SOS627 - SOSYAL TABAKALAŞMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SOSYAL TABAKALAŞMA SOS627 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: SUNUM  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Abdulkerim Sönmez 
Dersin amacıBu derste öğrencilerin toplumsal tabakalaşma ile ilgili çeşitli teori, yaklaşımlar ile sosyologların görüşleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Toplumsal tabakalaşma ile ilgili düşünce üreten düşünür ve sosyologların belli başlı eserlerinin incelenmesi ile günümüze ilişkin yeni bakış açıları geliştirme imkânlarını hazırlamak dersin diğer önemli amacıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci farklı yaklaşım ve teorilerin günümüz ve tarihi ve toplumsal süreç ile ilişkisinin kurar ve günümüz toplumları konusundaki yaklaşımları bu çerçevede tartışır. (3, 4, 9)
Dersin içeriğiBu derste Sosyal tabakalaşma, sosyal sınıf, seçkin ve tabakalaşmanın tarihi ve toplumsal boyutları hakkındaki düşünür ve sosyologların konu ile doğrudan ilgili eserlerinden biri haftalar içerisinde okunarak tartışılmaktadır. Bu düşünürler Saint Simon, Kalrl Marks, Max Weber, Vilfredo Pareto, Werner Sombart, Wright Mills, Thorstein Veblen, Alex Tocqueville, Michel Foucault, Pierre Bourdieeu ve Immanuel Wallerstein?dir.
Okunan kitaplar üzerinde tartışıldıktan sonra paylaşılan kişi ve eserleri dair ödev hazırlanmaktadır. 
KaynaklarMERİÇ, Cemil; Saint Simon - İlk Sosyolog İlk Sosyalist, İstanbul: İletişim Yayınları.
WEBER, Max; (2011), Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, Bilgesu Yayıncılık.
PARETO, Wilfredo; Seçkinlerin Yükselişi ve Düşüşü, Ankara: Doğubatı Yayınları.
MİLLS, Wright; İktidar Seçkinleri, Ankara: Bilgi Yayınları.
GOLDHORPE J. H. ve WRİGHT E.O; Sınıf, Ankara: Dost Kitabevi. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Toplumsal Tabakalaşma Tarihi Dönemler ve Teoriler
2. HaftaCemil Meriç, ?Saint Simon - İlk Sosyolog İlk Sosyalist? ? sunum ve tartışma
3. HaftaMax Weber, ?Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu? ? sunum ve tartışma
4. HaftaWerner Sombart, ?Kapitalizm ve Yahudiler? ? sunum ve tartışma
5. HaftaWilfredo Pareto, ? Seçkinlerin Yükselişi ve Düşüşü? ? sunum ve tartışma
6. HaftaAra sınav
7. HaftaWright Mills, ?İktidar Seçkinleri? ? sunum ve tartışma
8. HaftaJ. H Goldhorpe ve E.O Wright, ?Sınıf? ? sunum ve tartışma
9. HaftaAlex Tocqueville, ?Amerika?da Demokrasi? ? sunum ve tartışma
10. HaftaThorstein Veblen, ?Aylak Sınıfın Teorisi? ? sunum ve tartışma
11. HaftaAra sınav
12. HaftaMichel Foucault, ?Hapishanenin Doğuşu? ? sunum ve tartışma
13. HaftaDavid Swartz, ?Kültür ve İktidar- Pierre Bourdieu?nun Sosyolojisi? ? sunum ve tartışma
14. HaftaImmanuel Wallerstein, ?Modern Dünya Sistemi? ? sunum ve tartışma
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum330
Projeler00
Seminer220
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama51050
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12525
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3563207

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir.   X 
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.   X 
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir.   X 
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, yorumlar ve değerlendirir   X 
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder   X 
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır     
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     
8. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.     
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     
10. . Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir.     
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir.     
14. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır     
15. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek