EFK625 - KONVANSİYONEL İLAÇ SENTEZLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KONVANSİYONEL İLAÇ SENTEZLERİ EFK625 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 3 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Nesrin Gökhan Kelekçi, Prof. Dr. Birsen Tozkoparan Köprücü 
Dersin amacıBu dersin amacı, ilaç sentezlerinde kullanılan sübstitüsyon, katım, eliminasyon gibi reaksiyonlar hakkında teorik bilgiler vermek, reaksiyon şartlarını optimize etmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Öğrenci ilaç sentezinde temel ilkeleri değerlendirip analiz edebilir.
  2. 2. Nükleofilik ve elektrofilik sübstitüsyon reaksiyonları, nitrolama ve sülfonlama reaksiyonlarını, alkilasyon, açilasyon, sülfonlama, katım, oksidoredüksiyon ve halka kapatılması reaksiyonlarını teorik anlamda uygulayıp tartışır.
Dersin içeriğiGeleneksel ilaç sentezi. Reaksiyon tipleri ve bunların ilaç sentezlerine uygulanışları. Reaksiyon koşullarının optimizasyonu. Oksidasyon, redüksiyon, sübstitüsyon, katım, eliminasyon ve çevrilme reaksiyon örnekleri. Sentez laboratuvar teknikleri. Distilasyon tipleri ve uygulanışı. İndirgenmiş basınçta çalışma koşulları. Sentez stratejisi, sonuç ürün tasarımı ve metot ile başlangıç maddelerinin seçimi. Yöntemin finansal planlanması. 
Kaynaklar1. ?Organicum ?, Germany 1973.
2. Vogel A. ?A Textbook of Practical Organic Chemistry? London, 1970
3. Gilman H.?Organic Synthesis I-IV? NewYork 1967
4. Nicolaou KC. ?Classics in Total Synthesis? NewYork 1996 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİlaç sentezlerinde temel ilkeler
2. Haftaİlaç sentezlerinde temel ilkeler
3. Haftaİlaç sentezlerinde temel ilkeler
4. Haftaİlaç sentezinde ürünün planlaması ve uygulanacak temel yolakların belirlenmesinde temel unsurlar
5. HaftaNükleofilik sübstitüsyonlar
6. HaftaElektrofilik sübstitüsyonlar
7. HaftaNitrolama reaksiyonları
8. HaftaArasınav
9. HaftaSülfonlama reaksiyonları
10. HaftaAlkilleme-açilleme reaksiyonları
11. HaftaHalojenleme reaksiyonları
12. HaftaKatım reaksiyonları
13. HaftaOksidasyonlar, redüksiyonlar
14. HaftaHalka kapatılması esasına dayanan reaksiyonlar
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar130
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 14 3 42
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1011110
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü4076240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kimyasal, enstrümental ve farmakolojik verileri yorumlayıp anlayabilecek düzeyde bilgiye sahiptir.   X 
2. İlaç tasarımı, reseptör-ilaç etkileşmesi gibi medisinal kimya konuları hakkında temel kavramları bilir.      
3. Bilim etiği konusunda uyması gereken kurallara hakimdir.X    
4. Konvansiyonel ve yeni geliştirilen sentez yöntemlerini etkin bir şekilde kullanır.    X
5. Deney düzeneği kurma ve laboratuvar cihazlarını kullanabilme konularında belirli bir beceri ve el alışkanlığına sahiptir.     X
6. Laboratuvarda güvenli çalışma ve olası kazaları önleme konusunda yeterli bilgiye sahiptir.   X  
7. Laboratuvar çalışmaları sırasında karşılaştığı öngörülemeyen sorunlara çözüm üretir.  X  
8. Literatür tarama, formül çizim programları ile online kütüphane olanaklarını uzman düzeyde kullanır.   X 
9. Yaptığı çalışmanın verilerini hakemli dergilerde yayınlanacak bir makale haline getirir ve bu çalışmaları, ulusal ve uluslararası sempozyumlarda etkin bir şekilde sunar.     
10. Bir araştırma projesinde çalışma, elde ettiği sonuçları yorumlama ve rapor şeklinde düzenleme becerilerine sahiptir. X   
11. Yabancı bir dildeki kaynakları takip edecek düzeyde yabancı dil hakimiyeti vardır.  X  
12. Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.  X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek