AİT614 - SAVAŞ DÖNEMİ SANAT ve EDEBİYATI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAVAŞ DÖNEMİ SANAT ve EDEBİYATI | AİT614 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Ödev | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Fatma ACUN | |||||
Dersin amacı | Savaşların yoğun biçimde yaşandığı 1877-1922 döneminin sanat ve edebiyatını inceleme yoluyla savaşların sivil hayat üzerindeki tesirini ortaya koymak. Sivil insanların, askerler kadar, savaş şartları ve sonuçlarından etkilendiğini göstermek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kırım Harbi ile başlayıp, Osmanlı Rus Savaşı, Balkan Savaşları ve I. Dünya Savaşı ile devam ederek, Millî Mücadele ile son bulan süreçte, 'savaş' üzerine yazılan şiir, türkü ve şarkı ve marşlar; roman ve hikâyeler; tiyatro ve piyesler; karikatür ve çizgi romanlar, tarih kaynağı olarak tanıtılır, temaları toplumsal tarih açısından ele alınır. Popüler kültürün ifadesi olan bu tür eserlerden yola çıkılarak, halk üzerinde savaşların tesiri ve halkın savaşa tepkisi ortaya konulur. | |||||
Kaynaklar | Seda Genç, Kurtuluş Savaşının resim Sanatına ve Sanat Eğitimine Etkisi, Yüksek Lisans tezi, Gazi Ü., Ankara, 2006. -Savaş ve Sanat P Dünya Sanat Dergisi. -Veysel Uğurlu (Haz.) Savaş ve Barış Kurtuluş Savaşından Cumhuriyet'in İlk Yıllarına Türk Resminden Kesitler, Yapı Kredi Yayınları. War Literature and Arts: An International Journal of Humanities. -Frank Rutter, ''The Influence of War on Art'', Great War, edited by H.W. Wilson, volume 12. -Ömer Çakır, "Tanzimat Sonrası Türk Edebiyatının Kaynaklarından Biri Olarak Harpler I: Kırım Harbi ( 1853-1856 )", Yeni Türk Edebiyatının Kaynakları Özel Sayısı), C.4, Sayı: 1, Kış 2009, s.1823-1874. -Balkan Harbi'nin Türk Şiirindeki Akisleri", EKEV Akademi Dergisi, Yıl:11, Sayı: 33, Güz 2007, s. 215-228. -Ömer Çakır, Türk Harp Edebiyatında Çanakkale Mektupları, Akçağ yayınları: Ankara, 2009. -Ömer Çakır, Türk Şiirinde Çanakkale Muharebeleri, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | 1877-1922 dönemindeki savaşlar: Kırım Harbi, Osmanlı-Rus Savaşı, I. Dünya Savaşı, Balkan Savaşları ve Milli Mücadele |
2. Hafta | Savaş dönemi askeri şartlarının tanımlanması |
3. Hafta | Savaş dönemi sivil şartlarının tanımlanması |
4. Hafta | Edebiyat ve sanat eseri tanımı ve diğer tür eserlerden farkı |
5. Hafta | Edebiyat ve savaş |
6. Hafta | Müzik ve savaş |
7. Hafta | Resim ve savaş |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Savaş edebiyatı örnekleri tahlili - I |
10. Hafta | Savaş edebiyatı örnekleri tahlili - II |
11. Hafta | Savaş dönemi müziği örnekleri tahlili - I |
12. Hafta | Savaş dönemi müziği örnekleri tahlili - II |
13. Hafta | Savaş dönemi resim, heykel örnekleri tahlili - I |
14. Hafta | Savaş dönemi resim, heykel örnekleri tahlili - II |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 |
Sunum | 1 | 50 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 30 | 61 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | |||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek