AİT636 - OSMANLICA II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OSMANLICA II | AİT636 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Seyfi YILDIRIM | |||||
Dersin amacı | Harf inkılâbının yapıldığı 1928?yılına kadar tarih araştırmalarının esas kaynağı olan Osmanlı Türkçesi matbu metinlerin okunmasının öğretilerek, araştırma-inceleme yapmak için gerekli olan Arap harfli metin ve belge okuma yeteneğinin kazandırılması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste, Osmanlı Türkçesi, Osmanlı Türkçesi için Arap alfabesi, Osmanlı Türkçesi ile ilgili temel okuma ve yazma, dilbilgisi kuralları, Türkçe kuralların uygulandığı okuma-yazma örnekleriyle gösterilir, XX. yüzyıl Osmanlı Türkçesi, metin örnekleriyle okutulur. | |||||
Kaynaklar | EMİNOĞLU, M. Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş. ERGİN, Muharrem, Osmanlıca Dersleri, 8. Baskı, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1987. KURT, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri I, Akçağ Yayınları, 17. Baskı, Ankara 2011. TIMURTAŞ, Faruk, Osmanlı Türkçesi?ne Giriş, İstanbul 1977. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Matbu Osmanlıca metinler okuma |
2. Hafta | Matbu Osmanlıca metinler okuma |
3. Hafta | Matbu Osmanlıca olarak yazılmış kaynakları tanıma |
4. Hafta | Matbu Osmanlıca olarak yazılmış kaynakları tanıma |
5. Hafta | Matbu Osmanlıca kaynaklardan okumalar |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Temel Osmanlıca gramer çalışması |
8. Hafta | Temel Osmanlıca gramer çalışması |
9. Hafta | Temel Osmanlıca gramer çalışması |
10. Hafta | Osmanlıca metinlerde geçen Türkçe Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar |
11. Hafta | Osmanlıca metinlerde geçen Türkçe Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar |
12. Hafta | Kaynak metinlerin okunarak tahlil edilmesi |
13. Hafta | Kaynak metinlerin okunarak tahlil edilmesi |
14. Hafta | Bazı el yazılı Osmanlıca metinleri okuma |
15. Hafta | Bazı el yazılı Osmanlıca metinleri okuma II |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 5 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 5 | 5 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 34 | 26 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek