HİH609 - NEFROLOJİ HEMŞİRELİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NEFROLOJİ HEMŞİRELİĞİ HİH609 2. Yarıyıl 2 0 2 4
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Leyla Özdemir, Prof. Dr. Sevgisun Kapucu, Doç. Dr. İmatullah Akyar, Doç. Dr. Zehra Gök Metin, Dr. Öğr. Üyesi Nur İzgü 
Dersin amacıNefroloji ve hemşirelik bakımı hakkında kapsamlı bilgileri özgün düşünce ve araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde derinleştiren, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilen, bu alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilen, gelişmeleri bireylerin yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanabilen uzman hemşireler yetiştirmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Nefroloji hemşireliği alanında sahip olduğu güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde derinleştirir.
  2. 2. Nefroloji hemşireliği alanındaki bilgileri ile ilişkili olduğu disiplinleri ve disiplinler arası etkileşimleri kavrar, yürütülen disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  3. 3. Nefroloji hemşireliği alanındaki bilgiler ile yeni ve karmaşık fikirleri yaratıcı ve eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yorumlar, alana özgün yeni düşünce, kavram ve yöntem geliştirir.
  4. 4. Nefroloji hemşireliği alanı ile ilgili tartışmalarda özgün görüşlerini savunur, eleştirel bir bakış açısıyla konuyu inceler, geliştirir ve yenilik katar.
  5. 5. Nefroloji hemşireliği alanı ile ilgili sahip olduğu bilgileri, gelişmeleri toplumun her düzeyindeki bireyin yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanır.
Dersin içeriğiBu ders böbrek hastalıkları, tanı, tedavi, diyaliz ve bakım uygulamaları ile izlem ve hastaya öz yeterliliğinin kazandırılması konularında uzmanlık düzeyinde bilgi verir. 
Kaynaklar1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. 3. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2011.
2. Brunner LS, Smeltzer SC. Brunner & Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2008.
3. Konuya ilişkin güncel makale ve kitaplar.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDünyada ve Türkiye?de Böbrek Hastalıkları Epidemiyolojisi ve Önemi
2. HaftaBöbrek Hastalıklarının Fizyopatolojisi
3. HaftaBöbrek Hastalıklarında Tanı Yöntemleri ve Hemşirenin Sorumlulukları
4. HaftaGlomerüler Böbrek Hastalıkları ve Tedavi Süreci
5. HaftaGlomerüler Böbrek Hastalıkları ve Hemşirelik Yaklaşımı
6. HaftaVasküler ve Obstrüktif Böbrek Hastalıkları Tedavi Süreci ve Hemşirelik Yaklaşımı
7. HaftaARA SINAV
8. HaftaAkut Böbrek Yetmezliği ve Tedavi Süreci
9. HaftaAkut Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Yaklaşımı
10. HaftaKronik Böbrek Yetmezliği ve Tedavi Süreci
11. HaftaKronik Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Yaklaşımı
12. HaftaDiyaliz Uygulamaları, Ülkemizdeki Durum
13. HaftaDiyaliz Hemşiresi ve Sorumlulukları
14. HaftaBöbrek Hastalıklarından Korunma ve Nefroloji Hastasının Öz Yeterliliği
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum520
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama5945
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi122
Genel sınava hazırlanma süresi133
Toplam İş Yükü3519120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.    X
2. İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder.  X  
3. İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar.   X  
4. Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar.   X  
5. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut ve öngörülemeyen karmaşık sorunlara stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir.    X 
6. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser.   X  
7. Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.    X 
8. Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır.  X   
9. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.     X
10. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlendir gözetir ve bu değerleri öğretir.     X
11. Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır.   X  
12. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır.  X   
13. Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur.    X 
14. Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek