AİT618 - TÜRK KÜLTÜR TARİHİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK KÜLTÜR TARİHİ II | AİT618 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: sunum ve ödev | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Saime Selenga GÖKGÖZ | |||||
Dersin amacı | Farklı siyasî egemenlikler altında tarihsel kültürel devamlılık ve kopuşları yaşayan Türk kültür dairesinin üyelerinin; II. Dünya Savaşı sonrası, Soğuk Savaş dinamiklerini doğrudan yaşayan Türkiye Türk toplumu ile sair Sovyet ve Sovyet-sonrası modern Türk toplumlarının ve Avrupa?daki çağdaş Türk topluluklarının ? siyasî çevre, koloni ve siyasi ve siyasi olmayan göçmen topluluklar -), kültürel olarak değişim olgusu karşısında, `milli kültür? ve `yabancı kültür?, Batı kültürleri seviyesinde etkileşerek nasıl konumlandıkları ve etkileşimin boyutları ve düzeyinde, etkileşilen kültürel ve toplumsal kimliklere birey ve toplumsal olarak geliştirdikleri düşünce ve eylem biçimlerinin, siyasi dilin analizi hedeflenir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kültürel değişme olgusu Cumhuriyet dönemi bağlamında 1923-1946, 1946-1960 ve 1960-1980 ve sonrası dönemleri halinde incelenir. Buna göre, Türk ulus-devletinin toplumsal bütünleşme adına tasarladığı siyasetler ve uygulamaları, bunların toplumsal sınıf ve tabakalarda farklı seviye ve derecelerde yarattığı etki ve karşı etkiler, dolayısıyla çeşitli düşünce ve eylem biçimleri, devlet-toplum-birey üçlemesi çerçevesinde analiz edilir. | |||||
Kaynaklar | ÜLKEN, Hilmi Ziya, Türkiyede Çağdaş Düşünce Tarihi TURHAN, Mümtaz, Kültür Değişmeleri ARCHANGELI, Alessandro. (2011) Cultural History: A Concise Introduction (Routledge) BURKE, Peter. What is Cultural History?. Cambridge: Polity Press. Popular Culture in Early Modern Europe (1978) Sociology and History (1980) Varieties of Cultural History (1997) GINZBURG, Carlo (1984) Clues, Myths and the Historical Method. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press. WILLIAMS Raymond, Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Rev. ed. New York: Oxford University Press, 1985. WILLIAMS, Raymond. Culture and Society, 1780-1950. New York,: Harper & Row, 1966. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sorun başlıkları, kavramsal ve olgusal çerçeve, yaklaşım ve literatür |
2. Hafta | Kültür olgusuna toplumbilimsel ve kültür araştırmaları alanından yaklaşımlarKültür- Medeniyet ilişkisi, Milli Kültür, Türk Kültürü olguları etrafında kavram çalışması. |
3. Hafta | Emperyal tasfiye ve ulus-devleti `kültür' merkezli çözümleme: Osmanlı kültürü ne idi, Osmanlı kültüründe 'Türk' olan ne idi? Türk ulus-devletini kurarken `kültür' tartışmaları: Çatışmacı-Uzlaşmacı anlama araçları nelerdir? |
4. Hafta | Türk toplumsal ve siyasi sisteminin bir alt sistemi olarak kültür Ulus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar çerçevesinde `Türk merkezli' tanımlar ve belirleyen: Siyaset adamı: kültürel belleğin kullanıcısı ve manipülatörü |
5. Hafta | Ulus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar-dinamikler çerçevesinde `Türk merkezli' tanımlar ve belirleyen: Eğitim |
6. Hafta | Ulus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar-dinamikler çerçevesinde `Türk merkezli' tanımlar ve belirleyeciler: Din |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Ulus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar-dinamikler çerçevesinde `Türk merkezli' Tarih Yazımı Sorunları: Entellektüel-Sanat-Estetik ve Akademik Tartışmalar |
9. Hafta | Kavramsal Tartışma: İktidar, Siyasi İktidar ve Kültür İnşacı ve Değiştirici Rolü ve Etkinliği, Karşılaştırma alanı: Avrupa: Fransa: Almanya ve Sovyet Rusya |
10. Hafta | 1923 ve sonrası: 1923-1939, İnönü Devri ve 1946 ve sonrası: Demokrat Parti İktidarını Kültür-İktidar ilişkisi bağlamında değerlendirme,Tarih-Sinema |
11. Hafta | Edebiyat-Estetik: Şiir, Edebiyat-Estetik: Düzyazı, Taşra-Köy-Anadolu İnsanı: Toplumsal sistem ve `Toplumsal Gerçeklik', `Toplumsal Gerçekçilik' ve Tarihsel Gerçeklik,: 'Tutunamayanlar': `Sömürgeci' olarak Batı Üzerine Yeni Düşünmeler |
12. Hafta | Batı : Doğu : Modern: Gelenek: Entellektüel: Drama: Sinema: Kadın: Kimlik, Toplumsal ve Kültürel Değişmenin Kurmacası Tiyatro,: Sinema-Kültür, Duygu Asena: `Kadının Adı Yok? |
13. Hafta | Batı : Doğu : Modern: Gelenek: Sanat: Kimlik, Fotoğraf, Plastik sanatlar |
14. Hafta | Batı : Doğu : Modern: Gelenek: Entellektüel: Gençlik: Kimlik, Üniversite Gençliği ve Gençlik Hareketleri, `68 Kuşağı',`78 Kuşağı, 80lerin ve 90ların Kültürel Dönüm Noktaları,Gençlik ve müzik |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 |
Sunum | 1 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 30 | 61 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek