AİT636 - OSMANLICA II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OSMANLICA II AİT636 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Seyfi YILDIRIM 
Dersin amacıHarf inkılâbının yapıldığı 1928?yılına kadar tarih araştırmalarının esas kaynağı olan Osmanlı Türkçesi matbu metinlerin okunmasının öğretilerek, araştırma-inceleme yapmak için gerekli olan Arap harfli metin ve belge okuma yeteneğinin kazandırılması.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1.Osmanlı Türkçesi tabirini öğrenir ve tarihi seyir içerisinde Türkçenin bir aşaması olduğunu bilir.
  2. 2.Türk tarihinde Osmanlı Türkçesinin yeri ve kullanımı hakkında bilgi sahibi olur.
  3. 3. Osmanlı alfabesini ezberler ve Osmanlıcanın temel dilbilgisi kurallarını öğrenir.
  4. 4. Osmanlıca rakamları okuyur, yazar.
  5. 5. Osmanlıca matbu metinleri (belge, kitap, dergi, gazete vb.) okur ve anlar.
Dersin içeriğiBu derste, Osmanlı Türkçesi, Osmanlı Türkçesi için Arap alfabesi, Osmanlı Türkçesi ile ilgili temel okuma ve yazma, dilbilgisi kuralları, Türkçe kuralların uygulandığı okuma-yazma örnekleriyle gösterilir, XX. yüzyıl Osmanlı Türkçesi, metin örnekleriyle okutulur.  
KaynaklarEMİNOĞLU, M. Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş.
ERGİN, Muharrem, Osmanlıca Dersleri, 8. Baskı, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1987.
KURT, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri I, Akçağ Yayınları, 17. Baskı, Ankara 2011.
TIMURTAŞ, Faruk, Osmanlı Türkçesi?ne Giriş, İstanbul 1977.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMatbu Osmanlıca metinler okuma
2. HaftaMatbu Osmanlıca metinler okuma
3. HaftaMatbu Osmanlıca olarak yazılmış kaynakları tanıma
4. HaftaMatbu Osmanlıca olarak yazılmış kaynakları tanıma
5. HaftaMatbu Osmanlıca kaynaklardan okumalar
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaTemel Osmanlıca gramer çalışması
8. HaftaTemel Osmanlıca gramer çalışması
9. HaftaTemel Osmanlıca gramer çalışması
10. HaftaOsmanlıca metinlerde geçen Türkçe Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar
11. HaftaOsmanlıca metinlerde geçen Türkçe Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar
12. HaftaKaynak metinlerin okunarak tahlil edilmesi
13. HaftaKaynak metinlerin okunarak tahlil edilmesi
14. HaftaBazı el yazılı Osmanlıca metinleri okuma
15. HaftaBazı el yazılı Osmanlıca metinleri okuma II
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)010
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler515
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı00
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam0

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler4520
Ara sınavlara hazırlanma süresi155
Genel sınava hazırlanma süresi133
Toplam İş Yükü3426210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.  X  
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler.    X
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. X   
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir.  X   
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.   X  
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. X   
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.  X   
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.  X  
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.     X
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.  X  
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. X    
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek