BBS677 - BİLGİSAYAR ve AĞ GÜVENLİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLGİSAYAR ve AĞ GÜVENLİĞİ BBS677 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Ahmet Burak Can 
Dersin amacıBilgisayar ve ağ güvenliğinin temellerinin öğretilmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Öğrenciler bilgi güvenliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabileceklerdir.
  2. 2. Öğrenciler şifreleme ile ilgili temel algoritmaları anlayabileceklerdir.
  3. 3. Öğrenciler, bir sistemin güvenliğini sağlamak amacıyla kullanılabilecek yöntemleri anlayabileceklerdir.
Dersin içeriğiTemel güvenlik ilkeleri, güvenlik tehditleri, temel şifreleme bilgisi, şifrelemeye dayalı güvenlik protokolleri, kullanıcı tanıma/yetkilendirme, işletim sistemi güvenliği, ağ güvenliğine giriş 
KaynaklarSecurity in Computing, Charles R. Pleeger and Shari Lawrence Pfleeger, Fourth Edition. Prentice Hall.
Computer Security: Art and Science. Matt Bishop, Addison Wesley.
Cryptography and Network Security: Principles and Practice, 5th Edition, W. Stallings, Pearson
Network Security: Private Communication in a Public World, 2nd Edition. C. Kaufman, R. Perlman, and M. Speciner, Prentice-Hall
Information Security: Principles and Practice, 2th Edition, Mark Stamp, Wiley
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilgi güvenliğine giriş, basit şifreleme algoritmaları
2. HaftaBlok şifreleme algoritmaları
3. HaftaHash işlevleri, mesaj doğrulama kodları
4. HaftaSayılar teorisine giriş, Diffie-Helman anahtar değişim algoritması, RSA
5. HaftaSayısal imzalar, sayısal sertifikalar, X.509
6. HaftaGüvenli el sıkışma
7. HaftaSSL/IPSEC protokolleri
8. HaftaKerberos, Anahtar paylaşım şemaları
9. HaftaAra sınav
10. Haftaİşletim sistemi güvenliği: koruma modelleri, güvenlik çekirdekleri, sanal makinalar, zararlı yazılımlardan korunma
11. HaftaKullanıcı tanıma modelleri: parola tabanlı, anahtar tabanlı, kişisel özelliklere dayalı
12. HaftaYetkilendirme modelleri: rol tabanlı erişim denetimi, zorlayici erişim denetimi
13. HaftaZararlı yazılımlar
14. HaftaAğ güvenliği: güvenlik duvarları, saldırı tanıma ve durdurma sistemleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)010
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav145
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı055
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı045
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama13535
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3173177

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yazılım Mühendisliği temel alanları hakkında detaylı bilgi sahibidir.  X  
2. Yazılım mühendisliğine yönelik gereksinimlerin anlaşılması, süreçlerin planlanması, çıktıların belirlenmesi, kaynak planlamalarının yapılması, risk yönetimi ve kalite planlaması konularında bilgi sahibi olmak.   X 
3. Teori ve pratiğin birbirini hangi şekillerde etkilediğini ve birbirleri arasındaki bağları anlar.    X
4. Gerçek hayata ilişkin yazılım proje, süreç ve ürününe ait işlevsel ve işlevsel olmayan özellikleri tanımlar. X   
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel yazılım mühendisliği problemini kendi başına çözümler ve olası en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü açıklayabilecek, yaptığı varsayımları açıkça anlatabilecek kadar iyi iletişim becerilerine sahiptir.  X  
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.   X 
7. Yazılım mühendisliği süreçlerini tanımlayabilme, uygulayabilme, değerlendirebilme, ölçme, yönetme, değiştirme ve geliştirme konularında bilgi sahibi olmak. X   
8. Yazılım Mühendisliği uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve bütün mesleki etkinlikleri etik ve sorumlu bir şekilde yürütür.  X  
9. Hem İngilizce hem de Türkçedeki teknik terimlere vakıftır ve teknik/bilimsel problemler ve onların çözümleri konusunda çeşitli dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak özlü sunumlar yapabilir.   X 
10. Araştırma problemleri tanımlayabilir ve bilimsel problemleri çözmek için bilimsel yöntemler kullanarak bu araştırmaları yürütür.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek