FME604 - FEN EĞİTİMİNDE ÇEVRE OLGUSU ve ÇEVRE KORUMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FEN EĞİTİMİNDE ÇEVRE OLGUSU ve ÇEVRE KORUMA FME604 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm sorumlusu 
Dersin amacıÇevre eğitiminin felsefesini ve çevre sorunlarının çıkış nedenlerini kavratmak, öğrencilerin fen eğitiminde çevre koruma ve çevre eğitimi konularında uygulanacak ders yöntem ve teknikleri araştırıp çevre eğitiminde araştırma yapacak düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Çevre eğitimi ve çevre koruma alanıyla ilgili kavramları tanımlar ve ifade eder,
  2. Çevre kirliliği sorunlarına yönelik çözümler üretir,
  3. Çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik önlemleri belirler,
  4. Çevre eğitiminin felsefesini izah eder,
  5. Çevre eğitimine uygun ders yöntem ve teknikleri araştırır,
  6. Çevre sorunlarının çıkış nedenleri hakkında fikir beyan eder,
  7. Çevre sorunları hakkında halkı bilgilendirmek ve bilinçlendirme aşamasında aktif rol alır.
Dersin içeriğiÇevre eğitiminin tarihçesi ve felsefesi, çevreci akımlar,
İnsan merkezli, doğa merkezli yaklaşımlar ve diğer farklı bakış açıları,
Çevre eğitiminin önemi, özellikleri, çevre bilincinin oluşumunda eğitim kurumlarına düşen görevler,
Çevre problemlerinin tarihsel gelişimi, çevre korumacılıkta yeni yönelimler,
Çevre problemlerinin önlenmesinde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklılıklar,
Farklı öğretim kademelerinde çevre koruma ve çevre eğitimi, Çevre eğitimi ve çevre korumaya yönelik uygun öğretim yöntem ve tekniklerin araştırılması,
Çevre alanında kamuoyu oluşturma, çevresel kamuoyu kavramı, halkın çevre yöntemine katılımının önemi ve gerekliliği,
Ülkemizde ve diğer ülkelerdeki okullarda çevre eğitimi uygulamaları ve çevre eğitimi yapılan korunmuş doğal alanlar,
Çevre problemlerinin uluslararası boyutu, uluslararası sözleşmeler, mevzuat ve uygulama süreci.
 
Kaynaklar1. Bezirci, D., P. (2005). AB sürecinde çevre: ab'de çevresel kamuoyu bilinci ve çevre eğitimi, Tasam Yayınları, İstanbul.
2. Bölts, H. (1995). Umwelterziehung: Grundlagen, Kritik und Modelle für die Praxis, Wissenschaftliche Buchgeselschaft, Darmstadt.
3. Görmez, K. (2007). Çevre sorunları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
4. Keleş, R., Hamamcı, C.( 2005). Çevre politikası, İmge Kitabevi, Ankara.
5. Marın, M. C., Yıldırım, U. (edi.). (2004). Çevre sorunlarına çağdaş yaklaşımlar: ekolojik, ekonomik, politik ve yönetsel perspektifler, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
6. Preisendörfer, P. (1999). Umwelteinstellungen und Umweltverhalten in Deutschland, Leske + Budrich, Opladen.
7. Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, (2000). Türkiye?de Çevrenin ve Çevre Korumanın Tarihi Sempozyumu, Numune Matbaacılık, İstanbul.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÇevre eğitiminin tarihçesi ve felsefesi, çevreci akımlar
2. HaftaÇevre eğitimi ve çevre eğitiminin özellikleri
3. Haftaİnsan merkezli, doğa merkezli yaklaşımlar ve diğer farklı bakış açıları,
4. HaftaÇevre problemlerinin tarihsel gelişimi,
5. HaftaÇevre korumacılıkta yeni yönelimler,
6. HaftaÇevre problemlerinin önlenmesinde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklılıklar,
7. HaftaAra sınavı
8. HaftaFarklı öğretim kademelerinde çevre koruma ve çevre eğitimi
9. HaftaÇevre eğitimi ve çevre korumaya yönelik uygun öğretim yöntem ve teknikleri
10. HaftaÜlkemizde ve diğer ülkelerdeki okullarda çevre eğitimi uygulamaları ve çevre eğitimi yapılan korunmuş doğal alanlar
11. HaftaEğitim kurumları dışında çevre eğitiminde etkili diğer kuruluşlar
12. HaftaÇevre problemlerinin uluslararası boyutu ve çevre alanında kamuoyu oluşturma
13. HaftaUluslararası sözleşmeler mevzuat ve uygulama süreci
14. HaftaÖdev sunum
15. Hafta
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler420
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı2050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10550
Sunum / Seminer Hazırlama11010
Proje000
Ödevler42080
Ara sınavlara hazırlanma süresi12828
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3196240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Yüksek Lisans Programı yeterliklerine bağlı kalarak fen ve matematik alanlar eğitimi konusunda uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.    X
2. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.X    
3. Fen ve matematik alanlar eğitiminde bilim uzmanlığına sahip bir birey olarak bilgilerini geliştirme ve bu bilgilerini ayrıntılı olarak inceleme özelliğine sahiptir.    X
4. Alanı ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi tartışır.   X 
5. Fen ve matematik alanlar eğitimi konusunda uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır ve geliştirir.   X 
6. Uzmanlık gerektiren konularda nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanarak önerilerde bulunur.X    
7. Alanı ile ilgili çalışmalarında teknolojiden ileri düzeyde yararlanır.X    
8. Uzmanlık alanında edindiği bilgi ve becerilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirip yeni bilgiler üretir.   X 
9. Bağımsız olarak alanındaki bir sorunu belli bir plan çerçevesinde düzenler, çözüm yolları geliştirir ve çözüm soncunda elde ettiği sonuçları değerlendirir.  X  
10. Alan eğitimi ile ilgili konularda karşılaştığı sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.   X 
11. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanan bir birey olarak, alan eğitimi ile ilgili konularda bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.X    
12. Alanı ile ilgili ortamlardaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve bu ilişkiler geliştirmek ya da değiştirmek için önderlik yapar.X    
13. Bir yabancı dili etkin şekilde kullanarak; alanı ya da diğer disiplinlerin söz konusu olduğu ortamlarda meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.X    
14. Alanındaki gelişmeler ve çalışmaları ile ilgili bilgileri ulusal ya da uluslararası düzeyde farklı gruplarla sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde paylaşır.X    
15. Alanı ile ilgili araştırmalarında; verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri denetler ve bu değerleri öğretir.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek