BİS769 - META ANALİZİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
META ANALİZİ BİS769 2. Yarıyıl 2 2 3 7
Önkoşul(lar)-var iseBİS 605 veya BİS 735 Biyoistatistik derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Pınar ÖZDEMİR, Prof. Dr. Erdem KKARABULUT 
Dersin amacıBağımsız çalışmalardan elde edilen bulguların istatistiksel yöntemlerle birleştirilmesi sürecini öğrencilere öğretmektir 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenciler: Araştırma konusuna yönelik yayınlanmış ya da yayınlanmamış çalışmaları belirleyebilir, belirlediği kriterlere uyan ve uymayan çalışmalara karar verebilir,
  2. Meta Analizine alacağı çalışmaların kalitesini değerlendirebilir,
  3. Meta Analizi konusunda yapılacak çalışmalarda sorumluluk alabilir,
  4. Farklı disiplinlerden araştırıcılarla ortak çalışma yürütebilir,
  5. Meta Analizinin ilkelerini bilir ve istatistiksel değerlendirme sürecini; hangi modeli ve hangi analiz türünü kullanacağına karar verebilir ve uygulayabilir, birleştirme sonucunu yorumlayabilir,
  6. Konu ile ilgili yazılımları kullanabilir.
Dersin içeriğiEtki büyüklüğü ve kesinlik kavramları, ortalama, iki durumlu sonuçlar, ilişki temeline dayalı etki büyüklükleri, sabit etki ve rassal etki modelleri, heterojenliğin değerlendirilmesi, güven aralığı ve kestirim aralıkları, altgrup analizleri, meta-regresyon, yayın yanlılığının incelenmesi, iki değişkenli ve çok değişkenli meta analizi, network meta analizi 
Kaynaklar1. Borenstein M, Hedges LV, Higgins JPT & Rothstein HR. (2009). Introduction to meta-analysis. Chichester, UK: Wiley.
2. Hartung J, Knapp G, Sinha BK (2008). Statistical Meta-Analysis with Applications / Joachim Hartung, Guido Knapp, Bimal K. Sinha. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
3. Card NA (2012). Applied meta-analysis for social science research. Guilford Pres. New York, NY.
4. Harris Cooper, Larry V. Hedges, Jeffrey C. Valentine, editors.The handbook of research synthesis and meta-analysis. 2nd ed. Russell Sage Foundation. New York, NY. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMeta Analizine Giriş
2. HaftaAlanyazın taraması, Çalışma özelliklerini değerlendirme, Dahil etme/dışlama kriterleri, Akış Şeması oluşturma, Meta Analizini değerlendirmede kontrol listesi kullanımı, Kontrol listesinin raporlanması
3. HaftaÖzet istatistikler (ortalama, OR, RR, RD, duyarlık, ...), Etki büyüklüğü kavramı, Standartlaştırışmış Etki Büyüklüğü, Standart Hata, Heterojenlik Kavramı, Kestirim Aralığı
4. HaftaSabit etki modeli, Rassal etki modeli, Heterojenliğin değerlendirilmesi, Tablo ve grafiklerle sunum
5. HaftaUYGULAMA
6. HaftaÖğrenci sunumu
7. HaftaAra sınav
8. HaftaAlt grup analizi, Meta regresyon
9. HaftaYığılımlı Meta Analizi, Yayın Yanlılığının Değerlendirilmesi
10. HaftaUYGULAMA
11. Haftaİki ve Çok Değişkenli Meta Analizi
12. HaftaNetwork Meta Analizi
13. HaftaUYGULAMA
14. HaftaÖğrenci Sunumu
15. HaftaGENEL SINAV

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler410
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı850
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama21530
Proje000
Ödevler4728
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü5070210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; araştırmanın planlaması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında sorumluluk alabilmesi için yeterli kuramsal bilgiye sahiptir, literatürü ve güncel çalışmaları yakından izler.    X
2. Kendi alanında yeterli bilgiye sahip olan aday; literatürde eksik, araştırılmamış ya da yanlış olduğunu düşündüğü konuları teorik ve pratik anlamda irdeleyerek bu konularda kabul edilebilir, özgün yayınlar yapabilecek düzeydedir.    X
3. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; yapılan sunumlara, seminerlere, katıldığı kongre veya sempozyumlarda karşılaştığı çalışmalara ve bilimsel makalelere ilişkin sorular sorar ve eleştirel bir bakış açısı kazanır.   X 
4. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip olan bir kişi, uygun istatistiksel çözümlemelere karar verebilmesi ve sonuçları derinlemesine irdeleyebilmesi için uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı istatistik bilgisine sahiptir.    X
5. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi, yeterli bilgisayar bilgisine ve istatistiksel yazılımları kullanma becerisine sahiptir. Aday; verilerin analiz öncesinde amaca uygunluğunu denetler, kullanılacak istatistiksel yazılımda veri girişi, düzenlemesi ve veri yönetimi konusunda yaşanacak sorunlara ve amaca uygun, doğru analiz yöntemini belirleme gibi problemlere uygun çözüm önerileri getirir.    X
6. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip olan kişi, çalıştığı alana ilişkin bilgilerini; tartışmalara katılım-katkı, tez danışmanı ile bilgi alış verişi, makale tartışması ve seminer sunumu yolu ile başkalarına uygun şekilde aktarır.   X 
7. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; danışmanlık yapacağı çalışmalarda yöntem önerilerinde bulunur, araştırma planlaması yapar, yönlendirici olur, araştırma raporu hazırlar.  X  
8. Biyoistatistik doktora derecesine sahip bir kişi; bilimsel doğruluk ve istatistiksel etik değerlere uygun hareket eder. Bir araştırmanın sonucuna etki edebilecek, bilerek ya da bilmeyerek yapılmış yanlılık kaynaklarını öngörebilecek istatistiksel bilgi alt yapısına sahiptir. Araştırmaların her aşamasında yapılabilecek bilinçli ya da bilinçsiz yan tutmalara karşı dikkatli ve uyarıcıdır.    X
9. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; tek başına ulusal ve uluslararası kongrelerde sözlü bildiri ya da poster sunumu yapar.   X 
10. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; bağımsız olarak araştırma projesi önerisi yazabilir, bir projede yer alabilir, bilimsel çalışma raporu yazabilir.  X  
11. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; multi-disipliner bir çalışma içerisinde yer almaya hazırdır. Mesleki anlamda başkalarıyla ilişkiye geçer; ödev, seminer, proje ve danışmanlık hizmetlerinde bir grup içerisinde çalışır, aynı ekip içerisinde yer alan kişilere iş verebilme yeteneği kazanır.    X
12. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; biyoistatistik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek