ÇTL619 - OĞUZ GRUBU TÜRK LEHÇELERİNE GİRİŞ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OĞUZ GRUBU TÜRK LEHÇELERİNE GİRİŞ | ÇTL619 | 1. Yarıyıl | 3 | 3 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Yrd. Doç Dr. Sema Aslan Demir | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin, tarihsel Oğuzcadan gelişen modern Oğuz lehçelerinin konuşulduğu dil alanı ve konuşurları hakkında genel bilgi sahibi olması, bu lehçelerin ses, biçim, sözdizimi ve anlam özelliklerini kavraması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Derste, tarihsel Oğuzcadan gelişen modern Türk lehçelerine giriş yapılacaktır. Oğuz grubunda yer alan yazı dilleri ve lehçeleri; tarihsel gelişimlerinden hareketle, ses bilgisel, biçim bilgisel, söz dizimsel ve söz varlığı açısından temel düzeyde değerlendirilecektir. Ayrıca, bu yazı dilleri ve lehçelerine ilişkin belli başlı edebi ürünler ve diğer dil malzemesi orijinal kaynaklar aracılığıyla ele alınacaktır. | |||||
Kaynaklar | 1. Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1977. 2. Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 2003. 3. Deny, J. vd. Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner, 1959 4. Ercilasun, Ahmet Bican vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991. 5. Johanson, L. Ve Á. É. Csató. The Turkic Languages. London and Newyork: Routledge, 1998. 6. Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Konu, kapsam ve kaynaklar |
2. Hafta | Oğuz grubu yazı dillerinin ortaya çıkışı |
3. Hafta | Tipik Oğuzca özellikler ve Oğuz grubu lehçeleri sınıflandırma ölçütleri |
4. Hafta | Azericenin ses bilgisi |
5. Hafta | Azericenin biçimbilgisi |
6. Hafta | Azericenin sözdizimi |
7. Hafta | Azericenin söz varlığı |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Türkmencenin ses bilgisi 1 |
10. Hafta | Türkmencenin ses bilgisi 2 |
11. Hafta | Türkmencenin biçimbilgisi |
12. Hafta | Türkmencenin biçimbilgisi |
13. Hafta | Türkmencenin söz dizimi |
14. Hafta | Türkmencenin söz varlığı |
15. Hafta | Genel değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 175 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek