SBT643 - ANTRENMAN BİLİMİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ANTRENMAN BİLİMİ I | SBT643 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 2 | 4 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Proje Tasarımı/Yönetimi Diğer: Ev Ödevi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Şükrü Alpan Cinemre | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin, antrenman yüklenmesi ve organizmaya etkisinin kontrolünde; antrenman ve performans etkileşimi, antrenman ilkeleri ve antrenman planlamasının nasıl etkili olduğunu, farklı düzenlemelerin antrenman etkisini nasıl değiştirdiğini; antrenmanın özel olma, yüklenme-yorgunluk-uyum, geriye dönüş, giderek artan yüklenme, alternatif yüklenme ve bireysellik ilkeleri içerisinde öğrenmesini, antrenmanın haftalık, aylık ve yıllık planlanması kavramını, bu kavramın periyodlama yapısı içerisinde farklı spor dallarında ve farklı amaç ve içeriklerde farklılaşmasını sağlayan antrenman yaklaşımlarını, dayanıklılık kavramını ve dayanıklılığı yaratan temel fizyolojik öğeleri ve farklı öğeler arasındaki ilişkileri kurmayı, dayanıklılığın gelişiminin gözlenmesini ve antrenmanın buna göre yapılandırılması kavram ve becerilerini öğrenir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Antrenörlük ve antrenman bilimi etkileşimi, antrenman ve performans ilişkisini spor bilimleri içerisinde ele alır. Antrenman, antrenman yapısı, antrenmanın sıklık, hacim, şiddet, kapsam ve süre kavramlarından hareketle; yüklenme-yorgunluk-uyum, özel olma, geriye dönüş, alternatif yüklenme, giderek artan, bireysellik kavramlarından antrenman ilkelerini ele alır. Antrenmanın haftalık, aylık ve yıllık planlama kavramlarını inceler; büyüme, gelişme, antrenman kavramından hareketle uzun süreli antrenman planlaması kavramlarını ele alır. Çocuk ve gençlerin büyüme ve gelişmeyle uzun süreli planlama ve periodizasyon kavramını inceler. Dayanıklılığın fizyolojik yapısı ve bu yapıdan hareketle antrenman yöntemleri ve bu yöntemlerin belirlenme ve uygulamalarında farklı kavram ve testlerin laboratuvar ortamında ölçüm, gözlem ve yorumlanmalarını içerir. | |||||
Kaynaklar | Bompa, T.O., (1990). Theory and Methodology of Training, Second Edition, Kendall-Hunt Publishing Company. Baechle, T.R., Earle, R.W., Wathen, D., (2000). Resistance Training. Eds: T.R. Baechle, R.W. Earle, Essantials of Strength Training and Conditioning. 395-425, Champaign IL: Human Kinetics. Jonathan, J., Dietz, C., Malone, M., (2008). Training Explosiveness: Weightlifting and Beyond. Strength and Conditioning Research. 30:6, 14-22. Matveyev, LP. (2004). Antrenman Dönemlemesi. Bağırgan Yayımevi. Schmolinsky, G., (1982). Track & Field, Berlin: Sportverlag Shephard, RJ., Astrand, PO. (1992). Endurance in Sports. Blackwell Scientific Publications. Sleamaker, B., Browning, R. (1996). Serious Training for Endurance Athletes. Human Kinetics. Zatsiorsky, VM. (1995). Science and Practice of Strength Training. Human Kinetics. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Periyodizasyon kavramı:-Sporda uygulamalar,Artan yüklenme miktarı ve adaptasyon varsayımı,Artan yüklenme ve plato varsayımı, Süperkompansasyon varsayımı, Bilimsel verifikasyon |
2. Hafta | Periyodizasyon kavramı:Tarihsel süreçte antrenman biliminin gelişimi,Periyodizasyon kavramı ve tarihsel süreç |
3. Hafta | Antrenman İlkeleri: Geriye dönüş, giderek artan, alternatif yüklenme ilkeleri, Lab 3: Yüklenmenin sayısallaştırılması; hacim ve şiddetin hesaplanması |
4. Hafta | Antrenman İlkeleri: Geriye dönüş, giderek artan, alternatif yüklenme ilkeleri, Lab 4: Polar saat kullanımı ve antrenman takibi |
5. Hafta | Antrenman Planlaması: Periyodizasyon ve periyodizasyon türleri, Periodizasyon ve hedefler: Genel ve Özel hedefler |
6. Hafta | Antrenman Planlaması: Periyodizasyon,Haftalık (Mikrosiklüs) Antrenman ve yapısı, Lab 5: Haftalık antrenman planlama |
7. Hafta | Antrenman Planlaması: Periyodizasyon, Aylık (Mezosiklüs) antrenman yapısı |
8. Hafta | Antrenman Planlaması: Periyodizasyon, Lab 6: Aylık antrenman yük ve dağılımın hesaplanması |
9. Hafta | Dayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılığın fizyolojik bileşenleri, Dayanıklılık ve farklı antrenman alanları |
10. Hafta | Dayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılık antrenman yöntemleri, Dayanıklılık Testleri: VO2 maks, anaerobik eşik |
11. Hafta | Dayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılık antrenman yöntemleri, Lab 7: VO2 maks ve antrenman yöntemleri |
12. Hafta | Dayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılık antrenman yöntemleri,Lab 8: Laktat eşiği (Modifiye Mekik Koşusu) ve antrenman yöntemleri |
13. Hafta | Seminer sunum |
14. Hafta | Seminer sunum |
15. Hafta | Final Sınavına Hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 8 | 20 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 10 |
Seminer | 1 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 50 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 10 | 100 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 8 | 5 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 49 | 110 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi bilimine özgü temel ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik kavramsal ve bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | ||||
2. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında laboratuvar çalışmalarının gerektirdiği laboratuvar güvenliği, teknik bilgi ve beceriye sahiptir ve bu alandaki araç ve gereçleri kullanarak araştırma sorularına yanıt arar. | X | ||||
3. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirme, bütünleştirme, yeni bilgiler oluşturma, karar verme ve problem çözme becerisine sahiptir. | X | ||||
4. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlama yetkinliğine sahiptir. | X | ||||
5. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulamaları ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | ||||
6. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili bilgi üretiminde mevzuata, mesleki değerlere ve araştırma etiği ilkelerine uygun davranır, mesleki bilgi, beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır. | X | ||||
7. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilgili bilimsel bir makaleyi okur, analiz eder, ilgili mesleki alanda kanıta dayalı araştırma planlar ve yürütür. | X | ||||
8. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilişkili diğer bilimlerle iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X | ||||
9. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, öğrenim gereksinimlerini ve hedeflerini tanımlar, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. | X | ||||
10. Ulusal ve uluslararası bilim insanları ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar, alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek