YDT611 - YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE DİLBİLGİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE DİLBİLGİSİ YDT611 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Yrd.Doç.Dr. İbrahim ATABEY 
Dersin amacıYabancı dil olarak Türkçe dilbilgisi konularının Avrupa dil portfolyosuna göre değerlendirilmesi; yabancı dil olarak Türkçe dilbilgisi konularının öğrencilerin dil seviyelerine göre dağılımının uygulanması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Dil öğretiminde yöntem ve teknikleri tanır.
  2. Yabancılara Türkçe öğretiminde dilbilgisi öğretimi yöntem ve tekniklerini tanır ve uygular.
  3. Dilbilgisi konularını genel başlıklar hâlinde tasnif eder.
  4. Dilbilgisi konularını genelden özele, kolaydan zora ilkesine göre sıralar.
  5. Dilbilgisi konularını Avrupa dil portfolyosundaki yapılarla karşılaştırır.
  6. Dilbilgisi konularını öğrencilerin dil seviyelerine göre belirler.
Dersin içeriği-Dil öğretiminde yöntem ve teknikler.
-Yabancılara Türkçe dilbilgisi öğretimi.
-Dilbilgisi konularının genel başlıkları.
-Dilbilgisi konularının genelden özele, kolaydan zora ilkesi çerçevesinde tasnifi.
-Avrupa dil portfolyosundaki yapılar.
-Yabancılara Türkçe öğretiminde dil seviyeleri.
 
KaynaklarAksan D., Her Yönüyle Dil, TDK yay., Ankara 2000.
Başkan, Özcan, Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler, İstanbul 1969.
Billows, F.L., The Techniques of Language Teaching, Langmans, Green and Co. Ltd., London 1961.
Bloom, B.S. et al, Handook on Formative and Summative Evaluation of Sudent Learning, Mc Graw Hill Book Co., New York 1971:8.
Chomsky, Noam, Syntactic Structures, The Hauge: Mouton, 1957.
Demircan, Ö., Dünden Bugüne Türkiye'de Yabancı Dil, Remzi Kitabevi, İstanbul 1988.
Demirel, Ö., Yabancı Dil Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara 2004.
Demirel, Ö., Türkçe Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara 2002.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDil öğretiminde yöntem ve teknikler
2. HaftaDil öğretiminde yöntem ve teknikler
3. HaftaDilbilgisi öğretimi yöntemini tanıma
4. HaftaBaşlıklar hâlinde Türk dilbilgisi
5. HaftaYabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanmış kaynak kitapların dilbilgisi öğretimi açısından değerlendirilmesi
6. HaftaYabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanmış kaynak kitapların dilbilgisi öğretimi açısından değerlendirilmesi
7. HaftaDilbilgisi konularının genelden özele, kolaydan zora ilkesi çerçevesinde tasnifi
8. HaftaYabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanmış kaynak kitapların genelden özele, kolaydan zora ilkesi çerçevesinde değerlendirilmesi
9. HaftaAvrupa dil portfolyosundaki yapıların değerlendirilmesi
10. HaftaAra sınav
11. HaftaAvrupa dil portfolyosundaki yapıların Türkçe dilbilgisi yapılarıyla karşılaştırılması.
12. HaftaAvrupa dil portfolyosundaki yapıların Türkçe dilbilgisi yapılarıyla karşılaştırılması
13. HaftaÖğrencilerin dil seviyeleri
14. HaftaDilbilgisi konularını öğrencilerin dil seviyelerine göre belirleyebilme
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler215
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama4416
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması4312
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6530
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler6530
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3895210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yabancı dil olarak Türkçenin (YDT) öğretimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.  X  
2. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki uygulamaları etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.   X 
3. Alanındaki hedef öğrenci gruplarının dil becerilerinin, öğrenmedeki rolünü değerlendirir.   X 
4. Bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.  X  
5. Hedef öğrenci gruplarına uygun eğitim ortamları düzenler ve uygun öğrenme materyalleri geliştirir.    X
6. Araştırma yaptığı alanda eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.     X
7. Tez ve diğer bilimsel çalışmalarında farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.   X 
8. Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerileri üretir ve bunları yazılı ve sözlü olarak paylaşır. Özgün eserler oluşturur.  X  
9. Birey olarak alanı ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen etik ilkelere uygun davranır.    X
10. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.   X 
11. Türkçenin Türk dili konuşan topluluklarla Türkçeyi sonradan öğrenen topluluklara yönelik öğretimindeki farkı bilir ve buna uygun içerikler geliştirir.  X  
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek