SBT643 - ANTRENMAN BİLİMİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ANTRENMAN BİLİMİ I SBT643 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 2 4 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gösteri
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Proje Tasarımı/Yönetimi
Diğer: Ev Ödevi  
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Şükrü Alpan Cinemre 
Dersin amacıÖğrencinin, antrenman yüklenmesi ve organizmaya etkisinin kontrolünde; antrenman ve performans etkileşimi, antrenman ilkeleri ve antrenman planlamasının nasıl etkili olduğunu, farklı düzenlemelerin antrenman etkisini nasıl değiştirdiğini; antrenmanın özel olma, yüklenme-yorgunluk-uyum, geriye dönüş, giderek artan yüklenme, alternatif yüklenme ve bireysellik ilkeleri içerisinde öğrenmesini, antrenmanın haftalık, aylık ve yıllık planlanması kavramını, bu kavramın periyodlama yapısı içerisinde farklı spor dallarında ve farklı amaç ve içeriklerde farklılaşmasını sağlayan antrenman yaklaşımlarını, dayanıklılık kavramını ve dayanıklılığı yaratan temel fizyolojik öğeleri ve farklı öğeler arasındaki ilişkileri kurmayı, dayanıklılığın gelişiminin gözlenmesini ve antrenmanın buna göre yapılandırılması kavram ve becerilerini öğrenir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Antrenman ve performans ilişkisinin kurulmasında
  2. Antrenman yüklenmesi ve organizmaya etkisinin kontrolünde
  3. Antrenman planlamasının nasıl etkili olduğunu
  4. Farklı düzenlemelerin antrenman etkisini nasıl değiştirdiğini
  5. Antrenmanın özel olma, yüklenme-yorgunluk-uyum, geriye dönüş, giderek artan yüklenme, alternatif yüklenme ve bireysellik ilkeleri içerisinde öğrenmesini
  6. Antrenmanın haftalık, aylık ve yıllık planlanması kavramını, bu kavramın periyodlama yapısı içerisinde farklı spor dallarında ve farklı amaç ve içeriklerde farklılaşmasını sağlayan antrenman yaklaşımlarını
  7. Dayanıklılık kavramını ve dayanıklılığı yaratan temel fizyolojik öğeleri ve farklı öğeler arasındaki ilişkileri kurmayı
  8. Dayanıklılığın gelişiminin gözlenmesini ve antrenmanın buna göre yapılandırılması kavram ve becerilerini öğrenir
Dersin içeriğiAntrenörlük ve antrenman bilimi etkileşimi, antrenman ve performans ilişkisini spor bilimleri içerisinde ele alır. Antrenman, antrenman yapısı, antrenmanın sıklık, hacim, şiddet, kapsam ve süre kavramlarından hareketle; yüklenme-yorgunluk-uyum, özel olma, geriye dönüş, alternatif yüklenme, giderek artan, bireysellik kavramlarından antrenman ilkelerini ele alır. Antrenmanın haftalık, aylık ve yıllık planlama kavramlarını inceler; büyüme, gelişme, antrenman kavramından hareketle uzun süreli antrenman planlaması kavramlarını ele alır. Çocuk ve gençlerin büyüme ve gelişmeyle uzun süreli planlama ve periodizasyon kavramını inceler. Dayanıklılığın fizyolojik yapısı ve bu yapıdan hareketle antrenman yöntemleri ve bu yöntemlerin belirlenme ve uygulamalarında farklı kavram ve testlerin laboratuvar ortamında ölçüm, gözlem ve yorumlanmalarını içerir. 
KaynaklarBompa, T.O., (1990). Theory and Methodology of Training, Second Edition, Kendall-Hunt Publishing Company.
Baechle, T.R., Earle, R.W., Wathen, D., (2000). Resistance Training. Eds: T.R. Baechle, R.W. Earle, Essantials of Strength Training and Conditioning. 395-425, Champaign IL: Human Kinetics.
Jonathan, J., Dietz, C., Malone, M., (2008). Training Explosiveness: Weightlifting and Beyond. Strength and Conditioning Research. 30:6, 14-22.
Matveyev, LP. (2004). Antrenman Dönemlemesi. Bağırgan Yayımevi.
Schmolinsky, G., (1982). Track & Field, Berlin: Sportverlag
Shephard, RJ., Astrand, PO. (1992). Endurance in Sports. Blackwell Scientific Publications.
Sleamaker, B., Browning, R. (1996). Serious Training for Endurance Athletes. Human Kinetics.
Zatsiorsky, VM. (1995). Science and Practice of Strength Training. Human Kinetics. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaPeriyodizasyon kavramı:-Sporda uygulamalar,Artan yüklenme miktarı ve adaptasyon varsayımı,Artan yüklenme ve plato varsayımı, Süperkompansasyon varsayımı, Bilimsel verifikasyon
2. HaftaPeriyodizasyon kavramı:Tarihsel süreçte antrenman biliminin gelişimi,Periyodizasyon kavramı ve tarihsel süreç
3. HaftaAntrenman İlkeleri: Geriye dönüş, giderek artan, alternatif yüklenme ilkeleri, Lab 3: Yüklenmenin sayısallaştırılması; hacim ve şiddetin hesaplanması
4. HaftaAntrenman İlkeleri: Geriye dönüş, giderek artan, alternatif yüklenme ilkeleri, Lab 4: Polar saat kullanımı ve antrenman takibi
5. HaftaAntrenman Planlaması: Periyodizasyon ve periyodizasyon türleri, Periodizasyon ve hedefler: Genel ve Özel hedefler
6. HaftaAntrenman Planlaması: Periyodizasyon,Haftalık (Mikrosiklüs) Antrenman ve yapısı, Lab 5: Haftalık antrenman planlama
7. HaftaAntrenman Planlaması: Periyodizasyon, Aylık (Mezosiklüs) antrenman yapısı
8. HaftaAntrenman Planlaması: Periyodizasyon, Lab 6: Aylık antrenman yük ve dağılımın hesaplanması
9. HaftaDayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılığın fizyolojik bileşenleri, Dayanıklılık ve farklı antrenman alanları
10. HaftaDayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılık antrenman yöntemleri, Dayanıklılık Testleri: VO2 maks, anaerobik eşik
11. HaftaDayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılık antrenman yöntemleri, Lab 7: VO2 maks ve antrenman yöntemleri
12. HaftaDayanıklılığın geliştirilmesi: Dayanıklılık antrenman yöntemleri,Lab 8: Laktat eşiği (Modifiye Mekik Koşusu) ve antrenman yöntemleri
13. HaftaSeminer sunum
14. HaftaSeminer sunum
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar820
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler110
Seminer120
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı5050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı5050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1010100
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje14040
Ödevler8540
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü49110300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi bilimine özgü temel ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik kavramsal ve bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.   X 
2. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında laboratuvar çalışmalarının gerektirdiği laboratuvar güvenliği, teknik bilgi ve beceriye sahiptir ve bu alandaki araç ve gereçleri kullanarak araştırma sorularına yanıt arar.    X
3. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirme, bütünleştirme, yeni bilgiler oluşturma, karar verme ve problem çözme becerisine sahiptir.  X  
4. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlama yetkinliğine sahiptir.   X 
5. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulamaları ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X   
6. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili bilgi üretiminde mevzuata, mesleki değerlere ve araştırma etiği ilkelerine uygun davranır, mesleki bilgi, beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır.    X
7. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilgili bilimsel bir makaleyi okur, analiz eder, ilgili mesleki alanda kanıta dayalı araştırma planlar ve yürütür.   X 
8. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilişkili diğer bilimlerle iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.   X 
9. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, öğrenim gereksinimlerini ve hedeflerini tanımlar, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. X   
10. Ulusal ve uluslararası bilim insanları ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar, alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek