TAE731 - TÜRK DÜNYASINDA ŞEHİR KÜLTÜRÜ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK DÜNYASINDA ŞEHİR KÜLTÜRÜ I | TAE731 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Değerlendirme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr.Öğr.Üyesi Suat ALP | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, öğrencilere Türklerin göçebe dönemden yerleşik hayat, şehir ve devlet hayatına geçiş süreçlerini, Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde şehirleşme ve mimariyi, Türk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunlarını; bu sorunların yapı ve nitelikleri, geçirdikleri değişimleri kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türklerin göçebe dönemden yerleşik hayat, şehir ve devlet hayatına geçiş süreçleri. Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde şehirleşme ve mimari. Türk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunları. Bu sorunların yapı ve nitelikleri, geçirdikleri değişimler. | |||||
Kaynaklar | Faroqhi, S. (1994). Osmanlı'da Kentler ve Kentliler, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. Raymond, A.(1995). Osmanlı Döneminde Arap Kentleri, İstanbul. Ergenç, Ö. (1995). Osmanlı Klasik Dönemi Kent Tarihçiliğine Katkı: XVI. Yüzyılda Ankara ve Konya, Ankara. Jennings, R. (1999). Studies on Ottoman Social History in the Sixteenth and Seveteenth Centuries: Women, Zimmis and Sharia Courts in Kayseri, Cyprus and Trabzon, İstanbul: ISIS. Eldem, E.-Goffman, D.-Masters, B. (1999). The Ottoman City between East and West: Aleppo, İzmir and İstanbul, Cambridge. Barthold, W (1975). Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler (Çev: Ragip Hulusi). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Eberhard, W (1942). Çin'in Şimal Komşuları (Çev: Nimet Altuğ). Ankara: TTK Basımevi. Eberhard, W. (1995). Çin Tarihi. Ankara: Türk Tarik Kurumu Basımevi. Eberhard, W. (2010). Uzakdoğu Tarihi: En Eski Devirlerden Zamanımıza Kadar. Ankara: Türk Tarik Kurumu Basımevi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Türklerin göçebe dönemden yerleşik hayat, şehir ve devlet hayatına geçiş süreçleri |
2. Hafta | Hun döneminde şehirleşme ve mimari |
3. Hafta | Köktürk döneminde şehirleşme ve mimari |
4. Hafta | Köktürk döneminde şehirleşme ve mimari |
5. Hafta | Uygur döneminde şehirleşme ve mimari |
6. Hafta | Karahanlı ve Harezm döneminde şehirleşme ve mimari |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Selçuklu döneminde şehirleşme ve mimari |
9. Hafta | Osmanlı döneminde şehirleşme ve mimari |
10. Hafta | Türk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunları |
11. Hafta | Türk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunlarının yapı ve nitelikleri, geçirdikleri değişimler |
12. Hafta | Göçebelik-Yerleşiklik ilişkisi |
13. Hafta | Orta Çağ Türk şehrinin çevresel özellikleri |
14. Hafta | Orta Çağ Türk şehrinin fiziki özellikleri |
15. Hafta | Türk şehir kültüründe farklı kültürlerden etkilenme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 6 | 4 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 49 | 104 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar. | X | ||||
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar. | X | ||||
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir. | X | ||||
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder. | X | ||||
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir. | X | ||||
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. | X | ||||
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır. | X | ||||
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. | X | ||||
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir. | X | ||||
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar. | X | ||||
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir. | X | ||||
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek