TDE701 - TÜRK YAZI DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SESBİLGİSİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK YAZI DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI SESBİLGİSİ I TDE701 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Emine YILMAZ 
Dersin amacıÜnlülerde görülen düzenli ses değişmeleri ve paralelliklerden yola çıkarak Türk dilleri ailesini bir bütün olarak tanıtmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler,
  2. Ünlülerde görülen düzenli ses değişmeleri ve paralelliklerden yola çıkarak Türk dilleri ailesini bir bütün olarak tanıyacaktır.
Dersin içeriğiTürk dillerinin tasnifi.
Ana Türkçenin ses özellikleri.
Ana Türkçe ünlülerin Türk dillerinde gösterdiği gelişmeler.
Türk dilleri arasında kurallı ses denklikleri. 
KaynaklarL. Johanson, Turkic Languages, Otto Harrassowitz, 1998.
T. Tekin, Türk Dillerinde Birincil Uzun Ünlüler, Ankara 1995.
M. Räsänen, Materialien zur Lautgeschichte der türkischen Sprachen, StO XV, Helsinki 1949.
Gy. Hazai, Handbuch der türkischen Sprachwissenschaft, Budapest 1990.
Yazıki narodov SSSR: II Tyurksiye yazıki, yay. N. A. Baskakov, Moskva 1966.
G. Clauson, An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxford 1972. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriğinin ve kaynakların tanıtılması.
2. HaftaAğız terimi üzerinde tartışmalar, standart dil ve ağızların ilişkisi
3. HaftaDiyalektoloji ve toplumsal dilbilimin çalışma alanları.
4. HaftaDil türleri: Türkiye'de dil, lehçe, ağız tartışmaları.
5. HaftaVaryasyon nedir? Türkçede varyasyon.
6. HaftaAra sınav
7. HaftaAğız atlası nedir, nasıl hazırlanır? Ağız monografisi nedir, nasıl hazırlanır
8. HaftaAğızların kullanılma alanları.
9. HaftaAğız araştırmalarında yöntem sorunları.
10. HaftaAğız araştırmalarında derleme teknikleri, kaynak kişi sorunu.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaAğızların sınıflandırılmasında kullanılabilecek fonetik, morfolojik ve sözdizimsel ölçütler nelerdir?
13. HaftaAnadolu ve Rumeli ağızları üzerinde batıda ve Türkiye'de daha önce yapılmış olan tasnif denemeleri.
14. HaftaSözkonusu ölçütler kullanılarak Anadolu ve Rumeli ağızları nasıl tasnif edilebilir? Buna göre Türkiye Türkçesinde hangi temel ağız grupları vardır?
15. HaftaGenel tekrar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler510
Sunum510
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10550
Sunum / Seminer Hazırlama51260
Proje000
Ödevler5840
Ara sınavlara hazırlanma süresi23060
Genel sınava hazırlanma süresi14848
Toplam İş Yükü37106300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur    X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir.     X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek