BSP705 - FİZİKSEL AKTİVİTE ve ZİHİNSEL İŞLEVLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
FİZİKSEL AKTİVİTE ve ZİHİNSEL İŞLEVLER | BSP705 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: ödev, sunu | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Gıyasettin Demirhan | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinliklerinin zihinsel işlevleri ve akademik başarı ile ilişkisi incelemektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. İnsan hareketinin tarihsel süreç içindeki gelişimi ve değişimi. 2. İnsan vücudunun tarihsel süreçteki gelişim ve değişimi. 3. Fiziksel aktivite ve türleri. 4. Zihinsel işlevler. 5. Akademik başarı. 6. Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi. 7. Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile akademik başarı ilişkisi. | |||||
Kaynaklar | 1. Aleman, A. (2012). Beyin Yaşlanır mı? İstanbul: ALFA Bilim. 2. Baek, SS. (2016). Role of Exercise on the Brain. Journal of Exercise Rehabilitation, 12(5), 380-385. 3. Becker, DR., McClelland., Geldhof, GJ., Günter, KB., & MacDonald, M. (2018). Open-Skilled Sport, Sport Intensity, Executive Function, and Academic Achievement in Grade School Children. Early Education and Development, 29(7), 939-955. 4. Bluma, IB. & Lipowska, M. (2018). Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15(4), 1-13. 5. Kirk I. Erickson , Charles Hillman , Chelsea M. Stillman , Rachel M. Ballard , Bonny Bloodgood , David E. Conroy , Richard Macko , Davıd X. Marquez , Steven J. Petruzzello & Kenneth E. Powell (2018). Physical Activity, Cognition, and Brain Outcomes: A Review of the 2018 Physical Activity Guidelines. American College of Sports Medicine, DOI: 10.1249/MSS.0000000000001936, 1242-1251. 6. Greff, VJ., Bosker, RJ., Oosterlaan, J., Visscher, C., Hartman, E. (2018). Effects Of Physical Activity On Executive Functions, Attention And Academic Performance İn Preadolescent Children: A Meta-Analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 21(5), 501-507. 7. Lieberman, DE. (2013). İnsan Vücudunun Öyküsü. İstanbul: Say Yayınları. 8. Mavilidi, MF., Drew, R., Morgan, Pj., Lubans, DR., Schmidt, M. & Riley, N. (2019). Effects Of Different Types Of Classroom Physical Activity Breaks On Children?s On?Task Behaviour, Academic Achievement And Cognition. Acta Pediatrica, 109-158-165. 9. McMorris, T., Tomporowski, P. & Audiffren, M. (2009). USA: Wiley. 10. Yolanda, D., Reimers, AK, Scifo, L., Borrego, CC., Monteiro, D. & Kelso, A. (2019). Effects Of School-Based İnterventions On Motivation Towards Physical Activity in Children and Adolescents: Protocol for A Systematic Review. Systematic Reviews, 8(113), 1-6. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verme ve temel kavramlar |
2. Hafta | İnsan hareketinin tarihsel süreç içindeki gelişimi ve değişimi |
3. Hafta | İnsan hareketinin tarihsel süreç içindeki gelişimi ve değişimi |
4. Hafta | İnsan vücudunun tarihsel süreçteki gelişim ve değişimi |
5. Hafta | Fiziksel aktivite ve türleri |
6. Hafta | Zihinsel işlevler |
7. Hafta | Akademik başarı |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi |
11. Hafta | Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi |
12. Hafta | Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile zihinsel işlevler ilişkisi |
13. Hafta | Temel hareket becerileri, beden eğitimi etkinlikleri, egzersiz ve spor etkinlikleri ile akademik başarı ilişkisi |
14. Hafta | Ödev/Sunu |
15. Hafta | Final sınavına hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 15 | 5 | 75 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 50 | 50 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 50 | 50 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 38 | 38 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 33 | 196 | 305 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak beden eğitimi ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | X | ||||
5. Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | ||||
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | ||||
8. Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | ||||
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | ||||
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | X | ||||
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | X | ||||
14. Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek