AİT722 - TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE ANAYASAL GELİŞMELER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE ANAYASAL GELİŞMELER AİT722 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mustafa YILMAZ 
Dersin amacı1. Modernleşme ve anayasal süreç ilişkisinin kurulmasıdır. 2. Anayasal sürecin yaşandığı siyasal ortamın bilgisinin verilmesidir. 3. Anayasaların içerik, biçim ve dil açısından incelenmesidir 4. Anayasaların yasama yürütme ve diğer açılardan karşılaştırılmasıdır. 5. Anayasalarda yapılan değişiklikler ve nedenlerinin bilgisinin verilmesidir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Siyasal hayat-anayasa ilişkisini öğrenir.
  2. 2. Anayasaların içerik açısından karşılaştırılmasını öğrenir.
  3. 3. Toplum ve anayasa arasında ilişki kurar.
  4. 4. Dünyada yaşanan gelişmeler ile Türkiye'de yaşanan gelişmeleri kıyaslar.
Dersin içeriğiDersin kapsamında, dünyada ortaya çıkan anayasal yönetimler ve gelişmeler, bu gelişmelerin Türk anayasalarının oluşumuna etkisi ve değeri ele alınır. Bu çerçevede Sened-i İttifak`tan başlayarak Tanzimât ve Islahat Fermânları'ndan bahisle, 1876 Kanun-ı Esasîsi ve bu ilk Türk anayasasında yapılan 1909 değişiklikleri, 1921 ve 1924 Teşkilât-ı Esâsiyeleri, 1961 ve 1982 Anayasalarının hazırlanması, yazımı, içeriği, toplumun bu anayasalarla ilişkisi, anayasaların dili, bu anayasalarda yapılan değişikliklerin sebepleri incelenir. 
Kaynaklar- ERDOĞAN, Mustafa, Modern Türkiye'de Anayasalar ve Siyasi Hayat, Ankara, 1997.
- KARPAT, Kemal, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967.
- ÖZBUDUN, Ergun, Türk Anayasa Hukuku, Ankara, 1977.
--, Siyasal Partiler, Ankara, 1979.
- TANÖR, Bülent, Osmanlı İmparatorluğu'nda Anayasal Gelişmeler, İstanbul, 1991.
- Tanzimat, İstanbul, 194.
- TUNAYA, Tarık Zafer, Türkiye'de Siyasi Partiler, III cilt, İstanbul, 1974.
- Türk Parlamentoculuğunun İlk Yüzyılı, (1776-1976), Ankara, 1976.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Kavram, Tartışma Konuları ve Çerçeveleri, Literatür
2. HaftaOsmanlı toplumsal yapısında yaşanan değişim ve senedi ittifak
3. HaftaModernleşme sürecinin yansıması Tanzimat Fermanı ve Islahat Fermanı
4. HaftaFermanların dili, içeriği ve toplumdaki algısı.
5. Hafta1876 Kanun-i Esasi?nin ilanı
6. Hafta1876 Anayasanın dili, içeriği ve toplumdaki algılanışı
7. Hafta1909 değişiklikleri ve anayasa iktidar ilişkisi
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaTürkiye Büyük Millet Meclisinin açılış ve 1921 teşkilatı Esasiye
10. Hafta1924 anayasası hazırlanış ve içeriği
11. Hafta1960 ihtilali ve anayasası
12. Hafta1982 ihtilali ve anayasası
13. HaftaAnayasaların hazırlanış ve içerik açısından karşılaştırılması
14. HaftaAnayasalardaki değişiklikler Anayasaların toplum tarafından algılanışı
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü33111300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. X   
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. X   
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir. X   
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur.  X  
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir.  X   
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir.  X  
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar. X   
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar. X   
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar. X   
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur. X   
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.  X  
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir.  X  
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır.  X  
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir.  X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek