişimine katkıda bulunur.     X
11. Mesleki ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel şekilde irdeler ve bunları geliştirmek üzere katkıda bulunur.      
12. Psikolojik danışma ve rehberlik alanı dahilindeki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projesi hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar.     X
13. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği içinde olur     
14. Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerlere bağlılık gösterir.      
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B2 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurar     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek