AİT618 - TÜRK KÜLTÜR TARİHİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK KÜLTÜR TARİHİ II AİT618 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: sunum ve ödev  
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr. Saime Selenga GÖKGÖZ 
Dersin amacıFarklı siyasî egemenlikler altında tarihsel kültürel devamlılık ve kopuşları yaşayan Türk kültür dairesinin üyelerinin; II. Dünya Savaşı sonrası, Soğuk Savaş dinamiklerini doğrudan yaşayan Türkiye Türk toplumu ile sair Sovyet ve Sovyet-sonrası modern Türk toplumlarının ve Avrupa?daki çağdaş Türk topluluklarının ? siyasî çevre, koloni ve siyasi ve siyasi olmayan göçmen topluluklar -), kültürel olarak değişim olgusu karşısında, `milli kültür? ve `yabancı kültür?, Batı kültürleri seviyesinde etkileşerek nasıl konumlandıkları ve etkileşimin boyutları ve düzeyinde, etkileşilen kültürel ve toplumsal kimliklere birey ve toplumsal olarak geliştirdikleri düşünce ve eylem biçimlerinin, siyasi dilin analizi hedeflenir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Kültür kavramı ve ilişkili kavramsal ve olgusal çerçeveleri öğrenir.
  2. 2.Kültür olgusu etrafında `değişim kuramları üzerine düşünme ve tartışma gücü geliştirir.
  3. 3.`Türk' ve `Türk kültürü' üzerine çeşitli siyasi düşünce hareketlerini tespit eder ve değerlendirir.
  4. 4.`Modernlik', 'Batı Modernliği' bağlamında Türk kültürünün Batı ve Avrupa kültürleriyle etkileşmesi, kültür değişmesi, kültürler arası temas, ilişki, etkileşme ve çatışma konularını çözümler
  5. 5.Milliyet, Millet (Ulus), Modernlik, Sınıf olgusunu kavrar; kültürün diğer alt-sistemlerle ilişkisini kurarak, liberal demokrasi, sosyalist ve/veya totaliter siyasi sistemlerde kültürün yaratıcı rolü üzerine tartışır.
Dersin içeriğiKültürel değişme olgusu Cumhuriyet dönemi bağlamında 1923-1946, 1946-1960 ve 1960-1980 ve sonrası dönemleri halinde incelenir. Buna göre, Türk ulus-devletinin toplumsal bütünleşme adına tasarladığı siyasetler ve uygulamaları, bunların toplumsal sınıf ve tabakalarda farklı seviye ve derecelerde yarattığı etki ve karşı etkiler, dolayısıyla çeşitli düşünce ve eylem biçimleri, devlet-toplum-birey üçlemesi çerçevesinde analiz edilir.  
KaynaklarÜLKEN, Hilmi Ziya, Türkiyede Çağdaş Düşünce Tarihi
TURHAN, Mümtaz, Kültür Değişmeleri
ARCHANGELI, Alessandro. (2011) Cultural History: A Concise Introduction (Routledge)
BURKE, Peter. What is Cultural History?. Cambridge: Polity Press.
Popular Culture in Early Modern Europe (1978)
Sociology and History (1980)
Varieties of Cultural History (1997)
GINZBURG, Carlo (1984) Clues, Myths and the Historical Method. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
WILLIAMS Raymond, Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Rev. ed. New York: Oxford University Press, 1985.
WILLIAMS, Raymond. Culture and Society, 1780-1950. New York,: Harper & Row, 1966. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSorun başlıkları, kavramsal ve olgusal çerçeve, yaklaşım ve literatür
2. HaftaKültür olgusuna toplumbilimsel ve kültür araştırmaları alanından yaklaşımlarKültür- Medeniyet ilişkisi, Milli Kültür, Türk Kültürü olguları etrafında kavram çalışması.
3. HaftaEmperyal tasfiye ve ulus-devleti `kültür' merkezli çözümleme: Osmanlı kültürü ne idi, Osmanlı kültüründe 'Türk' olan ne idi? Türk ulus-devletini kurarken `kültür' tartışmaları: Çatışmacı-Uzlaşmacı anlama araçları nelerdir?
4. HaftaTürk toplumsal ve siyasi sisteminin bir alt sistemi olarak kültür Ulus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar çerçevesinde `Türk merkezli' tanımlar ve belirleyen: Siyaset adamı: kültürel belleğin kullanıcısı ve manipülatörü
5. HaftaUlus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar-dinamikler çerçevesinde `Türk merkezli' tanımlar ve belirleyen: Eğitim
6. HaftaUlus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar-dinamikler çerçevesinde `Türk merkezli' tanımlar ve belirleyeciler: Din
7. HaftaAra sınav
8. HaftaUlus-devleti tanımlayan ve belirleyen unsurlar-dinamikler çerçevesinde `Türk merkezli' Tarih Yazımı Sorunları: Entellektüel-Sanat-Estetik ve Akademik Tartışmalar
9. HaftaKavramsal Tartışma: İktidar, Siyasi İktidar ve Kültür İnşacı ve Değiştirici Rolü ve Etkinliği, Karşılaştırma alanı: Avrupa: Fransa: Almanya ve Sovyet Rusya
10. Hafta1923 ve sonrası: 1923-1939, İnönü Devri ve 1946 ve sonrası: Demokrat Parti İktidarını Kültür-İktidar ilişkisi bağlamında değerlendirme,Tarih-Sinema
11. HaftaEdebiyat-Estetik: Şiir, Edebiyat-Estetik: Düzyazı, Taşra-Köy-Anadolu İnsanı: Toplumsal sistem ve `Toplumsal Gerçeklik', `Toplumsal Gerçekçilik' ve Tarihsel Gerçeklik,: 'Tutunamayanlar': `Sömürgeci' olarak Batı Üzerine Yeni Düşünmeler
12. HaftaBatı : Doğu : Modern: Gelenek: Entellektüel: Drama: Sinema: Kadın: Kimlik, Toplumsal ve Kültürel Değişmenin Kurmacası Tiyatro,: Sinema-Kültür, Duygu Asena: `Kadının Adı Yok?
13. HaftaBatı : Doğu : Modern: Gelenek: Sanat: Kimlik, Fotoğraf, Plastik sanatlar
14. Hafta Batı : Doğu : Modern: Gelenek: Entellektüel: Gençlik: Kimlik, Üniversite Gençliği ve Gençlik Hareketleri, `68 Kuşağı',`78 Kuşağı, 80lerin ve 90ların Kültürel Dönüm Noktaları,Gençlik ve müzik
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1010
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler10
Sunum10
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11010
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11313
Toplam İş Yükü3061210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.  X  
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. X   
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar.  X  
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. X    
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.   X  
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır.   X 
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.   X  
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.  X  
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.   X  
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.    X
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.    X 
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek