HİH601 - ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ HİH601 2. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Leyla Özdemir, Prof. Dr. Sevgisun Kapucu, Doç. Dr. İmatullah Akyar, Doç. Dr. Zehra Gök Metin, Dr. Öğr. Üyesi Nur İzgü 
Dersin amacıOnkoloji hemşireliği ve kanserin fizyolojik, psikolojik, sosyo-kültürel etkileri konusunda uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahip olan, bu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip analiz eden, semptom yönetimi, onkolojik aciller, yaşam kalitesi, terminal dönem bakım gibi süreçlere çözüm önerisi getiren, kanserli hasta ve ailesinin bakım ve rehabilitasyonunda disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alan ve koruyucu sağlık hizmetlerinde aktif rol alan uzman hemşireler yetiştirmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Onkoloji hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
  2. Kanser nedeniyle gelişen fizyolojik, psikolojik, sosyo-kültürel değişikliklere ilişkin teorik ve kuramsal bilgiye sahiptir.
  3. Onkoloji hemşireliğine ilişkin sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder.
  4. Onkoloji hemşireliğine ilişkin uzmanlık gerektiren semptom yönetimi, onkolojik aciller, yaşam kalitesi, terminal dönem bakımı gibi karmaşık süreçlere stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir.
  5. Onkoloji hemşireliğine ilişkin bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile kanserli hasta ve ailesinin bakım ve rehabilitasyonunda disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır.
  6. Kanserden korunmada toplum sağlığına duyarlı davranır ve erken tanı, tarama, eğitim ve danışmanlık faaliyetlerinde aktif rol alır.
Dersin içeriğiBu ders kanserden korunma ve kanser tanısı alan bireylere hemşirelik bakımını sunmak için gerekli olan teorik bilgiyi (karsinogenezis, epidemiyoloji, kanserin hazırlayıcı faktörleri, belirti-bulgular, tanı-tedavi, semptom kontrolü, rehabilitasyon, onkolojik aciller ve terminal dönem hasta bakımı) ve uygulamaları öğretir. 
Kaynaklar1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Sistem Ofset, 2. Baskı, Ankara, 2010.
2. Mayadağlı A, Parlak C. Klinik Onkoloji El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2009.
3. Pollock R, Doroshow JH, Khayat D, Nakao A, O'Sullivan B. UICC Klinik Onkoloji. Türk Kanser Araştırma ve Savaş Kurumu. Alp Ofset Matbaacılık, Ankara, 2007.
4. Aydıner A, Topuz E. Onkoloji El Kitabı. Turgut Yayıncılık, İstanbul, 2006.
5. Altınbaş M. Onkoloji El Kitabı. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2005.
6. Vogel W, Wilson MA, Vogel M, Wendy H. Advanced Practice Oncology and Palliative Care Guidelines. Lippincott, Williams & Wilkins. Philadelphia, 2004
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKanserin Tanımı, Tarihçesi, Ülkemizde ve Dünyada Epidemiyolojisi
2. HaftaKarsinogenezis ve Kanserde Sınıflandırma
3. HaftaSistemlere Göre (Cilt, Baş, Boyun, GİS) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri
4. HaftaSistemlere Göre (Lenf, Kemik İliği) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri
5. HaftaSistemlere Göre (Meme, Ürogenital, Akciğer) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri
6. HaftaKanserde Klasik ve Güncel Tedavi Yöntemleri
7. HaftaBakım ve Rehabilitasyon; Kanserli Hastanın Semptom Kontrolü
8. HaftaARA SINAV
9. HaftaBakım ve Rehabilitasyon; Kanserli Hastada Öz Bakım ve Yaşam Kalitesinin Geliştirilmesi
10. HaftaOnkolojik Aciller ve Hemşirenin Sorumlulukları
11. HaftaKanserde Koruyucu Sağlık Hizmetleri ve Hemşirenin Sorumlulukları
12. HaftaTerminal Dönem Hasta Bakımı
13. HaftaKanserli Hastalara Bakım Verenlerin Korunması
14. HaftaOnkoloji Hemşireliğinde Mesleki Riskler
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 2820
Ödevler00
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı3150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)14228
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama23366
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi133
Genel sınava hazırlanma süresi133
Toplam İş Yükü4651240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.    X
2. İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder.    X
3. İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar.      
4. Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar.      
5. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut ve öngörülemeyen karmaşık sorunlara stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir.   X  
6. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser.      
7. Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.      
8. Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır.      
9. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.      
10. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlendir gözetir ve bu değerleri öğretir.      
11. Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır.   X  
12. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır.      
13. Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur.      
14. Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur.  X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek