BİS769 - META ANALİZİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
META ANALİZİ | BİS769 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | BİS 605 veya BİS 735 Biyoistatistik derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Pınar ÖZDEMİR, Prof. Dr. Erdem KKARABULUT | |||||
Dersin amacı | Bağımsız çalışmalardan elde edilen bulguların istatistiksel yöntemlerle birleştirilmesi sürecini öğrencilere öğretmektir | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Etki büyüklüğü ve kesinlik kavramları, ortalama, iki durumlu sonuçlar, ilişki temeline dayalı etki büyüklükleri, sabit etki ve rassal etki modelleri, heterojenliğin değerlendirilmesi, güven aralığı ve kestirim aralıkları, altgrup analizleri, meta-regresyon, yayın yanlılığının incelenmesi, iki değişkenli ve çok değişkenli meta analizi, network meta analizi | |||||
Kaynaklar | 1. Borenstein M, Hedges LV, Higgins JPT & Rothstein HR. (2009). Introduction to meta-analysis. Chichester, UK: Wiley. 2. Hartung J, Knapp G, Sinha BK (2008). Statistical Meta-Analysis with Applications / Joachim Hartung, Guido Knapp, Bimal K. Sinha. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey. 3. Card NA (2012). Applied meta-analysis for social science research. Guilford Pres. New York, NY. 4. Harris Cooper, Larry V. Hedges, Jeffrey C. Valentine, editors.The handbook of research synthesis and meta-analysis. 2nd ed. Russell Sage Foundation. New York, NY. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Meta Analizine Giriş |
2. Hafta | Alanyazın taraması, Çalışma özelliklerini değerlendirme, Dahil etme/dışlama kriterleri, Akış Şeması oluşturma, Meta Analizini değerlendirmede kontrol listesi kullanımı, Kontrol listesinin raporlanması |
3. Hafta | Özet istatistikler (ortalama, OR, RR, RD, duyarlık, ...), Etki büyüklüğü kavramı, Standartlaştırışmış Etki Büyüklüğü, Standart Hata, Heterojenlik Kavramı, Kestirim Aralığı |
4. Hafta | Sabit etki modeli, Rassal etki modeli, Heterojenliğin değerlendirilmesi, Tablo ve grafiklerle sunum |
5. Hafta | UYGULAMA |
6. Hafta | Öğrenci sunumu |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Alt grup analizi, Meta regresyon |
9. Hafta | Yığılımlı Meta Analizi, Yayın Yanlılığının Değerlendirilmesi |
10. Hafta | UYGULAMA |
11. Hafta | İki ve Çok Değişkenli Meta Analizi |
12. Hafta | Network Meta Analizi |
13. Hafta | UYGULAMA |
14. Hafta | Öğrenci Sunumu |
15. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 10 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 8 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 7 | 28 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 50 | 70 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; araştırmanın planlaması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında sorumluluk alabilmesi için yeterli kuramsal bilgiye sahiptir, literatürü ve güncel çalışmaları yakından izler. | X | ||||
2. Kendi alanında yeterli bilgiye sahip olan aday; literatürde eksik, araştırılmamış ya da yanlış olduğunu düşündüğü konuları teorik ve pratik anlamda irdeleyerek bu konularda kabul edilebilir, özgün yayınlar yapabilecek düzeydedir. | X | ||||
3. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; yapılan sunumlara, seminerlere, katıldığı kongre veya sempozyumlarda karşılaştığı çalışmalara ve bilimsel makalelere ilişkin sorular sorar ve eleştirel bir bakış açısı kazanır. | X | ||||
4. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip olan bir kişi, uygun istatistiksel çözümlemelere karar verebilmesi ve sonuçları derinlemesine irdeleyebilmesi için uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı istatistik bilgisine sahiptir. | X | ||||
5. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi, yeterli bilgisayar bilgisine ve istatistiksel yazılımları kullanma becerisine sahiptir. Aday; verilerin analiz öncesinde amaca uygunluğunu denetler, kullanılacak istatistiksel yazılımda veri girişi, düzenlemesi ve veri yönetimi konusunda yaşanacak sorunlara ve amaca uygun, doğru analiz yöntemini belirleme gibi problemlere uygun çözüm önerileri getirir. | X | ||||
6. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip olan kişi, çalıştığı alana ilişkin bilgilerini; tartışmalara katılım-katkı, tez danışmanı ile bilgi alış verişi, makale tartışması ve seminer sunumu yolu ile başkalarına uygun şekilde aktarır. | X | ||||
7. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; danışmanlık yapacağı çalışmalarda yöntem önerilerinde bulunur, araştırma planlaması yapar, yönlendirici olur, araştırma raporu hazırlar. | X | ||||
8. Biyoistatistik doktora derecesine sahip bir kişi; bilimsel doğruluk ve istatistiksel etik değerlere uygun hareket eder. Bir araştırmanın sonucuna etki edebilecek, bilerek ya da bilmeyerek yapılmış yanlılık kaynaklarını öngörebilecek istatistiksel bilgi alt yapısına sahiptir. Araştırmaların her aşamasında yapılabilecek bilinçli ya da bilinçsiz yan tutmalara karşı dikkatli ve uyarıcıdır. | X | ||||
9. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; tek başına ulusal ve uluslararası kongrelerde sözlü bildiri ya da poster sunumu yapar. | X | ||||
10. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; bağımsız olarak araştırma projesi önerisi yazabilir, bir projede yer alabilir, bilimsel çalışma raporu yazabilir. | X | ||||
11. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; multi-disipliner bir çalışma içerisinde yer almaya hazırdır. Mesleki anlamda başkalarıyla ilişkiye geçer; ödev, seminer, proje ve danışmanlık hizmetlerinde bir grup içerisinde çalışır, aynı ekip içerisinde yer alan kişilere iş verebilme yeteneği kazanır. | X | ||||
12. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; biyoistatistik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek