İLT730 - YENİ TÜRKİYE SİNEMASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YENİ TÜRKİYE SİNEMASI İLT730 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Fakülte Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıBu dersin amacı, yeni Türkiye sineması'ndaki farklı film yapma biçimlerini, yönetmenleri ve filmleri ayrıntılı biçimde incelemektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Yeni Türkiye sinemasını karakterize eden belli başlı eğilimleri tanıyacak,
  2. Popüler-ticari yerli filmleri anlatı, temsil ve ideoloji gibi düzlemlerde analiz edebilecek,
  3. Yerli "sanat filmleri"ni ve bu filmlerin yönetmenlerini ayrıntılı biçimde inceleyebilecek,
  4. Yapıtları ve yönetmeleri birbiriyle karşılaştırabilecek,
  5. - Filmleri sosyolojik, politik ve kültürel bağlamlar içinde konumlandırabilecektir
Dersin içeriği1990'lı yılların ortalarından itibaren ortaya çıktığını söyleyebileceğimiz Yeni Türkiye Sineması bir yandan yönetmen isimleriyle öne çıkan, küçük bütçeli, ulusal ve uluslararası festivallerde ödüller kazanan sanat filmlerini; diğer yandan büyük bütçeli, gösterim öncesi tanıtım kampanyaları ve yıldız oyuncularıyla gündeme gelen ticari sinemayı kapsamaktadır. Bu derste hem sanat sineması tartışmaları bağlamında; hem de endüstri, ideoloji ve temsil kavramları etrafında yeni Türkiye sineması irdelenecektir.  
KaynaklarArslan, S. (2010). Cinema in Turkey: New Critical History. Oxford: Oxford University Press
Atam, Z. (2011). Yakın Plan Yeni Türkiye Sineması. İstanbul: Cadde.
Dönmez Colin, G. (2008). Turkish Cinema : Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books and Chicago: University of Chicago Press.
Kaplan, Y. (2003). Türk Sineması. G. Nowell?Smith (Ed.), A. Fethi (Çev.) Dünya Sinema Tarihi içinde (s. 740?745). İstanbul: Kabalcı.
Kıraç, R. (2000). 90?lı Yıllar Türk Sineması. 25. Kare, 30, 12?17.
Suner, A. (2006). Hayalet Ev Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek. İstanbul:Metis.
Vardan, U. (2003). 1980?lerden Sonra Türk Sineması. G. Nowell?Smith (Ed.), A. Fethi (Çev.) Dünya Sinema Tarihi içinde (s. 745?753.). İstanbul: Kabalcı.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin genel tanıtımı
2. HaftaTürkiye sinema tarihine genel bakış
3. HaftaYeşilçam dönemi
4. Hafta12 Eylül darbesi ve Türkiye sineması
4. Hafta12 Eylül darbesi ve Türkiye sineması
5. Hafta1990 sonrası Türkiye sineması
6. HaftaYeni Türkiye sinemasındaki ticari-popüler filmler
7. HaftaYönetmen sineması 1) Nuri Bilge Ceylan Sineması
8. Hafta2) Zeki Demirkubuz Sineması
9. Hafta3) Reha Erdem Sineması
10. Hafta4) Semih Kaplanoğlu Sineması
11. HaftaYeni Türkiye sinemasında politik filmler
12. HaftaAraştırma raporlarının sunulması
13. HaftaAraştırma raporlarının sunulması
14. HaftaGenel değerlendirme
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1420
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)16348
Sunum / Seminer Hazırlama260120
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi19090
Toplam İş Yükü33156300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara ve kavramlara, hâkimdir, bunları bir araştırmada uygulama becerisine sahiptir.  X  
2. İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir.   X 
3. Özgün bir çalışmayı, program ya da projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.   X 
4. İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da varolan çalışmalara yeni yorumlar getirerek ürettiği yeni bilgileri ulusal ve uluslararası yayınlara dönüştürür.   X 
5. Alanıyla ilgili yeni düşünce, model ve yöntemler geliştirir, alanındaki sorunların çözümüne ilişkin yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler.   X 
6. İlgili alandaki yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanır, bunları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatır.   X 
7. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X   
8. Projeler oluşturur, ulusal ve uluslararası projelerde yer alır.    X
9. Alanının başka disiplinlerle etkileşiminin yarattığı yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları çözümler ve değerlendirir.   X 
10. Alanıyla ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek