BBS677 - BİLGİSAYAR ve AĞ GÜVENLİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLGİSAYAR ve AĞ GÜVENLİĞİ | BBS677 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Ahmet Burak Can | |||||
Dersin amacı | Bilgisayar ve ağ güvenliğinin temellerinin öğretilmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Temel güvenlik ilkeleri, güvenlik tehditleri, temel şifreleme bilgisi, şifrelemeye dayalı güvenlik protokolleri, kullanıcı tanıma/yetkilendirme, işletim sistemi güvenliği, ağ güvenliğine giriş | |||||
Kaynaklar | Security in Computing, Charles R. Pleeger and Shari Lawrence Pfleeger, Fourth Edition. Prentice Hall. Computer Security: Art and Science. Matt Bishop, Addison Wesley. Cryptography and Network Security: Principles and Practice, 5th Edition, W. Stallings, Pearson Network Security: Private Communication in a Public World, 2nd Edition. C. Kaufman, R. Perlman, and M. Speciner, Prentice-Hall Information Security: Principles and Practice, 2th Edition, Mark Stamp, Wiley |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilgi güvenliğine giriş, basit şifreleme algoritmaları |
2. Hafta | Blok şifreleme algoritmaları |
3. Hafta | Hash işlevleri, mesaj doğrulama kodları |
4. Hafta | Sayılar teorisine giriş, Diffie-Helman anahtar değişim algoritması, RSA |
5. Hafta | Sayısal imzalar, sayısal sertifikalar, X.509 |
6. Hafta | Güvenli el sıkışma |
7. Hafta | SSL/IPSEC protokolleri |
8. Hafta | Kerberos, Anahtar paylaşım şemaları |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | İşletim sistemi güvenliği: koruma modelleri, güvenlik çekirdekleri, sanal makinalar, zararlı yazılımlardan korunma |
11. Hafta | Kullanıcı tanıma modelleri: parola tabanlı, anahtar tabanlı, kişisel özelliklere dayalı |
12. Hafta | Yetkilendirme modelleri: rol tabanlı erişim denetimi, zorlayici erişim denetimi |
13. Hafta | Zararlı yazılımlar |
14. Hafta | Ağ güvenliği: güvenlik duvarları, saldırı tanıma ve durdurma sistemleri |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 45 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 55 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 35 | 35 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 31 | 73 | 177 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yazılım Mühendisliği temel alanları hakkında detaylı bilgi sahibidir. | X | ||||
2. Yazılım mühendisliğine yönelik gereksinimlerin anlaşılması, süreçlerin planlanması, çıktıların belirlenmesi, kaynak planlamalarının yapılması, risk yönetimi ve kalite planlaması konularında bilgi sahibi olmak. | X | ||||
3. Teori ve pratiğin birbirini hangi şekillerde etkilediğini ve birbirleri arasındaki bağları anlar. | X | ||||
4. Gerçek hayata ilişkin yazılım proje, süreç ve ürününe ait işlevsel ve işlevsel olmayan özellikleri tanımlar. | X | ||||
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel yazılım mühendisliği problemini kendi başına çözümler ve olası en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü açıklayabilecek, yaptığı varsayımları açıkça anlatabilecek kadar iyi iletişim becerilerine sahiptir. | X | ||||
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar. | X | ||||
7. Yazılım mühendisliği süreçlerini tanımlayabilme, uygulayabilme, değerlendirebilme, ölçme, yönetme, değiştirme ve geliştirme konularında bilgi sahibi olmak. | X | ||||
8. Yazılım Mühendisliği uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve bütün mesleki etkinlikleri etik ve sorumlu bir şekilde yürütür. | X | ||||
9. Hem İngilizce hem de Türkçedeki teknik terimlere vakıftır ve teknik/bilimsel problemler ve onların çözümleri konusunda çeşitli dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak özlü sunumlar yapabilir. | X | ||||
10. Araştırma problemleri tanımlayabilir ve bilimsel problemleri çözmek için bilimsel yöntemler kullanarak bu araştırmaları yürütür. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek