AİT720 - 20. YÜZYIL SİYASÎ TARİHİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
20. YÜZYIL SİYASÎ TARİHİ | AİT720 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Saime Selenga GÖKGÖZ | |||||
Dersin amacı | 20. yüzyılın temel siyasî, toplumsal-kültürel, ekonomik ve askeri olayları çeşitli devletler ve bölgeler düzeyinde ele alınarak, bu yüzyılın temel olay ve olgularının bilgisi kazandırılır. Bu çerçevede, bu yüzyıldaki Türk siyasî tarihini, çevre ülkeler ve Avrupa, ABD, SSCB (ve Post-Sovyet) ile ilişkili biçimde çözümlemek için koşutluk ve karşıtlık yöntemiyle tartışma yeteneği kazandırılır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ders kapsamında 20. yüzyıl başından itibaren dünyada gelişen siyasi olaylar (Avrupa'da bloklaşma, bloklar arası mücadele, Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, 1917 Bolşevik Devrimi, iki savaş arası dönemde gelişen siyasi olaylar; demokrasi ve totalitarizm ilişkisi, II. Dünya Savaşı, Soğuk Savaş Dönemi, Berlin Duvarı'nın yıkılarak iki Almanya'nın birleşmesi, SSCB'nin ve Yugoslavya'nın parçalanması), kendi zeminlerinde siyasi etkileri ve sonuçlarıyla ele alınır. Türkiye Cumhuriyeti?nin kuruluşundan 20 yüzyıl sonlarına kadar olan dönemdeki iç ve dış politikası birbiriyle bağlantılı olarak anlatılır. | |||||
Kaynaklar | Fahir Armaoğlu: Siyasi Tarih, Kamuran Gürün Coşkun Üçok: Siyasi Tarih Dersleri; Mehmet Gönlübol; Baymirza Hayit: Rusya ve Çin Arasında Türkistan ve diğer eserleri Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş, Bugünki Türkili Türkistan ve Yakın Tarihi Lowe, Norman 2005 Mastering modern world history, Palgrave Macmillan, Basingstoke Cold War History, Routledge, Oxfordshire UK (available through ACT library Eresources) Samuel Huntington, Medeniyetler Çatışması. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Teorik Çerçeve, 20. yüzyılın siyasi tarihi nasıl okunur ve yazılır? Türk Diplomasi Tarihi?nde 20. Yüzyılı okuma ve yazma sorunu. 20. yüzyıl tarihine dair literatür. |
2. Hafta | 19. yüzyıl Dünya Sistemi ve 20. Yüzyıl olaylarına tesiri. 1917 Ekim Devrimi ve Tarihsel Anlamı: İki savaş arası dönem : Avrupanın Amerika?yı yeniden keşfi. |
3. Hafta | Atatürk ve Cumhuriyetin ilk yıllarında Türkiye?nin dünya vizyonu, uluslararası ilişkileri ve ittifakları. |
4. Hafta | II. Dünya Savaşı ve Türkiye |
5. Hafta | II. Dünya Savaşı Sonrası, Soğuk Savaş dönemi ve devletlerin yeniden tanımlanan yeni statükoları. |
6. Hafta | Soğuk Savaş dönemi ve yeniden tanımlanan uluslar arası ilişkiler. |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | 20. yüzyılda Asya: Hindistan, Çin, Japonya ve Uzakdoğu. |
9. Hafta | II. Dünya Savaşı Sonrası Türkiye. Komünizm ve Anti-Komünizm çatışması. ABD ve Soviet Rusya Arasında Türkiye,1950?ler 60?lar. ABD ve Rusya Arasında Türkiye,1950?ler 60?lar. Türk Dış Politikası, Kıbrıs Davası ve Türk Diplomasi. |
10. Hafta | 1960-1970?lerde ABD-Avrupa, ABD-SSCB. |
11. Hafta | 1980?lerde Avrupa, Amerika ve SSCB. |
12. Hafta | 1970?ler ve 1980?ler: Dünyada ve Türkiye?de öğrenci hareketleri. Kitleselleşen ve siyasileşen Türk toplumu: 68? Kuşağı. 20. Yüzyılda Anarşizm Düşüncesi: Söylem-Eylem. Tema: 20. yüzyıl askerî tarihi: Dünya güç siyasetinde ordular ve askerî güç. |
13. Hafta | Berlin Duvarının yıkılması (1989) ve Avrupa?daki sosyalist sistemlerin çözülmesi. Sovyetler Birliği?nin Dağılması (1991); Glasnost, Perestroyka; Gorbaçov-Yelstsin; Sovyetler Birliği?nde `halk hareketleri?. ?Yeni Dünya Düzeni?: İki kutuplu dünyad |
14. Hafta | ?Küreselleşme? ve `Küresel Köy?. 9/11 2001 ve Uluslar arası terörizm. 1980 Askerî Darbesi ve Sonuçları. Siyasî ve toplumsal değişmenin yeni adı: Turgut Özallı Yıllar. 1980?ler ve 1990?lar Türkiyesi: Yeni Liberaller - Eski Marksistler, İslâmcılar, |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 |
Sunum | 1 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 33 | 111 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. | X | ||||
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir. | X | ||||
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur. | X | ||||
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir. | X | ||||
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar. | X | ||||
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar. | X | ||||
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur. | X | ||||
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir. | X | ||||
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır. | X | ||||
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek