TET702 - BİYOETİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİYOETİK TET702 1. Yarıyıl 3 0 3 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Nüket Örnek Büken, Dr. Öğr. Üyesi Önder İlgili, Dr. Öğr. Üyesi Müge Demir 
Dersin amacıBiyoetik konularıyla ilgili bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, etik analiz ve çözümleme yapılmasını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Etik, biyoetik, biyomedikal etik kavramlarını, etik kuramları, ana akımları, biyomedikal etiğin temel ilkeleri tanımlayabilir.
  2. 2. Etik ikilem, Etik Çözümleme, Etikte Temellendirme ve Etik Danışmanlık kavramlarını açıklayabilir.
  3. 3. Günümüzde sık tartışılan biyoetik konuları hakkında etik tartışma yürütebilir.
  4. 4. Etik karar verme süreçlerini kullanabilir.
  5. 5. Biyoetik kurulların görevlerini açıklayabilir.
Dersin içeriğiBiyoetiğin teknolojik ilerlemelerin yol açtığı değer sorunları nedeniyle toplumların gündemine nasıl geldiği, hekimlerin, bilim insanlarının ve öteki profesyonellerin toplum üzerinde sahip oldukları gücü nasıl kullandıkları, biyoetikte değer sorunlarının ne olduğu ve çözüm yollarıdır. 
KaynaklarAydın E. Tıp Etiği Güneş Kitabevi 2006.
Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 6th ed. USA: Oxford University Press, 2009.
Büken NÖ. ?Yaşlılık Etiği? (Geriatric Ethics), Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı, Vol:1, No: 1, 205-218, Ekim 2008.
Encyclopedia of Bioethics, Revised edition, New York. Macmillan, 2005.
Kuçuradi, I., Etik, TFK, 1996, Ankara.
Kuçuradi, I., İnsan ve Değerleri, TFK, 1998.
Kuçuradi, I., Nietzche ve İnsan,TFK, 1997, Ankara.
Moreno, J.D. Deciding Together,Oxford University Press 1995.
Nuttal, J., Etiğe Giriş, Ahlak Üzerine Tartışmalar. Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1997.
Oğuz NY, Tepe H, Büken NÖ., Kucur D., "Biyoetik Terimleri Sözlüğü", TFK (Türkiye Felsefe Kurumu) Yayını, Ankara, 2005.
Pieper Annemarie, Etiğe Giriş, Ayrıntı, 1999.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEtik, Biyoetik ve ilgili /alt ve üst kavramların tanımlanması
2. HaftaEtik kuramlar, Etik kodlar, Etik Yaklaşımlar
3. HaftaDeğer, Değer Biçme, Değer Çatışması, Değer Yargısı, Değer Kuramları
4. HaftaEtik ikilem, Etik Çözümleme, Etikte Temellendirme ve Etik Danışmanlık
5. HaftaTıp etiği, Hemşirelik etiği, Sağlık etiği, Çevre etiği, Araştırma Etiği, Klinik etik kavramları ve Biyoetik ile ilişkisi
6. HaftaBiyomedikal etiğin temel ilkeleri
7. HaftaYararlılık/zarar vermeme ilkesi
8. HaftaÖzerkliğe saygı ilkesi ve aydınlatılmış onam uygulaması
9. HaftaAdalet ilkesi ve sınırlı kaynakların dağıtımı
10. HaftaYaşamın sonuna doğru alınan kararlar; Yaşlılık ve etik sorunlar, Canlandırma komutları, Ötanazi, Faydasız tedavi
11. HaftaKök hücre araştırmalarının etik boyutları, Klonlama, Genetik ve Etik, Genetiği değiştirilmiş bitki ve hayvanlar
12. HaftaFeminist biyoetik, Yardımcı üreme teknolojilerinin etik boyutları
13. HaftaÇevre etiği, Biyogüvenlik, Hayvan Hakları
14. HaftaEtik kurulların tarihsel geçmişi, Batıda ve bizde yapılanması, işlevleri ve ilgili tartışmalar
15. HaftaGenel Hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama12626
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3272160

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Allerjik hastalıkların genel özellikleri, gelişim süreci ve patogenezi ile ilgili güncel bilgilere sahip olur.     
2. Allerjik inflamasyonda doğal immünite ve adaptif immünite arasındaki etkileşimleri kavrar ve hastalık patofizyolojisine olan katkılarını değerlendirir.     
3. Allerjik hastalıklarda yer alan hücre tipleri ve temel özellikleri konusunda bilgi sahibi olur ve hastalık gelişimindeki rollerini değerlendirir.     
4. Allerjik hastalıkların genetik temelleri ve gen- çevre ilişkisi hakkında bilgi sahibi olurlar     
5. Klinik araştırmalara yönelik yasal düzenlemeler ve etik yaklaşımların hakkında bilgi sahibi olur, bunların birey ve toplum için önemini bilerek etik ilkelere riayet eder.     X
6. Allerjik hastalıkların immünolojisi ile ilgili güncel gelişme ve teknolojileri takip eder, alana özgü cihaz ve aletleri bilir ve temel moleküler biyoloji ve hücre biyolojisi tekniklerini kullanır.     
7. Mesleki gelişimi sağlamak üzere bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanır.     
8. Allerjik hastalıklarla ile ilgili konuları ulusal ve uluslararası düzeyde tartışacak, problem çözecek bilgi, beceri ve yabancı dile sahiptir ve bu bilgileri yaşam boyu öğrenme ilkelerini edinir.      
9. Bilimsel ortamlarda kuramsal ve uygulamalar konusundaki görüşlerini bağımsız ve/veya ekip olarak sunar, uzman kişiler ile sistemli olarak tartışır, savunur ve normları sorgular, sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.      
10. Allerjik hastalıklarla ile yaptığı araştırma çıktılarını istatiksel yöntemlerle analiz eder, kanıta dayalı olarak raporlar veya ulusal/uluslararası bilimsel alanlarda sunar.      
11. Allerjik hastalıklarla ile ilgili laboratuvar çalışma standartlarını bilir, verilerin toplanması ve kayıtlanmasında bilimsel, etik ve biyogüvenlik kurallarını uygular.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek