SOS627 - SOSYAL TABAKALAŞMA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SOSYAL TABAKALAŞMA | SOS627 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: SUNUM | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Abdulkerim Sönmez | |||||
Dersin amacı | Bu derste öğrencilerin toplumsal tabakalaşma ile ilgili çeşitli teori, yaklaşımlar ile sosyologların görüşleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Toplumsal tabakalaşma ile ilgili düşünce üreten düşünür ve sosyologların belli başlı eserlerinin incelenmesi ile günümüze ilişkin yeni bakış açıları geliştirme imkânlarını hazırlamak dersin diğer önemli amacıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste Sosyal tabakalaşma, sosyal sınıf, seçkin ve tabakalaşmanın tarihi ve toplumsal boyutları hakkındaki düşünür ve sosyologların konu ile doğrudan ilgili eserlerinden biri haftalar içerisinde okunarak tartışılmaktadır. Bu düşünürler Saint Simon, Kalrl Marks, Max Weber, Vilfredo Pareto, Werner Sombart, Wright Mills, Thorstein Veblen, Alex Tocqueville, Michel Foucault, Pierre Bourdieeu ve Immanuel Wallerstein?dir. Okunan kitaplar üzerinde tartışıldıktan sonra paylaşılan kişi ve eserleri dair ödev hazırlanmaktadır. | |||||
Kaynaklar | MERİÇ, Cemil; Saint Simon - İlk Sosyolog İlk Sosyalist, İstanbul: İletişim Yayınları. WEBER, Max; (2011), Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, Bilgesu Yayıncılık. PARETO, Wilfredo; Seçkinlerin Yükselişi ve Düşüşü, Ankara: Doğubatı Yayınları. MİLLS, Wright; İktidar Seçkinleri, Ankara: Bilgi Yayınları. GOLDHORPE J. H. ve WRİGHT E.O; Sınıf, Ankara: Dost Kitabevi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş: Toplumsal Tabakalaşma Tarihi Dönemler ve Teoriler |
2. Hafta | Cemil Meriç, ?Saint Simon - İlk Sosyolog İlk Sosyalist? ? sunum ve tartışma |
3. Hafta | Max Weber, ?Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu? ? sunum ve tartışma |
4. Hafta | Werner Sombart, ?Kapitalizm ve Yahudiler? ? sunum ve tartışma |
5. Hafta | Wilfredo Pareto, ? Seçkinlerin Yükselişi ve Düşüşü? ? sunum ve tartışma |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Wright Mills, ?İktidar Seçkinleri? ? sunum ve tartışma |
8. Hafta | J. H Goldhorpe ve E.O Wright, ?Sınıf? ? sunum ve tartışma |
9. Hafta | Alex Tocqueville, ?Amerika?da Demokrasi? ? sunum ve tartışma |
10. Hafta | Thorstein Veblen, ?Aylak Sınıfın Teorisi? ? sunum ve tartışma |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Michel Foucault, ?Hapishanenin Doğuşu? ? sunum ve tartışma |
13. Hafta | David Swartz, ?Kültür ve İktidar- Pierre Bourdieu?nun Sosyolojisi? ? sunum ve tartışma |
14. Hafta | Immanuel Wallerstein, ?Modern Dünya Sistemi? ? sunum ve tartışma |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 3 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 5 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 10 | 50 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 35 | 63 | 207 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir. | X | ||||
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir. | X | ||||
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir. | X | ||||
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder | X | ||||
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır | |||||
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |||||
8. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | |||||
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
10. . Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | |||||
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir. | |||||
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | |||||
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | |||||
14. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır | |||||
15. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek