OLC640 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ OLC640 2. Yarıyıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hülya KELECİOĞLU 
Dersin amacıBilimsel araştırma tekniklerine ilişkin kavramları bilmek ve araştırmalarını bilimsel araştırma sürecine uygun olarak yapabilmek.. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları bilir.
  2. Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını bilir.
  3. Bir araştırma problemi oluşturarak, problemin çözüm sürecinde bilimsel araştırma tekniklerini kullanır.
  4. Alanı ile ilgili bir araştırma önerisi hazırlar.
Dersin içeriğiTemel kavramlar; bilimsel yöntem. Bilimi diğer bilgi toplama yollarından ayıran özellikler, bilimsel yöntemin özellikleri. Bilimsel araştırma, bilisel araştırmanın aşamaları. Bilimsel araştırma türleri, araştırma önerisi ve planı. Bilimsel araştırma süreci; problem ve alt problemler, amaç, araştırma soruları, denenceler, sayıtlılar, sınırlılıklar, tanımlar, alan taraması ve yayın etiği, evren, örneklem ve örnekleme teknikleri , veriler, veri toplama teknikleri, araştırma yöntemi,araştırmalarda iç ve dış geçerlik, bulgular, sonuç ve öneriler, araştırmayı rapor haline getirme. Deneysel araştırmalar, nedensel karşılaştırmalı araştırmalar, ilişkisel araştırmalar, tarama araştırmaları, içerik analizi. 
KaynaklarChristensen, L. B. (1988). Experimental methodology. Allyn and Bacon, Inc.
Fraenkel, J. R. & Wallan, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. Mc Graw Hill.
Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (1999). Foundations of behavioral research. NY: Holt, Rinehart and Winston.
Yıldırım, C. (1995). Bilim felsefesi. Ankara: Remzi Kitabevi.
Büyüköztürk, Ş. ve diğerleri. (2011). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Pegema Yayıncılık.
Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara.
Kaptan S. (1998). Bilimsel araştırma metod ve teknikleri. Ankara.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilimsel yöntem, bilimsel yöntemin özellikleri, bilimi diğer bilgi toplama yollarından ayıran özellikler, araştırmanın doğası
2. HaftaAraştırma problemi
3. HaftaAlan taraması ve yayın etiği
4. HaftaÖrnekleme yöntemleri
5. HaftaVeri toplama araçları / teknikleri
6. HaftaVeri toplama araçları / teknikleri, araştırmalarda iç ve dış geçerlik
7. HaftaAra sınav
8. HaftaDeneysel araştırmalar
9. HaftaNedensel karşılaştırmalı araştırmalar
10. Haftaİlişkisel araştırmalar
11. HaftaTarama araştırmaları
12. Haftaİçerik analizi
13. HaftaDurum çalışması ve eylem araştırması
14. HaftaSınava hazırlık
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1010
Laboratuar00
Uygulama55
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler55
Sunum00
Projeler25
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı2350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5420
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10440
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje22040
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12424
Toplam İş Yükü3877225

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Ölçme ve değerlendirme, istatistik ve araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramların birikimine sahiptir. Gerektiğinde bu kavramları ilişkilendirerek kullanır.    X
2. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kuramların ayırt edici yönlerini ve özelliklerini açıklar.    X
3. Araştırma yöntemlerini ve bu yöntemlerde kullanılacak istatistiksel yöntemleri açıklar.    X
4. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını ölçme ve değerlendirme kavramları ile ilişkilendirerek yorumlar.  X  
5. Ölçme tekniklerini kullanarak amaca uygun ölçme araçlarını geliştirir ya da uyarlar.    X
6. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını değerlendirir.  X  
7. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bir sorun tespit eder, çözüm yolunu belirler ve sorunun çözümüne yönelik bilimsel araştırma yöntemlerini uygular.    X
8. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında karşılaşılan sorunların çözümüne teknik destek sağlar.  X  
9. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle inceler ve yorumlar.   X 
10. Ölçme ve değerlendirme alanı ile ilgili bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.   X 
11. Ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili yeni yazılımları takip eder, problemlerine uygun olan programları kullanır.    X
12. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bağımsız araştırmalar yapar ve bu çalışmaları ulusal ve uluslar arası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.    X
13. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak yapılan bilimsel çalışmalarda etik kurallara uygun davranır.    X
14. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili kazanımlarını çalıştığı kurumlarda etkili bir şekilde paylaşır. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek