NNT758 - NANOTEKNOLOJİDE YENİ NESİL ALGILAMA AYGITLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NANOTEKNOLOJİDE YENİ NESİL ALGILAMA AYGITLARI NNT758 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Telem Şimşek 
Dersin amacıDersin temel amacı, disiplinlerarası bir perspektif ile nanoteknoloji ve nanomalzemelerin algılama özelliklerinin ve yeni nesil algılama aygıtlarının temel prensiplerinin öğretilmesidir. Ders kapsamında, nanoteknoloji tabanlı aygılama aygıtlarının sahip oldukları temel fiziksel özelliklerin anlaşılması için disiplinlerarası bilim ve mühendislik bilgileri tartışılacaktır. Derste öğrenciler nanoteknoloji tabanlı algılama aygıtlarının özellikleri ve yeni uygulamalarda nasıl kullanılabileceğini kavrayacaklardır. Ayrıca öğrencilerin ilgi duydukları bir konuya, derste öğrendikleri algılama aygıtları ile ilgili bilgilerini uygulamaları beklenecektir. Bu dersin bir diğer amacı ise disiplinlerarası çalışmalarda temel unsur olarak tanımlanabilecek olan yaratıcı, yenilikçi ve eleştirel düşünmeyi geliştirmektir. Derste farklı temellerden öğrencilerin grup çalışması yapması desteklenerek ?tünel etkisi?nin aşılması ve yeni yaratıcı fikirlerin üretilmesi amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Derse katılan öğrenciler, yeni nesil algılama cihazlarında nanoteknoloji ve nanomalzemelerin önemini kavrayacaktır.
  2. nanoteknoloji tabanlı algılama cihazlarının mevcut uygulamalarını öğrenecektir.
  3. belirli bir algılama uygulaması için mevcut nanomalzemelerin özelliklerini manipüle etmek amacıyla geliştirilen yaklaşımları öğrenecektir.
  4. nanoteknoloji tabanlı ısıl, optik, manyetik, kimyasal ve hibrit nanosensörlerin özelliklerini kavrayacaktır.
  5. nanoteknolojiye dayalı elektronik deri uygulamalarını anlayacaktır.
Dersin içeriğiNano ölçekte gözlenen özellikler, kuantum boyut ve yüzey etkileri. Nanosensör teknolojisine giriş. Nanoteknoloji tabanlı ısıl, optik, manyetik, kimyasal ve hibrit nanosensörler. Nanoteknolojiye dayalı elektronik cilt. Nanosensörler alanında sıcak gelişmelere bakış. 
KaynaklarVinod Kumar Khanna, Nanosensors Physical, Chemical, and Biological, CRC Press, (2011).
George Jackson, Novel Sensors and Sensing, CRC Press (2004).
Ji?í Janata, Principles of Chemical Sensors, Springer, 2d Edition (1989). 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNano ölçekte gözlenen mekanik, kimyasal, fiziksel, elektriksel, optik ve manyetik özellikler. Kuantum boyut ve yüzey etkileri.
2. HaftaNanosensör teknolojisine giriş : Nanosensörlerin tanımlanması ve performanslarının değerlendirilmesi; doğruluk, hassasiyet, algılama sınırı, doğrusallık, seçicilik, çözünürlük ve histerisis parametreleri ile ilişkilendirilmesi. Nano ölçekte gözlenen özelliklerin sensör uygulamaları ile ilişkilendirilmesi. Yığın ve nano sensörlerin karşılaştırılması.
3. HaftaMekanik nanosensörler I : Atto/zeptogram MEMS/NEMS rezonatörleri ile kütle algılama, elektron tünellemesi yerdeğiştirme sensörleri, tek elektronlu transistör ile nanometre ölçekli yer değiştirme algılama
4. HaftaMekanik nanosensörler II : Manyetomotive yerdeğiştirme sensörleri, piezorezistif ve piezoelektrik yerdeğiştirme nanosensörleri.
5. HaftaIsıl nanosensörler : Nanoölçekli ısıl çiftler, karbon nanotüp ve nanotel tabanlı rezistif sıcaklık sensörleri, Si nanotel sıcaklık sensörleri, sıcaklık algılama için floresans nanopartiküller, termokromik nanosensörler, nanokalorimetri.
6. HaftaOptik nanosensörler : Fiberoptik nanosensörler, ivmeölçerler, uzaktan algılama için elektrokimyasal ışıldayan sensörler, ZnO nanoçubuk tabanlı UV sensörleri.
7. HaftaAra sınav
8. HaftaManyetik nanosensörler I : Manyetodirenç (GMR) sensörleri, Tünelleme Manyetodirenci (TMR) sensörleri. GMR ve TMR sensörlerinin avantaj ve dezantajları ve uygulamaları.
9. HaftaManyetik nanosensörler II : Süperiletken manyetik nanosensörler, elektron tünellemesi tabanlı manyetik alan sensörleri, nanotel manyetik pusula ve konum sensörleri.
10. HaftaKimyasal nanosensörler : Nanoparçacık, karbon nanotüp ve ince film tabanlı gaz sensörleri; polimer-tabanlı nem sensörleri; karbon nanotüp ve nanotel tabanlı kimyasal sensörler; optokimyasal sensörler.
11. HaftaHibrit nanosensörler
12. HaftaNanoteknolojiye dayalı elektronik cilt : Esnek elektronik, nanotel ve organik alan etki transistör temelli elektronik cilt, altın nanoparçacık ve karbon
nanotüp temelli basınç sensörleri.
13. HaftaNanosensörler alanında sıcak gelişmelere bakış ve tartışma
14. HaftaDönem projesi sunumları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje000
Ödevler21530
Ara sınavlara hazırlanma süresi12929
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü33138270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini nanoteknoloji ve nanotıp alanlarında yeni yöntem geliştirme amacıyla kullanabilme.    X
2. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme.    X
3. Çalışmaların sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak sunabilme becerisi edinme ve bilimsel literatüre katkıda bulunabilme.    X
4. Mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olma.   X 
5. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek yeni teknolojik uygulamalardaki gelişmeleri veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanarak takip edebilme.   X 
6. Mühendislik problemlerinin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları, bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde seçip kullanma.   X 
7. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı ve sözlü iletişim kurma.    X
8. Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz edip yorumlayarak yazılı bir rapor şeklinde sunabilme.   X 
9. Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek