HİH601 - ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ | HİH601 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Leyla Özdemir, Prof. Dr. Sevgisun Kapucu, Doç. Dr. İmatullah Akyar, Doç. Dr. Zehra Gök Metin, Dr. Öğr. Üyesi Nur İzgü | |||||
Dersin amacı | Onkoloji hemşireliği ve kanserin fizyolojik, psikolojik, sosyo-kültürel etkileri konusunda uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahip olan, bu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip analiz eden, semptom yönetimi, onkolojik aciller, yaşam kalitesi, terminal dönem bakım gibi süreçlere çözüm önerisi getiren, kanserli hasta ve ailesinin bakım ve rehabilitasyonunda disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alan ve koruyucu sağlık hizmetlerinde aktif rol alan uzman hemşireler yetiştirmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders kanserden korunma ve kanser tanısı alan bireylere hemşirelik bakımını sunmak için gerekli olan teorik bilgiyi (karsinogenezis, epidemiyoloji, kanserin hazırlayıcı faktörleri, belirti-bulgular, tanı-tedavi, semptom kontrolü, rehabilitasyon, onkolojik aciller ve terminal dönem hasta bakımı) ve uygulamaları öğretir. | |||||
Kaynaklar | 1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Sistem Ofset, 2. Baskı, Ankara, 2010. 2. Mayadağlı A, Parlak C. Klinik Onkoloji El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2009. 3. Pollock R, Doroshow JH, Khayat D, Nakao A, O'Sullivan B. UICC Klinik Onkoloji. Türk Kanser Araştırma ve Savaş Kurumu. Alp Ofset Matbaacılık, Ankara, 2007. 4. Aydıner A, Topuz E. Onkoloji El Kitabı. Turgut Yayıncılık, İstanbul, 2006. 5. Altınbaş M. Onkoloji El Kitabı. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2005. 6. Vogel W, Wilson MA, Vogel M, Wendy H. Advanced Practice Oncology and Palliative Care Guidelines. Lippincott, Williams & Wilkins. Philadelphia, 2004 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kanserin Tanımı, Tarihçesi, Ülkemizde ve Dünyada Epidemiyolojisi |
2. Hafta | Karsinogenezis ve Kanserde Sınıflandırma |
3. Hafta | Sistemlere Göre (Cilt, Baş, Boyun, GİS) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri |
4. Hafta | Sistemlere Göre (Lenf, Kemik İliği) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri |
5. Hafta | Sistemlere Göre (Meme, Ürogenital, Akciğer) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri |
6. Hafta | Kanserde Klasik ve Güncel Tedavi Yöntemleri |
7. Hafta | Bakım ve Rehabilitasyon; Kanserli Hastanın Semptom Kontrolü |
8. Hafta | ARA SINAV |
9. Hafta | Bakım ve Rehabilitasyon; Kanserli Hastada Öz Bakım ve Yaşam Kalitesinin Geliştirilmesi |
10. Hafta | Onkolojik Aciller ve Hemşirenin Sorumlulukları |
11. Hafta | Kanserde Koruyucu Sağlık Hizmetleri ve Hemşirenin Sorumlulukları |
12. Hafta | Terminal Dönem Hasta Bakımı |
13. Hafta | Kanserli Hastalara Bakım Verenlerin Korunması |
14. Hafta | Onkoloji Hemşireliğinde Mesleki Riskler |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 28 | 20 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 31 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 14 | 2 | 28 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 33 | 66 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 3 | 3 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 46 | 51 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İç hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir. | X | ||||
2. İç hastalıkları hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder. | X | ||||
3. İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar. | |||||
4. Sağlık alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, hesaplar ve yorumlar. | |||||
5. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili uzmanlık gerektiren mevcut ve öngörülemeyen karmaşık sorunlara stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir. | X | ||||
6. İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser. | |||||
7. Sağlık alanında yayınlanmış bilimsel bir makaleyi analiz eder, kanıta dayalı uygulamaları takip eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |||||
8. Kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını destekleyen kavram ve teorileri analiz ederek hemşirelik bakımında kullanır. | |||||
9. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | |||||
10. Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlendir gözetir ve bu değerleri öğretir. | |||||
11. Sağlık alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır. | X | ||||
12. Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik ilkelere uygun davranır. | |||||
13. Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur. | |||||
14. Toplum sağlığına duyarlı davranır ve ilgili sağlık-sosyal politikaları izler ve katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek