OLC625 - BİLİŞSEL ÖZELLİKLERİN ÖLÇÜLMESİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİŞSEL ÖZELLİKLERİN ÖLÇÜLMESİ OLC625 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Duygu Anıl 
Dersin amacıBilişsel alanda güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Test geliştirme süreci ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek kullanır.
  2. Test geliştirme sürecine uygun olarak bilişsel alanda geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirir.
Dersin içeriğiTest geliştirme ile ilgili temel kavramlar. Test geliştirme süreci. Testin amacının belirlenmesi, amaca uygun madde yazımı, deneme formu ve deneme uygulaması. Madde ve test istatistikleri, uygun yazılımlarla madde analizi yapma, madde seçimi, madde düzeltme, madde ve test istatistikleri, aralarındaki ilişkiler. Nihai test; oluşturulması, nihai testin geçerlik ve güvenirliğinin hesaplanması.  
KaynaklarAnastasi, Anne.(1982). Psychological testing. New York: Macmillan Publishing Company.
Aiken, Lewis R. (2000). Psychological testing and assessment. London: Allyn and Bacon Inc.
Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: Pegem Yayınları.
Crocker, L. & Algina J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Belmont, California: Wadsworth Group/Thomson Learning Inc.
DeVellis, F. R. (2003). Scale development theory and application. London: Sage Publications.
Haladayna, T. M. (1994). Developing and validating multiple-choice test items. New Jersey: Lawrance Erbaum Association.
Kevin, R. M. & Charles O. D. (2000). Psychological testing and assessment. London: Allyn and Bacon Inc.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTest geliştirme ile ilgili temel kavramlar
2. HaftaTest geliştirme adımları
3. HaftaTestin amacının belirlenmesi
4. HaftaÖlçülecek özelliklerin saptanması
5. HaftaMadde yazımı ve madde redaksiyonu
6. HaftaMadde tipleri
7. HaftaDeneme formu hazırlanması ve uygulanması
8. HaftaDeneme uygulaması sonuçlarının puanlanması
9. HaftaMadde puanlama, Madde analiz yöntemleri
10. HaftaMadde parametrelerinin kestirilmesi
11. HaftaTest parametrelerinin kestirilmesi
12. HaftaMadde ve test parametreleri arasındaki ilişkiler
13. HaftaUygun yazılımlarla parametre kestirimi
14. HaftaMadde seçimi, Nihai testin oluşturulması
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)100
Laboratuar20
Uygulama40
Alan Çalışması30
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler10
Sunum00
Projeler250
Seminer00
Ara Sınavlar10
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 2 4 8
Uygulama4832
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması31030
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10220
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje22040
Ödevler188
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3775200

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Ölçme ve değerlendirme, istatistik ve araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramların birikimine sahiptir. Gerektiğinde bu kavramları ilişkilendirerek kullanır.    X
2. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kuramların ayırt edici yönlerini ve özelliklerini açıklar. X   
3. Araştırma yöntemlerini ve bu yöntemlerde kullanılacak istatistiksel yöntemleri açıklar.    X
4. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını ölçme ve değerlendirme kavramları ile ilişkilendirerek yorumlar.X    
5. Ölçme tekniklerini kullanarak amaca uygun ölçme araçlarını geliştirir ya da uyarlar.X    
6. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını değerlendirir.X    
7. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bir sorun tespit eder, çözüm yolunu belirler ve sorunun çözümüne yönelik bilimsel araştırma yöntemlerini uygular.X    
8. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında karşılaşılan sorunların çözümüne teknik destek sağlar.   X 
9. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle inceler ve yorumlar.X    
10. Ölçme ve değerlendirme alanı ile ilgili bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.X    
11. Ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili yeni yazılımları takip eder, problemlerine uygun olan programları kullanır.X    
12. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bağımsız araştırmalar yapar ve bu çalışmaları ulusal ve uluslar arası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.X    
13. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak yapılan bilimsel çalışmalarda etik kurallara uygun davranır.X    
14. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili kazanımlarını çalıştığı kurumlarda etkili bir şekilde paylaşır.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek