BSP705 - FİZİKSEL AKTİVİTE ve ZİHİNSEL İŞLEVLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FİZİKSEL AKTİVİTE ve ZİHİNSEL İŞLEVLER BSP705 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: ödev, sunu  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Gıyasettin Demirhan 
Dersin amacıDersin amacı, temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinliklerinin zihinsel işlevleri ve akademik başarı ile ilişkisi incelemektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. İnsan hareketini tarihsel süreç içerisinde inceler.
  2. 2. İnsan vücudunun tarihsel süreçteki gelişim ve değişimini kavrar.
  3. 3. Fiziksel aktivite türlerini açıklar.
  4. 4. Zihinsel işlevleri açıklar.
  5. 5. Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinliklerinin zihinsel işlevler ile olan ilişkisini açıklar.
  6. 6. Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinliklerinin akademik başarı ile olan ilişkisini açıklar.
Dersin içeriği1. İnsan hareketinin tarihsel süreç içindeki gelişimi ve değişimi.
2. İnsan vücudunun tarihsel süreçteki gelişim ve değişimi.
3. Fiziksel aktivite ve türleri.
4. Zihinsel işlevler.
5. Akademik başarı.
6. Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi.
7. Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile akademik başarı ilişkisi. 
Kaynaklar1. Aleman, A. (2012). Beyin Yaşlanır mı? İstanbul: ALFA Bilim.
2. Baek, SS. (2016). Role of Exercise on the Brain. Journal of Exercise Rehabilitation, 12(5), 380-385.
3. Becker, DR., McClelland., Geldhof, GJ., Günter, KB., & MacDonald, M. (2018). Open-Skilled Sport, Sport Intensity, Executive Function, and Academic Achievement in Grade School Children. Early Education and Development, 29(7), 939-955.
4. Bluma, IB. & Lipowska, M. (2018). Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15(4), 1-13.
5. Kirk I. Erickson , Charles Hillman , Chelsea M. Stillman , Rachel M. Ballard , Bonny Bloodgood , David E. Conroy , Richard Macko , Davıd X. Marquez , Steven J. Petruzzello & Kenneth E. Powell (2018). Physical Activity, Cognition, and Brain Outcomes: A Review of the 2018 Physical Activity Guidelines. American College of Sports Medicine, DOI: 10.1249/MSS.0000000000001936, 1242-1251.
6. Greff, VJ., Bosker, RJ., Oosterlaan, J., Visscher, C., Hartman, E. (2018). Effects Of Physical Activity On Executive Functions, Attention And Academic Performance İn Preadolescent Children: A Meta-Analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 21(5), 501-507.
7. Lieberman, DE. (2013). İnsan Vücudunun Öyküsü. İstanbul: Say Yayınları.
8. Mavilidi, MF., Drew, R., Morgan, Pj., Lubans, DR., Schmidt, M. & Riley, N. (2019). Effects Of Different Types Of Classroom Physical Activity Breaks On Children?s On?Task Behaviour, Academic Achievement And Cognition. Acta Pediatrica, 109-158-165.
9. McMorris, T., Tomporowski, P. & Audiffren, M. (2009). USA: Wiley.
10. Yolanda, D., Reimers, AK, Scifo, L., Borrego, CC., Monteiro, D. & Kelso, A. (2019). Effects Of School-Based İnterventions On Motivation Towards Physical Activity in Children and Adolescents: Protocol for A Systematic Review. Systematic Reviews, 8(113), 1-6. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma, ders içeriği hakkında bilgi verme ve temel kavramlar
2. Haftaİnsan hareketinin tarihsel süreç içindeki gelişimi ve değişimi
3. Haftaİnsan hareketinin tarihsel süreç içindeki gelişimi ve değişimi
4. Haftaİnsan vücudunun tarihsel süreçteki gelişim ve değişimi
5. HaftaFiziksel aktivite ve türleri
6. HaftaZihinsel işlevler
7. HaftaAkademik başarı
8. HaftaAra sınav
9. HaftaAra sınav
10. HaftaTemel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi
11. HaftaTemel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi
12. HaftaTemel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi
13. HaftaTemel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile akademik başarı ilişkisi
14. HaftaÖdev/Sunu
15. HaftaFinal sınavına hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)15575
Sunum / Seminer Hazırlama15050
Proje000
Ödevler15050
Ara sınavlara hazırlanma süresi13838
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü33196305

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak beden eğitimi ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir.    X
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir.   X 
5. Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.   X 
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.  X  
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.   X 
8. Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.    X
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.    X
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.    X
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.   X 
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.  X  
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.X    
14. Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek