REH657 - OROMOTOR DİSFONKSİYON REHABİLİTASYONU

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OROMOTOR DİSFONKSİYON REHABİLİTASYONU REH657 1. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Numan Demir, Doç. Dr. Selen Serel Arslan 
Dersin amacıFizyoterapistlere, erişkin ve çocuk popülasyonunda bir çok nedene bağlı olarak ortaya çıkan oral motor disfonksiyonları tanımak, değerlendirilebilmek ve uygun rehabilitasyon yaklaşımlarını konusunda bilgilendirmek, uygulama becerisini kazandırmaktır. Dersin teorik kısmında konuya ilişkin temel bilginin verilmesi, saha çalışmalarının ve literatürün tanıtılması amaçlanmaktadır. Uygulamalı saatlerde oral motor fonksiyonun değerlendirme ve tedavi tekniklerinin bir kısmı öğretilecektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi alan öğrenci normal oromotor fonksiyonları ve disfonksiyonu öğrenecektir.
  2. Uygun fizyoterapi tekniklerini seçme ve uygulama becerisini kazanacaktır.
Dersin içeriğiDers kapsamında orofasyal bölgenin anatomik, fizyolojik ve fonksiyonel özellikleri, motor gelişim evreleri, oral motor disfonksiyona neden olan durumler ile bunların değerlendirilmesi, uygun fizyoterapi yöntemlerinin tartışılması, literatür inceleme,proje geliştirme ve araştırma yapmaya yer verilecektir. 
Kaynaklar1-Logeman J A, Evaluation and treatment of swallowing disorders, 2 end edition. 1998 Proed inc. Texas.
2-Arvedson J C, Pediatric swallowing and feding,seconde edition, 2002 singular publishing, colombia.
3. Ekberg, O. (Ed.). (2012). Dysphagia: diagnosis and treatment. Springer Science & Business Media.
4. Shaker, R., Belafsky, P. C., Postma, G. N., & Easterling, C. (Eds.). (2013). Principles of deglutition: a multidisciplinary text for swallowing and its disorders (Vol. 19, p. 1017). Springer New York.
5. Klinisyenler için yutma floroskopi rehberi, Demir N, Arslan SS, Karaduman AA, Editor, Pelikan Kitabevi, (2015), Ankara
6. Crary, M. A., & Groher, M. E. (2016). Dysphagia: clinical management in adults and children. Elsevier Health Sciences. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin tanıtılması, kaynaklar ve dersin işlenmesi konusunda bilgi verme konusunda bilgi verme .
2. HaftaOral motor Fonksiyonların anatomisi, fizyolojisi, nörofizyolojisi, mekaniği
3. HaftaOral Motor disfonksiyona neden olan durumlar ve etkileri
4. HaftaYutma, konuşma güçlükleri, salya problemleri ve oromotor fonksiyonlarla ilişkisi
5. HaftaYutma ve konuşma güçlükleri, salya problemleri ve motor fonksiyonlarla ilişkisinin değerlendirilmesi
6. HaftaYutma ve konuşma güçlükleri, salya problemleri ve motor fonksiyonlarla ilişkisinin değerlendirilmesinde fizyoterapi yöntemleri
7. HaftaPratik Çalışma
8. HaftaPratik Çalışma
9. HaftaOral motor disfonksiyonda fizyoterapi rehabilitasyon yöntemleri
10. HaftaOral motor disfonksiyonda fizyoterapi rehabilitasyon yöntemleri
11. HaftaPratik Çalışma
12. HaftaPratik Çalışma
13. HaftaLiteratür Tartışması ve olgu hazırlama
14. HaftaOlgu sunumu ve tartışma
15. HaftaTartışma ve ölçme değerlendirme
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama1530
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1950
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama15230
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13232
Toplam İş Yükü4881240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Fizyoterapi ve rehabilitasyona özgü temel ölçme, değerlendirme ve tedavi tekniklerine yönelik kavramsal ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, fizyoterapi ve rehabilitasyonun değişik alanlarına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.    X
2. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri eleştirisel yaklaşımla değerlendirir ve bütünleştirir, yeni bilgiler oluşturur, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır.    X
3. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar.  X  
4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile özel uygulama ve araştırmaları etik değerleri gözeterek bağımsız olarak yürütür, mesleki bilgi ve becerileriyle sorumluluklarını grup çalışmasına aktarır. X   
5. Öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar, yaşam boyu öğrenmeye devam eder ve kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.  X  
6. Toplum sağlığına ve sağlık politikalarına katkıda bulunur, eğitim, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında birey, aile ve toplumu bilinçlendirir.   X  
7. Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı uluslararası düzeyde mesleki ve akademik çalışmalarda alanıyla ilgili etkin iletişim kurar.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek