ECE617.02 - AİLE EĞİTİMİ ve KATILIMI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
AİLE EĞİTİMİ ve KATILIMI ECE617.02 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıBu dersin amacı; çocukların öncelikli ve ilk eğitimcileri olan ailenin önemini fark edebilme, ailelerle çalışma becerisinin artırılması ve toplumla değişimi devam eden ailelerin sosyal hizmetler yoluyla ihtiyaçlarının karşılanmasında yardımcı olabilme. Aile katılımının önemini, ailelerin nasıl destekleneceğini ve ailelerle etkili iletişim yaklaşımlarını anlayabilme.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda başarılı öğrenciler; Ebeveyn stillerini ve ailelerin ihtiyaçlarının en iyi nasıl karşılanacağını kavrarlar. Bir aileyi güçlü yapan değerleri anlar ve her bir aile ferdi ile sağlam bir bağın nasıl kurulacağını belirler. Bugünün değişen dünyasında okul öncesi eğitimcisinin aileye yardım rolünü kavrar. Ailelerle etkili bir ilişki kurabilmek için iletişim becerisini artırır. Ailelere yardım için uygun toplumsal yardım ve kaynakları bilir ve tavsiyelerde bulunur. Toplum hizmetlerinin önemini tanımlar. Aile, toplum ve okul ilişkileri ile ilgili kişisel deneyimler, uygulama ve teoriler arasındaki bağlantıları yansıtır. Çocuklar, aileler ve arkadaşlar arasındaki bireysel farklılıklara dair bilinç geliştirir.
Dersin içeriğiEğitim ve küçük çocukların gelişiminde aile katılımının önemi; öğretmen, aile okul arasındaki iş birliğinin önemine dair araştırmalara aşinalık; aile katılımı, eğitimi ve ilişkilerinin, küçük çocukların tüm gelişim alanları üzerindeki etkisi; çocuğun gelişiminde etkili olan aile eve diğer aile fertleri ile etkili iletişim yolları 
KaynaklarArnas Aktaş, Y. (2016). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık.
Baltaş, A. (2009). Ana-baba el kitabı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Bayraklı, H. & Sucuog?lu, B. (2018). Okul O?ncesinde Kaynas?tırma: Aile Eg?itimi, Pegem Akademi, Ankara.
Beaty, Janice J. (2000). Skills for preschool teachers. Upper Saddle River, N.J.: Merrill.
Blazer, C. (2005). Literature Review on Family Involvement: The Home-School Partnership. https://drs.dadeschools.net/AdditionalReports/Family%20Involvement.pdf
Cavkaytar, A., Ardıç, A., Özbey, F., Sönmez, M., Özdemir, O. ve Aksoy, V. (2010). Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği. (Ed. Atilla Cavkaytar). Ankara: Maya Akademi.
Çağdaş, A.ve Seçer,Z. Ş. (2011). Anne-Baba Eğitimi. (pp. 49-67.) Ankara: Eğiten Kitap.
Epstein, J. L. And Associates, (2019). Okul, Aile ve Toplum İş Birliği. (çev. Çiğdem
Apaydın). Pegem Akademi: Ankara.
Gordon,T. (2009). Etkili Anne-Baba Eğitiminde Uygulamalar. (Çev. Hale Vardar). İstanbul: Profil Yayıncılık.
Knowles, M. S., Holton, E. F. & Swanson, R. A. (2015). Yetişkin Eğitimi. Kaktüs
Psikoloji: İstanbul.
National Association for the Education of Young Children (NAEYC), Family Engagement_ https://www.naeyc.org/resources/topics/family-engagement
T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER)
T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (2013). 0-36 Ay Çocukları İçin
Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER)
Stites, M. & Scully, P. & Roberts-King, H. & Barbour, C. (2019). Families, Schools, and Communities: Building Partnerships for Educating Children. Pearson.
Temel, Z. F. (2019). Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. (5. Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTartışılacak işlenecek konular
2. HaftaAile katılımı ve çocuk gelişimi
3. HaftaEbeveyn stilleri
4. HaftaAilelerin özel gereksinimleri, boşanmış aile eve aile fertlerinin hepsini ya da birini kaybetmiş çocuklar
5. HaftaSunum
6. HaftaÖdev
7. HaftaÇocuk ihmal ve istismarı
8. HaftaAile içi iletişim becerileri ve ilişkileri
9. HaftaAile rehberliği ve aile eğitim programları
10. HaftaAile, toplum ve okul ilişkileri
11. HaftaOkul ve ev programları
12. HaftaYetişkin psikolojisi
13. HaftaÜlkemizde ve diğer ülkelerde ailelere yönelik yapılan araştırmalar
14. HaftaSunum
15. HaftaSunum
16. HaftaFinal Projesi

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum240
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı18100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje14040
Ödevler13434
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü32103240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. X   
3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.  X  
4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.    X
5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer. X   
6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.   X 
7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.   X 
8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.    X
9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.   X 
10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek