TAE731 - TÜRK DÜNYASINDA ŞEHİR KÜLTÜRÜ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK DÜNYASINDA ŞEHİR KÜLTÜRÜ I TAE731 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Değerlendirme  
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Suat ALP 
Dersin amacıDersin amacı, öğrencilere Türklerin göçebe dönemden yerleşik hayat, şehir ve devlet hayatına geçiş süreçlerini, Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde şehirleşme ve mimariyi, Türk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunlarını; bu sorunların yapı ve nitelikleri, geçirdikleri değişimleri kavratmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. Türklerin göçebe dönemden yerleşik hayat, şehir ve devlet hayatına geçiş süreçlerini bilir.
  3. Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde şehirleşme ve mimariyi yorumlayabilir.
  4. Türk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunlarını analiz edebilir.
  5. Bu sorunların yapı ve nitelikleri, geçirdikleri değişimleri bilimsel olarak yorumlayabilir.
Dersin içeriğiTürklerin göçebe dönemden yerleşik hayat, şehir ve devlet hayatına geçiş süreçleri.
Hun, Köktürk, Uygur, Karahanlı, Harezm dönemlerinde şehirleşme ve mimari.
Türk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunları.
Bu sorunların yapı ve nitelikleri, geçirdikleri değişimler. 
KaynaklarFaroqhi, S. (1994). Osmanlı'da Kentler ve Kentliler, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
Raymond, A.(1995). Osmanlı Döneminde Arap Kentleri, İstanbul.
Ergenç, Ö. (1995). Osmanlı Klasik Dönemi Kent Tarihçiliğine Katkı: XVI. Yüzyılda Ankara ve Konya, Ankara.
Jennings, R. (1999). Studies on Ottoman Social History in the Sixteenth and Seveteenth Centuries: Women, Zimmis and Sharia Courts in Kayseri, Cyprus and Trabzon, İstanbul: ISIS.
Eldem, E.-Goffman, D.-Masters, B. (1999). The Ottoman City between East and West: Aleppo, İzmir and İstanbul, Cambridge.
Barthold, W (1975). Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler (Çev: Ragip Hulusi). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Eberhard, W (1942). Çin'in Şimal Komşuları (Çev: Nimet Altuğ). Ankara: TTK Basımevi.
Eberhard, W. (1995). Çin Tarihi. Ankara: Türk Tarik Kurumu Basımevi.
Eberhard, W. (2010). Uzakdoğu Tarihi: En Eski Devirlerden Zamanımıza Kadar. Ankara: Türk Tarik Kurumu Basımevi. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürklerin göçebe dönemden yerleşik hayat, şehir ve devlet hayatına geçiş süreçleri
2. HaftaHun döneminde şehirleşme ve mimari
3. HaftaKöktürk döneminde şehirleşme ve mimari
4. HaftaKöktürk döneminde şehirleşme ve mimari
5. HaftaUygur döneminde şehirleşme ve mimari
6. HaftaKarahanlı ve Harezm döneminde şehirleşme ve mimari
7. HaftaAra sınav
8. HaftaSelçuklu döneminde şehirleşme ve mimari
9. HaftaOsmanlı döneminde şehirleşme ve mimari
10. HaftaTürk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunları
11. HaftaTürk dünyası ve coğrafyasında farklı tarihsel dönemlerdeki şehirlerin mimari, kültür, nüfus sorunlarının yapı ve nitelikleri, geçirdikleri değişimler
12. HaftaGöçebelik-Yerleşiklik ilişkisi
13. HaftaOrta Çağ Türk şehrinin çevresel özellikleri
14. HaftaOrta Çağ Türk şehrinin fiziki özellikleri
15. HaftaTürk şehir kültüründe farklı kültürlerden etkilenme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü49104300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar.X    
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar.   X 
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir.   X 
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder.  X  
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir.  X  
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. X   
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır.   X 
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. X   
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir.  X  
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar.   X 
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir.    X
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek