TDE701 - TÜRK YAZI DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SESBİLGİSİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK YAZI DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SESBİLGİSİ I | TDE701 | Güz | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Emine YILMAZ | |||||
Dersin amacı | Ünlülerde görülen düzenli ses değişmeleri ve paralelliklerden yola çıkarak Türk dilleri ailesini bir bütün olarak tanıtmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türk dillerinin tasnifi. Ana Türkçenin ses özellikleri. Ana Türkçe ünlülerin Türk dillerinde gösterdiği gelişmeler. Türk dilleri arasında kurallı ses denklikleri. | |||||
Kaynaklar | L. Johanson, Turkic Languages, Otto Harrassowitz, 1998. T. Tekin, Türk Dillerinde Birincil Uzun Ünlüler, Ankara 1995. M. Räsänen, Materialien zur Lautgeschichte der türkischen Sprachen, StO XV, Helsinki 1949. Gy. Hazai, Handbuch der türkischen Sprachwissenschaft, Budapest 1990. Yazıki narodov SSSR: II Tyurksiye yazıki, yay. N. A. Baskakov, Moskva 1966. G. Clauson, An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxford 1972. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtılması. |
2. Hafta | Ağız terimi üzerinde tartışmalar, standart dil ve ağızların ilişkisi |
3. Hafta | Diyalektoloji ve toplumsal dilbilimin çalışma alanları. |
4. Hafta | Dil türleri: Türkiye'de dil, lehçe, ağız tartışmaları. |
5. Hafta | Varyasyon nedir? Türkçede varyasyon. |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Ağız atlası nedir, nasıl hazırlanır? Ağız monografisi nedir, nasıl hazırlanır |
8. Hafta | Ağızların kullanılma alanları. |
9. Hafta | Ağız araştırmalarında yöntem sorunları. |
10. Hafta | Ağız araştırmalarında derleme teknikleri, kaynak kişi sorunu. |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Ağızların sınıflandırılmasında kullanılabilecek fonetik, morfolojik ve sözdizimsel ölçütler nelerdir? |
13. Hafta | Anadolu ve Rumeli ağızları üzerinde batıda ve Türkiye'de daha önce yapılmış olan tasnif denemeleri. |
14. Hafta | Sözkonusu ölçütler kullanılarak Anadolu ve Rumeli ağızları nasıl tasnif edilebilir? Buna göre Türkiye Türkçesinde hangi temel ağız grupları vardır? |
15. Hafta | Genel tekrar |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 10 |
Sunum | 5 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 5 | 50 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 12 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 8 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 30 | 60 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 48 | 48 |
Toplam İş Yükü | 37 | 106 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur | X | ||||
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir. | X | ||||
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek