EFK625 - KONVANSİYONEL İLAÇ SENTEZLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KONVANSİYONEL İLAÇ SENTEZLERİ | EFK625 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 3 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Nesrin Gökhan Kelekçi, Prof. Dr. Birsen Tozkoparan Köprücü | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, ilaç sentezlerinde kullanılan sübstitüsyon, katım, eliminasyon gibi reaksiyonlar hakkında teorik bilgiler vermek, reaksiyon şartlarını optimize etmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Geleneksel ilaç sentezi. Reaksiyon tipleri ve bunların ilaç sentezlerine uygulanışları. Reaksiyon koşullarının optimizasyonu. Oksidasyon, redüksiyon, sübstitüsyon, katım, eliminasyon ve çevrilme reaksiyon örnekleri. Sentez laboratuvar teknikleri. Distilasyon tipleri ve uygulanışı. İndirgenmiş basınçta çalışma koşulları. Sentez stratejisi, sonuç ürün tasarımı ve metot ile başlangıç maddelerinin seçimi. Yöntemin finansal planlanması. | |||||
Kaynaklar | 1. ?Organicum ?, Germany 1973. 2. Vogel A. ?A Textbook of Practical Organic Chemistry? London, 1970 3. Gilman H.?Organic Synthesis I-IV? NewYork 1967 4. Nicolaou KC. ?Classics in Total Synthesis? NewYork 1996 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İlaç sentezlerinde temel ilkeler |
2. Hafta | İlaç sentezlerinde temel ilkeler |
3. Hafta | İlaç sentezlerinde temel ilkeler |
4. Hafta | İlaç sentezinde ürünün planlaması ve uygulanacak temel yolakların belirlenmesinde temel unsurlar |
5. Hafta | Nükleofilik sübstitüsyonlar |
6. Hafta | Elektrofilik sübstitüsyonlar |
7. Hafta | Nitrolama reaksiyonları |
8. Hafta | Arasınav |
9. Hafta | Sülfonlama reaksiyonları |
10. Hafta | Alkilleme-açilleme reaksiyonları |
11. Hafta | Halojenleme reaksiyonları |
12. Hafta | Katım reaksiyonları |
13. Hafta | Oksidasyonlar, redüksiyonlar |
14. Hafta | Halka kapatılması esasına dayanan reaksiyonlar |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 1 | 30 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 11 | 110 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 40 | 76 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimyasal, enstrümental ve farmakolojik verileri yorumlayıp anlayabilecek düzeyde bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. İlaç tasarımı, reseptör-ilaç etkileşmesi gibi medisinal kimya konuları hakkında temel kavramları bilir. | |||||
3. Bilim etiği konusunda uyması gereken kurallara hakimdir. | X | ||||
4. Konvansiyonel ve yeni geliştirilen sentez yöntemlerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5. Deney düzeneği kurma ve laboratuvar cihazlarını kullanabilme konularında belirli bir beceri ve el alışkanlığına sahiptir. | X | ||||
6. Laboratuvarda güvenli çalışma ve olası kazaları önleme konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | X | ||||
7. Laboratuvar çalışmaları sırasında karşılaştığı öngörülemeyen sorunlara çözüm üretir. | X | ||||
8. Literatür tarama, formül çizim programları ile online kütüphane olanaklarını uzman düzeyde kullanır. | X | ||||
9. Yaptığı çalışmanın verilerini hakemli dergilerde yayınlanacak bir makale haline getirir ve bu çalışmaları, ulusal ve uluslararası sempozyumlarda etkin bir şekilde sunar. | |||||
10. Bir araştırma projesinde çalışma, elde ettiği sonuçları yorumlama ve rapor şeklinde düzenleme becerilerine sahiptir. | X | ||||
11. Yabancı bir dildeki kaynakları takip edecek düzeyde yabancı dil hakimiyeti vardır. | X | ||||
12. Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek