MTK736 - DEĞİŞMELİ CEBİR II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DEĞİŞMELİ CEBİR II MTK736 2. Yarıyıl 3 0 3 12
Önkoşul(lar)-var iseMTK 623 Cebir I, MTK 624 Cebir II, MTK 735 Değişmeli Cebir I
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: ödev  
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Elemanları 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencinin değişmeli cebir kuramı çerçevesinde verilen bazı temel kavram ve sonuçları tanımasını ve uygulamasını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. değişmeli halkalarda asal idealleri ve integral elemanı tanımlar
  2. asal ideallerin ve integral elemanların özelliklerini yorumlar
  3. Macaulay Halkalar ve düzenli halkalar ile ilgili özellikleri yorumlar
  4. homoloji ile ilgili kavramları ve temel fikirleri tanır
  5. injektif boyutta halkaların değişimini analiz eder
Dersin içeriğiAsal İdealler, İntegral Eleman
Macaulay Halkalar, Düzenli Halkalar
Homoloji
İnjektif Boyut 
KaynaklarI. Kaplansky, Commutative Rings, Allyn and Bacon Inc., 1970.
H. Matsumura, Commutative Algebra, second edition, The Benjamin /Cummings Publishing Company, Inc., 1980. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAsal İdealler
2. Haftaİntegral Elemanlar I
3. HaftaG-idealleri, Hilbert Halkaları ve Nullstellensatz
4. HaftaLocalizasyon, Polinom Halkalarında Asal İdealler
5. Haftaİntegral Elemanlar II
6. HaftaAra sınav
7. HaftaR-dizileri ve Macaulay Halkaları
8. HaftaR-dizileri ve Macaulay Halkaları
9. HaftaTemel İdeal Teoremi
10. HaftaDüzenli Halkalar
11. HaftaAra sınav
12. HaftaHomoloji, Tek Türlü Çarpanlara Ayırma
13. HaftaEuler Karakteristiği
14. Haftaİnjektif Boyutta Halkaların Değişimi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler725
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı950
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1415210
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler71070
Ara sınavlara hazırlanma süresi21224
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü3854360

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik kavramlarını uzmanlık derecesinde derinleştirir.    X
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.     
3. Bağımsız ve özgün düşünme becerisi kazanır ve teorik kavramlar geliştirir.   X 
4. Matematik ve diğer disiplinler arasındaki ilişkileri kullanarak orijinal matematiksel modeller geliştirir ve bunları diğer disiplinlere uygular.     
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır.    X
6. Bağımsız olarak yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirir, çözüm üretir, özgün eserler meydana getirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.     
7. Alanı ile ilgili ve/veya disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.     
8. Yaratıcılık, karar verme ve problem çözme yetilerini sürekli geliştirir.   X 
9. Alanındaki uzmanlarla yetkinliğini gösteren bir iletişim kurarak özgün görüşlerini savunur.  X  
10. Bir yabancı dili C1 Genel Düzeyinde kullanabilir, yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurar, uluslararası literatürü takip eder.     
11. Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki son gelişmeleri takip eder ve alanındaki çalışmalarda kullanır.      
12. Ulusal ve uluslararası araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.     
13. Alanı ile ilgili sorunların çözümünde stratejik kararlar verir.     
14. Diğer araştırmacıların etik, gizlilik, sahiplik, atıf ve telif haklarını gözetir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek