FEL653 - PLATON

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PLATON FEL653 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Öğr. Gör. Dr. Savaş Ergül 
Dersin amacıFelsefe tarihinin önemli filozoflarından biri olan Platon'un bilgiye ve varlığa ilişkin görüşlerini ayrıntılı bir biçimde incelemek, çözümlemek ve sorgulamaktır. Platon felsefesinin günümüz felsefesi üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi yoluyla tartışma genişletilecektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ÖÇ1. Platon'un temel kavramları ve görüşleri öğrenilecektir.
  2. ÖÇ2. Platon'un metinlerinin nasıl okunup çözümleneceğini görecektir.
  3. ÖÇ3. Platon'un bilgi ve varlık görüşleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olacaktır.
  4. ÖÇ4. Platon'un günümüz felsefesine ve tartışmalarına etkilerini öğrenecektir.
Dersin içeriğiİlkin Platon felsefesini belirleyen koşullar ve dönem hakkında bilgi verilecektir. Bu ortam içinde Platon'un felsefesini nasıl biçimlendirdiği ele alınıp temel sorunlara ve kavramlara değinilecektir. Platon'dan seçilen metinlerle bu sorunların ve kavramların tartışılmasına geçilecektir. Derslerin son kısmında ise, Platon'un günümüz filozofları ve felsefesi üzerindeki etkileri tartışılacaktır.  
KaynaklarPlaton (1971). Devlet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Platon (1998). Diyaloglar 1. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Platon. (1999). Diyaloglar 2. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Derrida, Jacques. (2012). Platon'un Eczanesi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Gadamer, Hans Georg (1986). New Haven: Yale University Press.
Heidegger, Martin. (2004). Plato's Sophist. Albany: State University of New York Press.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaPlaton öncesi felsefe hakkında genel bir giriş yapılacak.
2. HaftaPlaton'un bilgi ve varlık felsefesinin ana hatları anlatılacak.
3. HaftaPlaton'un bilgi kuramı için "Menon" diyalogu çözümlenecek.
4. HaftaPlaton'un varlık görüşü için "Phaidon" diyalogu tartışılacak.
5. HaftaFilozof, metot, bilgi ve varlık arasındaki ilişkileri incelemek için "Şölen" adlı eser ele alınacak.
6. HaftaAra sınav
7. Haftaİdealar ve varolanlar arasındaki ilişki biçimlerini tartışmak için "Devlet" adlı diyalog incelenecek.
8. Haftaİdeaların yeniden ele alınıp eleştirildiği "Parmenides" adlı yapıt okunacak. İdeaların yeniden ele alınıp eleştirildiği "Parmenides" adlı yapıt okunacak.
9. HaftaYöntem, idea ve varolanlar konusundaki sorunlar için "Sofist" incelenecek
10. HaftaPlaton'un bilgi ve varlık görüşüne ilişkin bir değerlendirme yapılıp tartışma günümüz felsefesine bağlanacak.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaHeidegger'in Platon yorumu tartışılacak.
13. HaftaGadamer'in İyi İdeasına yönelik yorumu ele alınacak.
14. HaftaDerrida'nın "Phaidros" diyalogunu okuması incelenecek.
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum150
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama14040
Proje000
Ödevler250100
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü18121210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir    X
2. Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir  X  
3. Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir  X  
4. Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama, tartışma ve çözüm üretme becerisine sahiptir    X
5. Türkçe ve yabancı kaynakları etkin bir biçimde kullanma becerisine sahiptir   X 
6. Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir X   
7. Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir X   
8. Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir   X 
9. Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır  X  
10. Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir   X 
11. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinirX    
12. Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışırX    
13. Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur  X  
14. Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirirX    
15. Felsefi literatüre katkıda bulunur   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek