NSC786 - MADDE KÖTÜYE KULLANIMININ DAVRANIŞSAL BİYOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MADDE KÖTÜYE KULLANIMININ DAVRANIŞSAL BİYOLOJİSİ | NSC786 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Eğitim dili %100 İngilizce olmayan programlardan ders almak için başvuran öğrencilerin programa giriş ön koşullarında belirtilen yabancı dil şartına eş değer İngilizce yeterlilik belgesi getirmek. | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Berna D. Uluğ | |||||
Dersin amacı | Bu derste, bağımlılık sendromunda görülen nörodavranışsal belirtilerden sorumlu olan moleküler, hücresel ve biyokimyasal beyin değişikliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Tekrarlayan madde kötüye kullanımının nörodavranışsal sonuçları, kötüye kullanılan maddeler ve doğal pekiştiricilerin beyin ödül yollarındaki etkileri, güdülenme ve karar verme ile ilgili beyin yapılarında ilaçlara bağlı olarak meydana gelen değişiklikler üzerinde durulacaktır. | |||||
Kaynaklar | 1. Textbook of Substance Abuse Treatment, 3rd Ed. M. Galanter & HD. Kleber (eds), American Psychiatric Publishing, Inc., 2004. 2. Psychopharmacology: The Fourth Generation of Progress, FE. Bloom & DJ. Kupfer (eds), New York: Raven, 1995. 3. Kupfermann, ER. Kandel, S. Iversen. Motivational and Addictive States: In: ER. Kandel, JH. Schwartz, TM. Jessell (eds). Principles of Neural Science, 4th Ed., McGraw-Hill, 2000, pp. 998-1013. 4. Principles of Addiction Medicine, 2nd Ed., AW Graham & TK. Schultz (eds), ASAM, 1998. 5. Neurobiology of Mental Illness, DS. Charney EJ. Nestler, BS. Bunney (eds), Oxford University Press, 1999. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Madde Bağımlılığı ve kötüye kullaınmı temel kavramlar |
2. Hafta | Bağımlılığın hayvan modelleri |
3. Hafta | Ödül ve bağımlılıkla ilgili sinirsel devreler |
4. Hafta | Bağımlılığın hücresel ve molekül mekanizmaları I. |
5. Hafta | Bağımlılığın Hücresel ve molekül mekanizmaları II |
6. Hafta | Beyinde kalıcı nöroadaptasyon ve kesilme sendromu |
7. Hafta | Bağımlılığın moleküler genetiği |
8. Hafta | Bağımlılık yapıcı maddelerin beyin gelişimine etkisi |
9. Hafta | Bağımlılıkta beyin görüntüleme çalışmaları |
10. Hafta | Ara Sınav |
11. Hafta | Alkol Bağımlılarının farmakoloji tedavisi |
12. Hafta | Opioid bağımlılığının farmakoloji tedavisi |
13. Hafta | Kokain Bağımlılığının farmakoloji tedavisi |
14. Hafta | Bağımlılıkta Beyin Görüntüleme Çalışmaları |
15. Hafta | Genel Sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 14 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 14 | 3 | 42 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 46 | 43 | 152 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Öğrenciler Nörolojik Bilimlere (Neuroscience) yönelik temel bilgileri edinir, uluslararası yayınları takip edip bu bilgileri kendi çalışmalarında kullanabilecek derecede anlayabilme ve uygulama kapasitesine sahip olur. | X | ||||
2. Çalışmaları ile ilgili tüm kaynaklara ulaşarak en son verilerden haberdar olur.Nörobilim alanında yapılan çalışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir, ulusal veya uluslararası dergilere hakemlik yapabilecek düzeyde bir çalışmayı irdeleyebilir ve fikirlerini açık bir şekilde belirttiği bir rapor düzenleyebilir. Programda yer alan literatür araştırma ve seminer derslerinde sunacağı makaleler ve seminerde bu becerileri değerlendirilir. | X | ||||
3. Tez döneminde bilimsel problemlere özgün yöntemler ve fikirler ile çözüm üretebilme yetisine sahip olur. Tez izleme dönemlerinde verdiği raporlar ile tez savunması bu becerileri elde edip etmediğini değerlendirmekte kullanılır. | X | ||||
4. Programın bitiminde nörobilim alanında lider olabilecek özelliklere sahip olur. Öğrenciler program çerçevesinde ve diğer alanlarda çalışanlar ile ortak proje üretip yürütebilmeli, kendi ekibini kurabilmeli ve yeni başlayanlara bilgi ve becerilerini aktarabilme kapasitesine sahip olmalıdır. | X | ||||
5. Nörobilim alanında iyi laboratuvar uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmalıdır. İlgilendiği alana yönelik deneysel modelleri geliştirebilir ve yeni yöntemler dizayn edip uygulayabilecek kapasiteye sahip olur. | X | ||||
6. Program bitiminde bağımsız bir araştırmacı ve nörobilim alanında eğitim verecek özelliklere sahip olur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek