İLT647 - KÜRESELLEŞME ve FİKRİ HAKLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KÜRESELLEŞME ve FİKRİ HAKLAR İLT647 2. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Fakülte Öğretim Üyeleri ve Görevlileri 
Dersin amacıFikri haklar konusunun felsefi, sosyolojik ve hukuki boyutlarıyla ele alındığı bu derste ilk olarak küreselleşme süreci sosyolojik bir olgu olarak değerlendirilerek sosyal, ekonomik, siyasal, kültürel ve ideolojik boyutlarıyla tartışılmakta ve bu süreçte etkili aktörler olarak ulus-devletlerin çokuluslu şirketlerin, hükümetler dışı sivil toplum kuruluşları-nın ve uluslar arası örgütlerin rolü incelenmektedir. Ardından küreselleşme süreci ile Avrupa Birliği'ne yönelen bölgesel uyum sürecinin fikri haklar bakımından ortaya çıkardığı sonuçlar üzerinde durulmaktadır. Son olarak, günümüzde fikri hakların gelişmiş ülkeler ve çokuluslu şirketler ile az gelişmiş ve geri kalmış ülkeler arasında ne tür görüş ayrılıkları ve çatışmalarla yol açtığı irdelenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci: -Günümüzde küresel düzeyde yaşanan sosyal, ekonomik ve teknolojik gelişmeler bağlamında fikri mülkiyet haklarının nasıl bir değişim geçirdiğini kavrayacak, gerek ulusal gerekse uluslararası düzeyde fikri mülkiyet haklarının nasıl bir anlama ve öneme sahip olduğunu tartışabilecek düzeyde bir bilgi birikimine kavuşacaktır.
  2. -Bu çerçevede giderek gelişen medya ortamında fikri mülkiyet haklarının yeri konusunda bir kavrayışa sahip olacaktır.
Dersin içeriği Fikri haklar konusunun felsefi, sosyolojik ve hukuki boyutlarıyla ele alındığı bu derste ilk olarak küreselleşme süreci sosyolojik bir olgu olarak değerlendirilerek sosyal, ekonomik, siyasal, kültürel ve ideolojik boyutlarıyla tartışılmakta ve bu süreçte etkili aktörler olarak ulus-devletlerin çokuluslu şirketlerin, hükümetlerdışı sivil toplum kuruluşları-nın ve uluslar arası örgütlerin rolü incelenmektedir. 
KaynaklarMehmet Yüksel (2001). Küreselleşme Ulusal Hukuk ve Türkiye, Ankara: Siyasal Kitabevi Yayını.
Mehmet Yüksel, Fikri Mülkiyet Haklarının Tarihsel Temelleri, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yıllığı 1997-1998:201-221.
Mehmet Yüksel (2002). ?Endüstriyel Mülkiyet Haklarının Sosyo-Kültürel Temelleri.? Kültür ve İletişim Dergisi. 5 (1)
Mehmet Yüksel (2001). ?Fikri Mülkiyete İlişkin Felsefi Tartışmalar.? Kültür ve İletişim Dergisi 4 (1): 88-108
Mehmet Yüksel (2002). Günümüzde Fikri Mülkiyet Hakları ve Azgelişmiş Ülkeler.?Ankara Barosu Uluslar arası Hukuk Kurultayı: Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku, Ankara: Ankara Barosu Yayını c.II:699-722
Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, İstanbul: Beta Yayınları.
Ahmet Kılıçoğlu, Fikri Haklar, Ankara: Turhan Kitabevi
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş ve Genel Değerlendirme
2. HaftaPolitikalar ve Kurumlar
3. HaftaFikri Haklar ve İlgili Haklar
4. HaftaÖrnek Olay Analizi
5. HaftaEndüstriyel Dizayn
6. HaftaÖrnek Olay Analizi
7. HaftaFikri Haklar ve Patent
8. HaftaÖrnek Olay Analizi
9. HaftaRekabet ve Piyasa
10. HaftaÖrnek Olay Analizi
11. HaftaKüresel Pazarlar, Rekabet ve Fikri Haklar
12. HaftaÖrnek Olay Analizi
13. HaftaÖğrenci Sunumları
14. HaftaGenel Değerlendirme
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1420
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler160
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler15656
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3182180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İletişim bilimlerine ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hâkimdir.   X  
2. İletişim bilimlerine ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.   X  
3. İletişim bilimleri alanında bir sosyal araştırma tasarlar ve uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.  X   
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.   X  
5. İletişim bilimleri alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X 
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
7. İletişim bilimleri alanında yaptığı her türden akademik üretimde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     X
8. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     X
9. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak iletişim ve medya ile ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür.  X  
10. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar.    X
11. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek