OLC640 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ | OLC640 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Hülya KELECİOĞLU | |||||
Dersin amacı | Bilimsel araştırma tekniklerine ilişkin kavramları bilmek ve araştırmalarını bilimsel araştırma sürecine uygun olarak yapabilmek.. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Temel kavramlar; bilimsel yöntem. Bilimi diğer bilgi toplama yollarından ayıran özellikler, bilimsel yöntemin özellikleri. Bilimsel araştırma, bilisel araştırmanın aşamaları. Bilimsel araştırma türleri, araştırma önerisi ve planı. Bilimsel araştırma süreci; problem ve alt problemler, amaç, araştırma soruları, denenceler, sayıtlılar, sınırlılıklar, tanımlar, alan taraması ve yayın etiği, evren, örneklem ve örnekleme teknikleri , veriler, veri toplama teknikleri, araştırma yöntemi,araştırmalarda iç ve dış geçerlik, bulgular, sonuç ve öneriler, araştırmayı rapor haline getirme. Deneysel araştırmalar, nedensel karşılaştırmalı araştırmalar, ilişkisel araştırmalar, tarama araştırmaları, içerik analizi. | |||||
Kaynaklar | Christensen, L. B. (1988). Experimental methodology. Allyn and Bacon, Inc. Fraenkel, J. R. & Wallan, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. Mc Graw Hill. Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (1999). Foundations of behavioral research. NY: Holt, Rinehart and Winston. Yıldırım, C. (1995). Bilim felsefesi. Ankara: Remzi Kitabevi. Büyüköztürk, Ş. ve diğerleri. (2011). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Pegema Yayıncılık. Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara. Kaptan S. (1998). Bilimsel araştırma metod ve teknikleri. Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilimsel yöntem, bilimsel yöntemin özellikleri, bilimi diğer bilgi toplama yollarından ayıran özellikler, araştırmanın doğası |
2. Hafta | Araştırma problemi |
3. Hafta | Alan taraması ve yayın etiği |
4. Hafta | Örnekleme yöntemleri |
5. Hafta | Veri toplama araçları / teknikleri |
6. Hafta | Veri toplama araçları / teknikleri, araştırmalarda iç ve dış geçerlik |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Deneysel araştırmalar |
9. Hafta | Nedensel karşılaştırmalı araştırmalar |
10. Hafta | İlişkisel araştırmalar |
11. Hafta | Tarama araştırmaları |
12. Hafta | İçerik analizi |
13. Hafta | Durum çalışması ve eylem araştırması |
14. Hafta | Sınava hazırlık |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 2 | 5 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 23 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 4 | 20 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 4 | 40 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 38 | 77 | 225 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Ölçme ve değerlendirme, istatistik ve araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramların birikimine sahiptir. Gerektiğinde bu kavramları ilişkilendirerek kullanır. | X | ||||
2. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kuramların ayırt edici yönlerini ve özelliklerini açıklar. | X | ||||
3. Araştırma yöntemlerini ve bu yöntemlerde kullanılacak istatistiksel yöntemleri açıklar. | X | ||||
4. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını ölçme ve değerlendirme kavramları ile ilişkilendirerek yorumlar. | X | ||||
5. Ölçme tekniklerini kullanarak amaca uygun ölçme araçlarını geliştirir ya da uyarlar. | X | ||||
6. Ulusal ve uluslar arası sınavların sonuçlarını değerlendirir. | X | ||||
7. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bir sorun tespit eder, çözüm yolunu belirler ve sorunun çözümüne yönelik bilimsel araştırma yöntemlerini uygular. | X | ||||
8. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında karşılaşılan sorunların çözümüne teknik destek sağlar. | X | ||||
9. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle inceler ve yorumlar. | X | ||||
10. Ölçme ve değerlendirme alanı ile ilgili bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X | ||||
11. Ölçme ve değerlendirme alanıyla ilgili yeni yazılımları takip eder, problemlerine uygun olan programları kullanır. | X | ||||
12. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bağımsız araştırmalar yapar ve bu çalışmaları ulusal ve uluslar arası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | X | ||||
13. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak yapılan bilimsel çalışmalarda etik kurallara uygun davranır. | X | ||||
14. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili kazanımlarını çalıştığı kurumlarda etkili bir şekilde paylaşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek