TAE733 - ESKİ TÜRK SANATI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ESKİ TÜRK SANATI TAE733 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Değerlendirme  
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Suat ALP 
Dersin amacıDersin amacı, öğrencilere Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde tarihsel olaylar, mimari eserler ve mimarlar, banilik sistemi (patronaj) ve bani-mimar ilişkisi, başkent-taşra ilişkilerini, Eski Türk mimarisinde ve bezemeciliğinde görülen başlıca biçemleri, Eski Türklerin komşu kültürlerle etkileşimlerini kavratmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde tarihsel olaylar, mimari eserler ve mimarlar, banilik sistemi (patronaj) ve bani-mimar ilişkisi, başkent-taşra ilişkilerini yorumlayabilir.
  3. Eski Türk mimarisinde ve bezemeciliğinde görülen başlıca biçemleri bilir.
  4. Eski Türklerin komşu kültürlerle etkileşimlerini analiz edebilir.
Dersin içeriğiHun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde tarihsel olaylar, mimari eserler ve mimarlar, banilik sistemi (patronaj) ve bani-mimar ilişkisi, başkent-taşra ilişkileri.
Eski Türk mimarisinde ve bezemeciliğinde görülen başlıca biçemler.
Eski Türklerin komşu kültürlerle etkileşimleri. 
KaynaklarErdmann, K. (1961). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.;
Erdmann, K. (1976). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.;
Ögel, S. (1986). Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul: Güven Matbaası.;
Schneider, G. (1980). Geometrische Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.;
Schneider, G. (1989). Pflanzlıche Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.;
Sözen, M. (1971). Anadolu Kentleri. İstanbul: Doku Yayınevi.
Kızıltan, A. (1958). Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul.;
Öney, G. (1989). Beylikler Devri Sanatı XIV-XV. Yüzyıl (1300-1453), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.;
Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı I-II, Ocak, A. Y. (ed., I. cilt), Peker, A. U. - Bilici, K. (ed., II. cilt), Ankara: 2006, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEski Türk sanatının temel kaynakları
2. HaftaHun döneminde eski Türk sanatı
3. HaftaKöktürk döneminde eski Türk sanatı
4. HaftaUygur döneminde eski Türk sanatı
5. HaftaKarahanlı döneminde eski Türk sanatı
6. HaftaHarezm döneminde eski Türk sanatı
7. HaftaAra sınav
8. HaftaEski Türklerin komşu kültürlerle etkileşimleri
9. HaftaEski Türk mimarisinde ve bezemeciliğinde görülen başlıca biçemler
10. HaftaEski Türk sanatında başlıca üsluplar
11. HaftaEski Türklerde resim
12. HaftaEski Türklerde halıcılık
13. HaftaEski Türklerde dokumacılık
14. HaftaEski Türk sanatının günümüz sanatına yansımaları
15. HaftaEski Türk Sanatı uygulamalarının örnekleri, Mahya, Ebru, oymacılık, çini
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü49104300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar.X    
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar.   X 
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir.   X 
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder.  X  
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir.  X  
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. X   
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır.   X 
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. X   
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir.  X  
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar.   X 
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir.    X
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek