OLC625 - BİLİŞSEL ÖZELLİKLERİN ÖLÇÜLMESİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL ÖZELLİKLERİN ÖLÇÜLMESİ | OLC625 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Duygu Anıl | |||||
Dersin amacı | Bilişsel alanda güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Test geliştirme ile ilgili temel kavramlar. Test geliştirme süreci. Testin amacının belirlenmesi, amaca uygun madde yazımı, deneme formu ve deneme uygulaması. Madde ve test istatistikleri, uygun yazılımlarla madde analizi yapma, madde seçimi, madde düzeltme, madde ve test istatistikleri, aralarındaki ilişkiler. Nihai test; oluşturulması, nihai testin geçerlik ve güvenirliğinin hesaplanması. | |||||
Kaynaklar | Anastasi, Anne.(1982). Psychological testing. New York: Macmillan Publishing Company. Aiken, Lewis R. (2000). Psychological testing and assessment. London: Allyn and Bacon Inc. Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: Pegem Yayınları. Crocker, L. & Algina J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Belmont, California: Wadsworth Group/Thomson Learning Inc. DeVellis, F. R. (2003). Scale development theory and application. London: Sage Publications. Haladayna, T. M. (1994). Developing and validating multiple-choice test items. New Jersey: Lawrance Erbaum Association. Kevin, R. M. & Charles O. D. (2000). Psychological testing and assessment. London: Allyn and Bacon Inc. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Test geliştirme ile ilgili temel kavramlar |
2. Hafta | Test geliştirme adımları |
3. Hafta | Testin amacının belirlenmesi |
4. Hafta | Ölçülecek özelliklerin saptanması |
5. Hafta | Madde yazımı ve madde redaksiyonu |
6. Hafta | Madde tipleri |
7. Hafta | Deneme formu hazırlanması ve uygulanması |
8. Hafta | Deneme uygulaması sonuçlarının puanlanması |
9. Hafta | Madde puanlama, Madde analiz yöntemleri |
10. Hafta | Madde parametrelerinin kestirilmesi |
11. Hafta | Test parametrelerinin kestirilmesi |
12. Hafta | Madde ve test parametreleri arasındaki ilişkiler |
13. Hafta | Uygun yazılımlarla parametre kestirimi |
14. Hafta | Madde seçimi, Nihai testin oluşturulması |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 0 |
Laboratuar | 2 | 0 |
Uygulama | 4 | 0 |
Alan Çalışması | 3 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 2 | 50 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 2 | 4 | 8 |
Uygulama | 4 | 8 | 32 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 3 | 10 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 2 | 20 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 37 | 75 | 200 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Ölçme ve değerlendirme, istatistik ve araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramların birikimine sahiptir. Gerektiğinde bu kavramları ilişkilendirerek kullanır. | X | ||||
2. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kuramların ayırt edici yönlerini ve özelliklerini açıklar. | X | ||||
3. Araştırma yöntemlerini ve bu yöntemlerde kullanılacak istatistiksel yöntemleri açıklar. | X | ||||
4. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını ölçme ve değerlendirme kavramları ile ilişkilendirerek yorumlar. | X | ||||
5. Ölçme tekniklerini kullanarak amaca uygun ölçme araçlarını geliştirir ya da uyarlar. | X | ||||
6. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını değerlendirir. | X | ||||
7. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bir sorun tespit eder, çözüm yolunu belirler ve sorunun çözümüne yönelik bilimsel araştırma yöntemlerini uygular. | X | ||||
8. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında karşılaşılan sorunların çözümüne teknik destek sağlar. | X | ||||
9. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle inceler ve yorumlar. | X | ||||
10. Ölçme ve değerlendirme alanı ile ilgili bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X | ||||
11. Ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili yeni yazılımları takip eder, problemlerine uygun olan programları kullanır. | X | ||||
12. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bağımsız araştırmalar yapar ve bu çalışmaları ulusal ve uluslar arası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | X | ||||
13. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak yapılan bilimsel çalışmalarda etik kurallara uygun davranır. | X | ||||
14. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili kazanımlarını çalıştığı kurumlarda etkili bir şekilde paylaşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek