KAY771 - MODERN DÜNYANIN OLUŞUMU
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MODERN DÜNYANIN OLUŞUMU | KAY771 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | None | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Elemanları | |||||
Dersin amacı | Bu dersin iki temel amacı bulunmaktadır. Birinci olarak, dünyada tarih, siyaset, kültür ve ekonominin ulus-devletler ve/veya bölgesel ayrımlar ekseninde birbirinden keskin duvarlarla ayrılmış ve doğal birimlermişçesine tasavvur edilmesi toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik olgu ve süreçlerin sağlıklı bir şekilde kavranışını mümkün kılmamaktadır. Özellikle Avrupa-merkezci bakış açısının bu tasavvurun kök salmasında belki de en başat rolü oynadığını iddia etmek mümkündür. Bu sebeple, özellikle "proto-küreselleşme"nin başladığı 15. yüzyılın sonlarından itibaren dünyadaki toplumsal, siyasal ve ekonomik ilişkiler ağını bütünselliği ve ilişkiselliği içinde ele almak elzem görünmektedir. Bu anlamda, bu dersin öncelikli amacı, ülke ve bölge sınırlarının sebep olduğu körleştirici yaklaşımların ötesine geçerek son beş yüz yılda modern dünyanın oluşum sürecine dünya tarihi perspektifinin ve yönteminin imkanlarıyla bütüncül bir bakış kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bir perspektif olarak dünya tarihi, Şarkiyatçılık, Avrupa-merkezcilik, Bölge Çalışmaları, sömürgecilik, sömürgecilik-sonrası eleştiri, çevre ve hayvan tarihi. | |||||
Kaynaklar | Amin, Samir. Eurocentrism. New York: Monthly Review Press, 2009. Bernal, Martin. Black Athena: the Afroasiatic Roots of Classical Civilization: the Fabrication of Ancient Greece 1785-1985, Volume I. New Brunswick, N. J.: Rutgers University Press, 1987. Blaut, J. M. The Colonizer's Model of the World: Geographical Diffusionism and Eurocentric History. New York and London: The Guilford Press, 1993. Buck-Morss, Susan. Hegel, Haiti and Universal History. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2009. Bulliet, Richard W. Hunters, Herders and Hamburgers: the Past and Future of Human-Animal Relationships. New York: Columbia University Press, 2005. Conrad, Sebastian. What is Global History? Princeton: Princeton University Press, 2016. Crosby, Alfred W. Ecological Imperialism: the Biological Expansion of Europe 900-1900. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. Davis, Mike. Late Victorian Holocausts: El Niño Famines and the Making of the Third World. London: Verso, 2001. Dirlik, Arif, Vinay Bahl ve Peter Gran. History after the Three Worlds: Post-Eurocentric Historiographies. New York: Rowman and Littlefield, 2000. Frank, Andre Gunder. ReOrient: Global Economy in the Asian Age. California: University of California Press, 2010. Galeano, Eduardo. Latin Amerika'nın Kesik Damarları. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2014. Hodgson, Marshall G. S. Rethinking World History: Essays on Europe, Islam and World History, ed. Edmund Burke III. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. Lockman, Zachary. Hangi Ortadoğu? Oryantalizm, Tarih, Siyaset. İstanbul: Küre, 2012. van Norden, Bryan W. Taking Back Philosophy: A Multicultural Manifesto. New York: Columbia University Press, 2017. Rodney, Walter. Avrupa Afrika'yı Nasıl Geri Bıraktı? Ankara: Dipnot, 2015. Said, Edward W. Orientalism. New York: Vintage Books, 1994. Todorova, Maria. Imagining the Balkans. Oxford: Oxford University Press, 2009. Troutt Powel, Eve M. A Different Shade of Colonialism: Egypt, Great Britain, and the Mastery of the Sudan. Berkeley: University of California Press, 2003. Wallerstein, Immanuel. Unthinking Social Science: the Limits of Nineteenth-Century Paradigms. Cambridge: Polity Press, 1991. Wolf, Eric R. Europe and the People without History. California: University of California Press, 2010. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş |
2. Hafta | Dünya Tarihi ve Tarihyazımı: Arif Dirlik, Vinay Bahl and Peter Gran |
3. Hafta | Bölgeler: Latin Amerika, Balkanlar, Orta Doğu, Afrika: Eduardo Galeano, Maria Todorova, Zachary Lockman, Walter Rodney |
4. Hafta | Avrupa-merkezci Coğrafya ve Hoşnutsuzlukları: J. M. Blaut |
5. Hafta | Avrupa-merkezci Tarih ve Felsefe: Susan Buck-Morss ve Bryan W. van Norden |
6. Hafta | Avrupa-merkezcilik: Samir Amin |
7. Hafta | Hayvanlar: Richard W. Bulliet |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Ekolojik Emperyalizm: Alfred W. Crosby |
10. Hafta | "Üzerinde Güneş Batmayan Katliam": Mike Davis |
11. Hafta | Sömürgeleştirilenin Sömürgeciliği: Eve M. Troutt Powel |
12. Hafta | Dünya Tarihi ve İslam: Marshall G. S. Hodgson |
13. Hafta | Avrupa ve Tarihsiz Halklar: Eric R. Wolf |
14. Hafta | Asya Çağı: Andre Gunder Frank |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 15 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 19 | 228 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 28 | 52 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanının kuram ve uygulama bilgilerine üst düzeyde hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir. | X | ||||
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve bu süreçte karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir. Özgün düşüncelerle alanına yenilik getirebilir. | X | ||||
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir. | X | ||||
4. Alanındaki yeni gelişmeleri ve yayınları takip eder. Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. Bu süreçte yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili çok iyi düzeyde bilir ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Bilimsel yayın üreterek ve alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak yaptığı sunumlarla bilime katkı sağlar. | X | ||||
6. Toplumsal sorumluluk anlayışı ile toplumu aydınlatma bilincine ve yetkinliğine sahiptir. Birikimini topluma yol göstermek için kullanmaya gayret eder. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek