FME604 - FEN EĞİTİMİNDE ÇEVRE OLGUSU ve ÇEVRE KORUMA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
FEN EĞİTİMİNDE ÇEVRE OLGUSU ve ÇEVRE KORUMA | FME604 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Çevre eğitiminin felsefesini ve çevre sorunlarının çıkış nedenlerini kavratmak, öğrencilerin fen eğitiminde çevre koruma ve çevre eğitimi konularında uygulanacak ders yöntem ve teknikleri araştırıp çevre eğitiminde araştırma yapacak düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Çevre eğitiminin tarihçesi ve felsefesi, çevreci akımlar, İnsan merkezli, doğa merkezli yaklaşımlar ve diğer farklı bakış açıları, Çevre eğitiminin önemi, özellikleri, çevre bilincinin oluşumunda eğitim kurumlarına düşen görevler, Çevre problemlerinin tarihsel gelişimi, çevre korumacılıkta yeni yönelimler, Çevre problemlerinin önlenmesinde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklılıklar, Farklı öğretim kademelerinde çevre koruma ve çevre eğitimi, Çevre eğitimi ve çevre korumaya yönelik uygun öğretim yöntem ve tekniklerin araştırılması, Çevre alanında kamuoyu oluşturma, çevresel kamuoyu kavramı, halkın çevre yöntemine katılımının önemi ve gerekliliği, Ülkemizde ve diğer ülkelerdeki okullarda çevre eğitimi uygulamaları ve çevre eğitimi yapılan korunmuş doğal alanlar, Çevre problemlerinin uluslararası boyutu, uluslararası sözleşmeler, mevzuat ve uygulama süreci. | |||||
Kaynaklar | 1. Bezirci, D., P. (2005). AB sürecinde çevre: ab'de çevresel kamuoyu bilinci ve çevre eğitimi, Tasam Yayınları, İstanbul. 2. Bölts, H. (1995). Umwelterziehung: Grundlagen, Kritik und Modelle für die Praxis, Wissenschaftliche Buchgeselschaft, Darmstadt. 3. Görmez, K. (2007). Çevre sorunları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 4. Keleş, R., Hamamcı, C.( 2005). Çevre politikası, İmge Kitabevi, Ankara. 5. Marın, M. C., Yıldırım, U. (edi.). (2004). Çevre sorunlarına çağdaş yaklaşımlar: ekolojik, ekonomik, politik ve yönetsel perspektifler, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. 6. Preisendörfer, P. (1999). Umwelteinstellungen und Umweltverhalten in Deutschland, Leske + Budrich, Opladen. 7. Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, (2000). Türkiye?de Çevrenin ve Çevre Korumanın Tarihi Sempozyumu, Numune Matbaacılık, İstanbul. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Çevre eğitiminin tarihçesi ve felsefesi, çevreci akımlar |
2. Hafta | Çevre eğitimi ve çevre eğitiminin özellikleri |
3. Hafta | İnsan merkezli, doğa merkezli yaklaşımlar ve diğer farklı bakış açıları, |
4. Hafta | Çevre problemlerinin tarihsel gelişimi, |
5. Hafta | Çevre korumacılıkta yeni yönelimler, |
6. Hafta | Çevre problemlerinin önlenmesinde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklılıklar, |
7. Hafta | Ara sınavı |
8. Hafta | Farklı öğretim kademelerinde çevre koruma ve çevre eğitimi |
9. Hafta | Çevre eğitimi ve çevre korumaya yönelik uygun öğretim yöntem ve teknikleri |
10. Hafta | Ülkemizde ve diğer ülkelerdeki okullarda çevre eğitimi uygulamaları ve çevre eğitimi yapılan korunmuş doğal alanlar |
11. Hafta | Eğitim kurumları dışında çevre eğitiminde etkili diğer kuruluşlar |
12. Hafta | Çevre problemlerinin uluslararası boyutu ve çevre alanında kamuoyu oluşturma |
13. Hafta | Uluslararası sözleşmeler mevzuat ve uygulama süreci |
14. Hafta | Ödev sunum |
15. Hafta | |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 20 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 5 | 50 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 20 | 80 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 31 | 96 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Yüksek Lisans Programı yeterliklerine bağlı kalarak fen ve matematik alanlar eğitimi konusunda uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | X | ||||
3. Fen ve matematik alanlar eğitiminde bilim uzmanlığına sahip bir birey olarak bilgilerini geliştirme ve bu bilgilerini ayrıntılı olarak inceleme özelliğine sahiptir. | X | ||||
4. Alanı ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi tartışır. | X | ||||
5. Fen ve matematik alanlar eğitimi konusunda uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır ve geliştirir. | X | ||||
6. Uzmanlık gerektiren konularda nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanarak önerilerde bulunur. | X | ||||
7. Alanı ile ilgili çalışmalarında teknolojiden ileri düzeyde yararlanır. | X | ||||
8. Uzmanlık alanında edindiği bilgi ve becerilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirip yeni bilgiler üretir. | X | ||||
9. Bağımsız olarak alanındaki bir sorunu belli bir plan çerçevesinde düzenler, çözüm yolları geliştirir ve çözüm soncunda elde ettiği sonuçları değerlendirir. | X | ||||
10. Alan eğitimi ile ilgili konularda karşılaştığı sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
11. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanan bir birey olarak, alan eğitimi ile ilgili konularda bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
12. Alanı ile ilgili ortamlardaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve bu ilişkiler geliştirmek ya da değiştirmek için önderlik yapar. | X | ||||
13. Bir yabancı dili etkin şekilde kullanarak; alanı ya da diğer disiplinlerin söz konusu olduğu ortamlarda meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
14. Alanındaki gelişmeler ve çalışmaları ile ilgili bilgileri ulusal ya da uluslararası düzeyde farklı gruplarla sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde paylaşır. | X | ||||
15. Alanı ile ilgili araştırmalarında; verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri denetler ve bu değerleri öğretir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek