PDR683 - ALAN ÇALIŞMASI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ALAN ÇALIŞMASI I | PDR683 | 2. Yarıyıl | 1 | 4 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. İbrahim YILDIRIM | |||||
Dersin amacı | Okul başta olmak üzere farklı kurumların rehberlik hizmetlerinde bireyi tanıma araçları olarak test tekniklerinin ve test dışı tekniklerin geliştirilmesi ve uygulanması, psikolojik bir ölçme aracının geliştirilmesi, grup rehberliği programlarının hazırlanması ve uygulanmasıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bireyi tanıma yolları olarak test ve test dışı teknikler. Psikolojik bir ölçme aracı geliştirme. Geliştirilen ölçme aracının istatistiksel analizlerini yapma, norm geliştirme ve profil hazırlama. Grup rehberliği uygulamaları ve grup rehberliği programları hazırlama. | |||||
Kaynaklar | Cronbach, L. J. (1984). Essentials of psychological testing. New York: Happer & Row Publishers. Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routlenge. Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları. Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin ve içeriğinin tanıtımı, derse ve döneme ilişkin beklentilerin konuşulması |
2. Hafta | Test ve test dışı teknikler Psikolojik ölçme aracı geliştirme süreci |
3. Hafta | Literatür taraması ve ölçme aracı geliştirmek üzere bir konu belirleme |
4. Hafta | Ölçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler |
5. Hafta | Ölçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler |
6. Hafta | Ölçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler |
7. Hafta | Ölçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler |
8. Hafta | Ölçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler |
9. Hafta | Ölçme aracı geliştirme (madde havuzu oluşturma, deneme formu hazırlama, uygulama formu hazırlama, istatistiksel analizler vb.) ve geribildirimler |
10. Hafta | Ölçme aracı geliştirme sürecine, süreçten elde edilen veri ve sonuçlara ilişkin rapor yazma |
11. Hafta | Grup rehberliği programı hazırlamak üzere hedef kitle üzerinde problem tarama listesi uygulama, ihtiyaç belirleme ve sonuçları raporlandırma |
12. Hafta | İhtiyaç doğrultusunda grup rehberliği etkinlikleri hazırlama |
13. Hafta | Grup rehberliği programı hazırlama ve programı bir kurumda kullanılmak üzere raporlandırma |
14. Hafta | Raporların teslimi ve geribildirimler |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 2 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 8 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 50 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 18 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 25 | 50 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 47 | 64 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyecek derinlikte bir bilgi birikime sahiptir. | |||||
2. Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışan güçlüklerini kavramlaştırarak uygun psikolojik danışma müdahalelerini seçer. | |||||
3. Psikolojik danışma alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir | X | ||||
4. Psikolojik danışma alt alanlarına ilişkin derin ve kapsamlı bir bilgiye sahiptir. | X | ||||
5. Bilimsel yöntem ve tekniklere, bilimsel etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir | X | ||||
6. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. | X | ||||
7. Bireysel ve grupla psikolojik danışma becerilerini bağımsız bir uzman-uygulayıcı düzeyinde sergileyebilir. | |||||
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun psikolojik danışma ve rehberlik programları hazırlayıp uygulayabilir | X | ||||
9. Danışanlar veya öğrencilerin yanı sıra ilgili paydaşlarla da iş birliği kuracak sosyal becerileri sergileyebilir. | |||||
10. Kuramsal bakış açılarını değişen toplumsal koşullara uyarlayarak hizmet verdiği bireylerin gelişimine katkıda bulunur. | X | ||||
11. Mesleki ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel şekilde irdeler ve bunları geliştirmek üzere katkıda bulunur. | |||||
12. Psikolojik danışma ve rehberlik alanı dahilindeki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projesi hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar. | X | ||||
13. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği içinde olur | |||||
14. Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerlere bağlılık gösterir. | |||||
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B2 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurar |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek