TAE733 - ESKİ TÜRK SANATI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ESKİ TÜRK SANATI | TAE733 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Değerlendirme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr.Öğr.Üyesi Suat ALP | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, öğrencilere Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde tarihsel olaylar, mimari eserler ve mimarlar, banilik sistemi (patronaj) ve bani-mimar ilişkisi, başkent-taşra ilişkilerini, Eski Türk mimarisinde ve bezemeciliğinde görülen başlıca biçemleri, Eski Türklerin komşu kültürlerle etkileşimlerini kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde tarihsel olaylar, mimari eserler ve mimarlar, banilik sistemi (patronaj) ve bani-mimar ilişkisi, başkent-taşra ilişkileri. Eski Türk mimarisinde ve bezemeciliğinde görülen başlıca biçemler. Eski Türklerin komşu kültürlerle etkileşimleri. | |||||
Kaynaklar | Erdmann, K. (1961). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.; Erdmann, K. (1976). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.; Ögel, S. (1986). Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul: Güven Matbaası.; Schneider, G. (1980). Geometrische Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.; Schneider, G. (1989). Pflanzlıche Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.; Sözen, M. (1971). Anadolu Kentleri. İstanbul: Doku Yayınevi. Kızıltan, A. (1958). Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul.; Öney, G. (1989). Beylikler Devri Sanatı XIV-XV. Yüzyıl (1300-1453), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.; Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı I-II, Ocak, A. Y. (ed., I. cilt), Peker, A. U. - Bilici, K. (ed., II. cilt), Ankara: 2006, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Eski Türk sanatının temel kaynakları |
2. Hafta | Hun döneminde eski Türk sanatı |
3. Hafta | Köktürk döneminde eski Türk sanatı |
4. Hafta | Uygur döneminde eski Türk sanatı |
5. Hafta | Karahanlı döneminde eski Türk sanatı |
6. Hafta | Harezm döneminde eski Türk sanatı |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Eski Türklerin komşu kültürlerle etkileşimleri |
9. Hafta | Eski Türk mimarisinde ve bezemeciliğinde görülen başlıca biçemler |
10. Hafta | Eski Türk sanatında başlıca üsluplar |
11. Hafta | Eski Türklerde resim |
12. Hafta | Eski Türklerde halıcılık |
13. Hafta | Eski Türklerde dokumacılık |
14. Hafta | Eski Türk sanatının günümüz sanatına yansımaları |
15. Hafta | Eski Türk Sanatı uygulamalarının örnekleri, Mahya, Ebru, oymacılık, çini |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 6 | 4 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 49 | 104 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar. | X | ||||
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar. | X | ||||
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir. | X | ||||
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder. | X | ||||
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir. | X | ||||
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. | X | ||||
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır. | X | ||||
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. | X | ||||
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir. | X | ||||
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar. | X | ||||
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir. | X | ||||
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek