AİT722 - TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE ANAYASAL GELİŞMELER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE ANAYASAL GELİŞMELER | AİT722 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Mustafa YILMAZ | |||||
Dersin amacı | 1. Modernleşme ve anayasal süreç ilişkisinin kurulmasıdır. 2. Anayasal sürecin yaşandığı siyasal ortamın bilgisinin verilmesidir. 3. Anayasaların içerik, biçim ve dil açısından incelenmesidir 4. Anayasaların yasama yürütme ve diğer açılardan karşılaştırılmasıdır. 5. Anayasalarda yapılan değişiklikler ve nedenlerinin bilgisinin verilmesidir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin kapsamında, dünyada ortaya çıkan anayasal yönetimler ve gelişmeler, bu gelişmelerin Türk anayasalarının oluşumuna etkisi ve değeri ele alınır. Bu çerçevede Sened-i İttifak`tan başlayarak Tanzimât ve Islahat Fermânları'ndan bahisle, 1876 Kanun-ı Esasîsi ve bu ilk Türk anayasasında yapılan 1909 değişiklikleri, 1921 ve 1924 Teşkilât-ı Esâsiyeleri, 1961 ve 1982 Anayasalarının hazırlanması, yazımı, içeriği, toplumun bu anayasalarla ilişkisi, anayasaların dili, bu anayasalarda yapılan değişikliklerin sebepleri incelenir. | |||||
Kaynaklar | - ERDOĞAN, Mustafa, Modern Türkiye'de Anayasalar ve Siyasi Hayat, Ankara, 1997. - KARPAT, Kemal, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967. - ÖZBUDUN, Ergun, Türk Anayasa Hukuku, Ankara, 1977. --, Siyasal Partiler, Ankara, 1979. - TANÖR, Bülent, Osmanlı İmparatorluğu'nda Anayasal Gelişmeler, İstanbul, 1991. - Tanzimat, İstanbul, 194. - TUNAYA, Tarık Zafer, Türkiye'de Siyasi Partiler, III cilt, İstanbul, 1974. - Türk Parlamentoculuğunun İlk Yüzyılı, (1776-1976), Ankara, 1976. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş: Kavram, Tartışma Konuları ve Çerçeveleri, Literatür |
2. Hafta | Osmanlı toplumsal yapısında yaşanan değişim ve senedi ittifak |
3. Hafta | Modernleşme sürecinin yansıması Tanzimat Fermanı ve Islahat Fermanı |
4. Hafta | Fermanların dili, içeriği ve toplumdaki algısı. |
5. Hafta | 1876 Kanun-i Esasi?nin ilanı |
6. Hafta | 1876 Anayasanın dili, içeriği ve toplumdaki algılanışı |
7. Hafta | 1909 değişiklikleri ve anayasa iktidar ilişkisi |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılış ve 1921 teşkilatı Esasiye |
10. Hafta | 1924 anayasası hazırlanış ve içeriği |
11. Hafta | 1960 ihtilali ve anayasası |
12. Hafta | 1982 ihtilali ve anayasası |
13. Hafta | Anayasaların hazırlanış ve içerik açısından karşılaştırılması |
14. Hafta | Anayasalardaki değişiklikler Anayasaların toplum tarafından algılanışı |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 33 | 111 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. | X | ||||
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir. | X | ||||
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur. | X | ||||
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir. | X | ||||
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar. | X | ||||
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar. | X | ||||
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur. | X | ||||
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir. | X | ||||
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır. | X | ||||
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek