FEL653 - PLATON
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
PLATON | FEL653 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Öğr. Gör. Dr. Savaş Ergül | |||||
Dersin amacı | Felsefe tarihinin önemli filozoflarından biri olan Platon'un bilgiye ve varlığa ilişkin görüşlerini ayrıntılı bir biçimde incelemek, çözümlemek ve sorgulamaktır. Platon felsefesinin günümüz felsefesi üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi yoluyla tartışma genişletilecektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İlkin Platon felsefesini belirleyen koşullar ve dönem hakkında bilgi verilecektir. Bu ortam içinde Platon'un felsefesini nasıl biçimlendirdiği ele alınıp temel sorunlara ve kavramlara değinilecektir. Platon'dan seçilen metinlerle bu sorunların ve kavramların tartışılmasına geçilecektir. Derslerin son kısmında ise, Platon'un günümüz filozofları ve felsefesi üzerindeki etkileri tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | Platon (1971). Devlet. İstanbul: Remzi Kitabevi. Platon (1998). Diyaloglar 1. İstanbul: Remzi Kitabevi. Platon. (1999). Diyaloglar 2. İstanbul: Remzi Kitabevi. Derrida, Jacques. (2012). Platon'un Eczanesi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık. Gadamer, Hans Georg (1986). New Haven: Yale University Press. Heidegger, Martin. (2004). Plato's Sophist. Albany: State University of New York Press. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Platon öncesi felsefe hakkında genel bir giriş yapılacak. |
2. Hafta | Platon'un bilgi ve varlık felsefesinin ana hatları anlatılacak. |
3. Hafta | Platon'un bilgi kuramı için "Menon" diyalogu çözümlenecek. |
4. Hafta | Platon'un varlık görüşü için "Phaidon" diyalogu tartışılacak. |
5. Hafta | Filozof, metot, bilgi ve varlık arasındaki ilişkileri incelemek için "Şölen" adlı eser ele alınacak. |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | İdealar ve varolanlar arasındaki ilişki biçimlerini tartışmak için "Devlet" adlı diyalog incelenecek. |
8. Hafta | İdeaların yeniden ele alınıp eleştirildiği "Parmenides" adlı yapıt okunacak. İdeaların yeniden ele alınıp eleştirildiği "Parmenides" adlı yapıt okunacak. |
9. Hafta | Yöntem, idea ve varolanlar konusundaki sorunlar için "Sofist" incelenecek |
10. Hafta | Platon'un bilgi ve varlık görüşüne ilişkin bir değerlendirme yapılıp tartışma günümüz felsefesine bağlanacak. |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Heidegger'in Platon yorumu tartışılacak. |
13. Hafta | Gadamer'in İyi İdeasına yönelik yorumu ele alınacak. |
14. Hafta | Derrida'nın "Phaidros" diyalogunu okuması incelenecek. |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 50 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 40 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 50 | 100 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 18 | 121 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir | X | ||||
2. Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir | X | ||||
3. Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir | X | ||||
4. Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama, tartışma ve çözüm üretme becerisine sahiptir | X | ||||
5. Türkçe ve yabancı kaynakları etkin bir biçimde kullanma becerisine sahiptir | X | ||||
6. Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir | X | ||||
7. Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir | X | ||||
8. Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir | X | ||||
9. Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır | X | ||||
10. Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir | X | ||||
11. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir | X | ||||
12. Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır | X | ||||
13. Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur | X | ||||
14. Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir | X | ||||
15. Felsefi literatüre katkıda bulunur | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek